Många shuntar?

Skriv svar
Tjita1
Fröträd

Många shuntar?

Inlägg av Tjita1 »

Hej! Ny här!
Klurar på hur man löser det om man vill ha flera shuntar oberoende av varandra. Dom flesta pannor som inte är laddpannor verkar ju ha nån slags specialshunt som tätar mot pannan med en packning, jag skulle vilja haft tag på en som har två rör upp som jag kan koppla hur jag vill på. Den behöver inte ha inbyggd shuntstyrning, eftersom den ändå inte lär klara det antal shuntar jag vill ha, men den ska ha rejält tilltagen varmvattenslinga och automatisk sotning och uraskning med rejäl askbehållare.

Tanken är att då sätta separata shuntar till övervåning, undervåning, källare, golvvärme och garage med varsin rumsgivare till varje. Dessutom tänkte jag att dom skulle vara bivalentshuntar som först tar värme från en tank som enbart värms av solen, och sekundärt från pelletspannan. Att bara ha sol och inget annat som värmer den tanken blir ju väldigt effektivt, särskilt om man också förvärmer varmvattnet i den, eftersom solpanelerna då får ladda från riktigt låga temperaturer.

Hur låter detta?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Många shuntar?

Inlägg av danei »

Det låter som en bra tanke. Om det verkligen är värt den extra komplexiteten låter jag vara osagt.
Alla pannor har anslutningar för rör direkt in i pannan. Så du kan utan vidare ha flera shuntar på något annat sätt en den ordinarie. Jag hoppas du rapporterar hur det fungerar framöver.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Såhär löste rörmokaren kopplingen till en golvvärmeslinga med egen shunt då jag bytte panna:
Bild
Dvs stigare och retur i samma rör (till vänster), stigaren går ner några cm för att inte få med ev. luft och returen längre ner. Expansionskärlet är anslutet i röret längst till höger i bilden, om det är enda hålet som finns så går det att lägga allt i samma med ett t-stycke till expansionskärlet.
Pannan har även flera pluggar i botten, men jag ville inte dra returen dit för att inte kyla ner pannbottnen med kallt returvatten. Returen till pannbottnen ska vara minst 50 grader för att inte få kondens i pannan.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

Hm. Man kanske skulle kunna ha en smed att göra en koppling (fräsa ur mässing) om det inte finns färdiga rör också.
Ingen pellets (än).
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det finns minst två toppanslutningar på de pannor jag har sett, då kan man ha returen på den ena och framledningen på den andra.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Min gamla panna hade bara två anslutningar förutom shunten, expansion i toppen och avtappning i botten. Golvvärmeslingan ville jag absolut ha på en separat slinga så jag löste det med denhär julgranen:
Bild
Inte vackert men det fungerade. Returen går rakt uppifrån i ett 12mm kopparrör som är fastlött inuti kopparstumpen som syns upptill. Påfyllning, expansion, stigare och return i samma hål.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Alla varianter är bra, utom de dåliga. Svårigheten är "bara" att veta vilka som är dåliga.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom som inte är bra är väl dåliga :P
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

"Upptäckte" Nibe Pellux 100. Fint som snus, styrmöjlighet för 16 separata värmesystem, extern varmvattentillverkning (två separata om man så vill), tillval som lambdastyrning, ackumulatorstyrning, solstyrning med mera. Men: den pannan kan jag ju inte gärna installera här hemma, jag bor fortfarande hos föräldrarna, och flyttar jag härifrån får dom väl ringa Lunds Universitet och be dom skicka en professor i programmering för att operera den.

Är det nån som har en Pellux 100, som kan berätta om den är så komplicerad som det verkar i manualen?
Ingen pellets (än).
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Finns en tråd i pannrumsbilder där det var en som installerade en pellux 100, du kan kanske få lite hjälp med svar på dina frågor av den killen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar