Är fläkten trasig?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
alle
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 mar, 2013 13:42

Är fläkten trasig?

Inlägg av alle »

SNÄLLA HJÄLP!!!
Min brännare har strulat mycket av olika anledningar sista tiden men nu får jag ingen ordning på den!
Brännaren är en KMP PX21 och nu verkar det som om fläkten har packat ihop, är det vanligt?
Samtidigt som den slutade funka så slutar inte skruven mata pellets så hela röret blir fullt. Hänger detta ihop eller har jag fler problem?
Jag har mätt så det är ström fram till den.

Mycket tacksam för hjälp!!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Är fläkten trasig?

Inlägg av Stegatorparn »

Om fläkten och skruvmotorn har börjat spöka samtidigt skulle jag misstänka styrkortet och i första hand chippet.
Har du följt en uppstart, fungerar tändelementet när det ska?
Vill minnas att det är 230 volts motor i fläkten.
Då kan man testa direkt med 230 volt om man är försiktig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
alle
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 mar, 2013 13:42

Re: Är fläkten trasig?

Inlägg av alle »

ja den tänder direkt för tändelementet är bytt för en vecka sen ungefär. så ett nytt kort kan de vara som gäller då? den snurrar fint men lät konstigt sista gången den va igång. gnisslade typ. men som sagt den har nog inte skurit.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Är fläkten trasig?

Inlägg av Stegatorparn »

Testa först fläkten och se om den är hel.
Fundera sedan på om det är värt att prova ett nytt chip för 400-500 kr eller gå direkt på ett nytt kort för 3500 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
alle
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 mar, 2013 13:42

Re: Är fläkten trasig?

Inlägg av alle »

ska jag bara koppla 230v direkt på fläkten då? för som sagt det är ström hela vägen fram till fläkten.
mivi
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 feb, 2013 20:09
Ort: Tobo

Re: Är fläkten trasig?

Inlägg av mivi »

Nja, man ska nog inte hålla på med starkström själv ... finns anledning att man ska ha behörighet ...

Ta o kolla om du har någon akut. service i närheten, brukar bli billigare i längden.

/M
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Är fläkten trasig?

Inlägg av Anders Samuelsson »

Vi var med om samma sak med vår fläkt här innan jul. Den fick liksom inte fyr på pelletsen trots att tändelementet funkade som det skulle. Var också med om att pelletsen backade upp i röret vilket var lite läskigt då det brann längst ner!

Fläkten hade låtit lite sliten (missljud) under nästan ett år innan dess så vi misstänkte att den inte lyckades pumpa ut tillräcklig mängd luft. Beställde en ny och installerade den på fem minuter och sedan gick allt kanon igen.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Skriv svar