Tändningsproblem och koksning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av JensH »

Min px-21 har alltid uppträtt konstigt men nu slår den rekord tror jag.
Den tänder i stort sett aldrig på första tändningsförsöket men den tänder istället alltid på andra. Det roliga är ju då att det förmodligen ligger någonstans mellan 0,7-1,2kg pellets i brännarröret innan den tänder. Detta eftersom den matar ner 3½dl startdos varpå den fortsätter ladda underhållsdos 10-15 gånger innan den fattar att det inte brinner. Den tar en paus på 2-3 minuter och gör sedan tändningsförsök 2. Vid detta tändningsförsök kör den ju inte en startdos till men den fortsätter ju ladda underhållsdos och det tar allt emellan 1 till 10 underhållsdoser till innan den till slut tänder och brinner med ett väldigt aggresivt dån :)
Kontentan av detta blir naturligtvis en enorm koksning som jag knappt ens får bort med askrakan, men med hammare och lite våld går det bort till slut.
Vad är det som gör detta tror ni? Det kan ju inte vara fel på elementetet för då hade den ju inte startat alls. Jag har prövat med massor av olika fläktlägen men det verkar inte ha med det att göra heller. Den verkar helt enkelt ha bestämt sig för att ge fan i att starta på försök 1...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av Eldvin »

Kan vara flamvakten.Dom blir även slö med tiden.Testa att ta ur den,håll den i handen och belys med en ficklampa då pelletsen har tänt.Flamvakter finns att köpa på tex eldkraft.Dom nyare är känsligare.Du kan även passa på att byta processor om du inte redan gjort det.
crillevolvo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 mar, 2013 13:42

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av crillevolvo »

fortsätter lite på denna då jag har samma problem dock så har jag nyaste firmware och ny flamsensor.

senast inatt hade jag för mkt koks så det blev för varmt i matarröret och tillslangen fick bytas och flamvakten resetas igen. detta är 2 veckor efter att jag haft sotaren här och enbart 4 dagar efter jag askat ur pannan. enda skillnaden jag vet är att jag nu har en ny leverans av pellets dock samma leverantör som förrut "smålandspellets" vad jag ka se så är den nya leveransen lite mörkare i färg men ingen annan skillnad vad jag kan se har kört denna pellets i cirka 15pallar.
även skruven och mafaförrådet är rengjort 4 dagar sen. å de har jag inte gjort på 5 år.

har en rökgastemp på 250-290 grader och har så haft sen -07.
startdos på 3,5dl

saknar stoppblecket i brännarröret.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av Stegatorparn »

Ta för vana att väga matningen under 6 min efter varje leverans av pellets.
Vid 15 kW effekt blir det 310 - 315 gram pellets under 6 min.
Står beskrivet i ett flertal trådar om du gör en sökning.
Skulle tro att du behöver minska matningen något.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av JensH »

Jag kan inte köra min på 15kW, då stannar den varannan körning typ, måste ligga närmare 20, då tuffar den på.
Men det där med anorlunda pellets var intressant. Kör också med samma pellets, Laxå, men har märkt att senaste månaderna har pelletarna varit aldeles glansiga, vilket jag inte vill minnas att jag sett innan. Är det kanske överdrivet mycket bindemedel som är svårantändligt kanske?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av ronald »

Vad kör du för volt över fläkten när det inte funkar med 15kW?och har du pellebroms i fallröret och i framkant rör?...då lär det nog funka bättre ;)..(Och i startas/uppstartsfasen som ditt problem nu är går det inte att bestämma fläkthastighet)...Du menar i driftfasen när du nämner testat olika fläktlägen?..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av Stegatorparn »

15 kW var bara ett exempel.
Oavsett vilken effekt man kör på, är det nödvändigt att kontrollera matningen efter en pelletsleverans för att behålla en effektiv förbränning. Kör man med konstant matning hela tiden, slipper man röra fläkten som är svårare att få till utan instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av JensH »

@Ronald: Ingen aning, är inte så haj på det där med el och har ingen voltmeter att kolla med. Smörjde dock upp fläkten för en månad sedan för den lät som en gammal dörr, men efter smörjning är den tyst som en smygfis. Blev dock ingen skillnad vad gäller tändningen.
Jag har kollat och det ligger knappt inga pelletar alls i asklådan så jag tror inte det är avsaknad av bromsbleck som är fel.
Jaha! Jag har aldrig haft problem i drift, så då har mitt skruvande på fläkten varit meningslös då...

@Stegatorparen: Jo jag brukar kolla ibland, ett par gånger per säsong ungefär. Sedan jag bytte chip blev matningen mycket bättre, speciellt i underhållsfasen.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av danei »

ronald skrev:Vad kör du för volt
Antagligen samma som alla andra. Den volt som är definierat i SI-systemt. :wink:
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av JensH »

Nu fungerar min brännare som en vedpanna. Den går 3-4 starter sedan misständer den, jag måste raka och dammsuga ur brännarröret och så går den 3-4 starter till och sedan samma visa. Så 2 gånger om dagen stannar den ungefär. Så på morgonen när vi vaknar är det larm så då blir det fixning. Sedan på eftermiddagen när vi kommer hem blir det också att raka ur och återställa. Ibland går den ett helt dygn och då ritar vi kryss i taket. 1½ månad till, det är allt jag kräver av brännaren! Sedan kommer ju bergvärmegubbarna...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
crillevolvo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 mar, 2013 13:42

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av crillevolvo »

Låter som ditt tändelement är på sista resan så blir min sista veckan innan den stannar för gott.

ska kolla om min pellets är glansig.

men har gjort lite nya rön.

1 nu har jag en max rökgasvärme på 240grader precis i skarven till skorstenen.
2. nu blir det mkt hårdare klumpar i brännarröret än innan.
3 har varken stoppbleck i brännarrör eller fallbroms.
4 har även observerat att tempen går sakta upp från 190grader i början av driftfasen för å nå 230-240grader när den slutar mata pellets .(cirka 7-10minusgrader ute.)

jag tror att om det tar längre tid å då rätt panntemp och då blir även rökgastempen högre!!

framtida åtgärd blir att sänka bränslemängden i driftfas. har aldrig mätt mängden bara räknat del/av varv på skruven.

(tempgivaren till brännaren sitter med slangklämma på utgående rör uppe på pannan justerad att nå max 85grader funkar alltid aldrig strulat nångång.)
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Tändningsproblem och koksning.

Inlägg av JensH »

Nja, jag gissar nog mer på att jag inte har motdragslucka. Nu har det varit väldigt jämnt väder senaste dygnen och då har den fungerat utan problem. Men så fort det blir -15 om nätterna och +3 om dagarna så börjar det strula. Har ju inte varit några problem i 1½år sedan vi köpte huset, men någon liten faktor någonstans gör väl att det är lite tjänsligare och då gör avsaknad av motdragslucka att bägaren rinner över och så stannar härket.
Så länge den startar ett par gånger om dagen och lyckas värma acktanken så är det ju lugna puckar. När det är plusgrader ute så klarar den sig ju på en laddad acktank hela dagen om den måste, men pannan mår nog inge vidare av den extrema temperaturväxlingen.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar