Pelletsblåsning!

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Pelletsblåsning!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Någon som har prövat nedanstående utrustning? Är ju ett alternativ till bulkpellets.


http://www.blocket.se/eslov/Flaktar_Sug ... =23_10&w=3
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av André »

Inte testat blåsa pellets men däremot korn o dom fungerar fint, borde gå hur fint som helst att blåsa pellets..
En kompis sålde sin tryck/sug fläkt för 2000 för 10 år sedan men ångrar sej nu då han eldar pellets o bara har 1,5 mil till pelletsfabrik samt kan hämta själv med traktor o 15 m3 vagn direkt från fabrik..
Bilden med flera olika är det den första du skulle haft, behöver inte sug möjlighet antar jag?
Går ju även fint att köpa på storsäck o blåsa in själv, en bock o kedjeblock så man kan lyfta dom från släp över tratten om man inte har möjlighet till traktor
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja behöver bara en mindre modell. Gör av med en 500 säckar per år och har en besvärlig trappa ner till källaren. Har ju allt annat klart med inblås på framsidan av huset rakt ner i min källare in i Pellistoret. Går det att ställa fläkten så man inte blåser för hårt? Varvtalsstyrning? Är ju så trött på den levererade bulkpelletsen, som är bara skräp och så ojämn. Köpte 300 kg Fågelfors nu i säck och trodde jag skulle ramla omkull, så bra pelletsen var! Har inte sett sådan pellets sedan jag började elda pellets för mer än åtta år sedan. Trodde inte det fanns längre! När man står och tittar in i förrådet och ser en 1 m hög rasbrant som är nästa bara spån då blir man förbannad. Om sedan anläggningen klarar det eller ej är ju ointressant! Jag har inte köpt denna dåliga kvalitet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av André »

Ja du kan ställa hur hårt den ska blåsa, ett spjäll man justerar de med..
Ja du behöver bara den minsta för att blåsa typ T750IN i denna länk http://www.y-te.se/Sug%20%20tryckfl%E4k ... 0(2mb).pdf
Blåser 5,5 ton/h spannmål med 15% fukt 10 meter o 3 meters höjd med 2 st 90 graders böjar, Så en årsförbrukning genom väggen går lika fort som med bulkbilen om du vill..

Bara hålla ögonen öppna då det säljs nån då o då, Problemet med en större är att man kan ha för lågt säkrat så de får man tänka på.. Den kompisen hade krävde 25A om man skulle suga med den men då kan man köra ner slangen i en storsäck o tömma på de sättet :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Du skulle inte vilja kolla länken då den inte fungerar hos mig. Var kan man se sådana till salu begagnade?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av Taxen »

Annars är ju en annan variant en anpassad spannmålsskruv.
Du kan ha motorn på utsidan och sätta tratten framför och ha skruven skjutande in i ditt förråd.
Är den nervarvad så låter den inte mycket och hinner undan medans du sprättar säcken.
Du kan anpassa längden så den mynnar i mitten på förrådet eller så kapar du upp några hål på undersidan.
Om du tar bort det gamla inblåset,så kan du sticka in skruven där.
Nu utgår jag från att du har förrådet på andra sidan väggen och att du kan ha skruven liggande i arbetshöjd.
Här ett exempel, men har ej sett några priser på rätt kombinationer.
http://www.akron.se/files/21900010.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för tipsen! En blåslösning hade varit enklast för mig då jag har hela installationen klar i huset. Måste passera ett par väggar och jag har ju bulkbilslossningen installerad. Skall titta vidare. Jag har 21 A in i huset så det får bli en relativt liten blåsanläggning men det är ju bra för förvaringen också.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av André »

Dom som säljer dessa fläktar kan ibland ha beg/inbytta, Annars blocket o lantbruksaktioner..
Sen går det alltid att gå in hos dom som säljer lantbruksmaskiner mm o höra, Inte helt omöjligt att en säljare kan veta nån som bara står hemma hos någon bonde o tar plats..
Kanske även skulle fungera med en spånfläkt oxå? Bygga om den så man har en tratt efter fläkten kanske oxå skulle fungera..

Ang spannmålsskruv så bör du ha en mindre skruv än höljet, 5" rör o 4" skruv tex.
TJ här på forumet testade ett tag med en 4" spannmålsskruv men de mycke krossad pellets men efter byte till 3" skruv i 4" rör fungerar den perfekt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletsblåsning!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för synpunkterna. Jag skall jobba vidare på det för helt klart en bra lösning för att få bättre pellets. Tills dess får jag bära dem, men vill ju kunna fylla Pellistoret och få det automatiskt igen. Ett veckoförråd hade annars varit ok men nu står ju allt här och fungerar bra. Allt utom det som sprutas in.....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar