Byggmax "svarta" pellets

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Köpte lite säckar Byggmax pellets som är nästan svart. Står att den är svensktillverkad men inte vem som har gjort det. Någon som prövat den? Vad tycker ni?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av msh16 »

Det är ju mycket svart material som tar vägen över sundet. Vågar en gissning på polsk ekpellets.
Garvsyran i ek gör väl att ek kan bli svart i kontakt med vatten och syre.
Genom skalbolagsupplägg går det lätt att få pelletsen tillverkad i sverige, för inköparen på Byggmax går nog inte och tittar i påsarna. Finns nog inga påsar heller innan affären är uppgjord.
Mindre sannolikt är att man börjat tillverka en efterföljare till Norsk Brunpellets som var pressad så hårt under värme att den blev brunsvart. Då skulle det i så fall vara en dyr pellets.
Tredje alternativet att det är helt vanlig pellets som torkats med rök. Förekom visst ibland enligt vad någon nämnde. Rindipellets sades få sin grådaskiga färg genom röktorkning.
Sitter det svarta på ytan så att det går att skrapa bort eller är den svarta färgen homogen?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av danei »

Det kan ju vara svensk pellets med ek. Ek bearbetas ju även i Sverige.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Finns det ingen text om tillverkare eller annat på säckarna?
Är de "brandade" med ByggMax logo?

Jag tittade som hastigast in på ByggMax hemsida och noterar att man numera (jag vet inte sedan hur länge) listar German Pellets GmbH som leverantör. Det är väl en av de större europeiska aktörerna med många produktionsanläggningar i framför allt Tyskland. Deras nyhetssida berättar om leverans sjövägen från Canada i slutet av förra året, och om eget pågående bygge av produktionsanläggningar och hamnkapacitet i Texas, USA avsedda för den europeiska marknaden.. http://www.german-pellets.de/en/news.html

Tillgången på råvara i Tyskland torde väl knappast vara billigare eller bättre än i Sverige, så troligen är det väl i så fall importerad pellets som hittar till ByggMax, eller?

Kanske kommer vi att få finna oss i att tillgången och prisbilden på råvara är så bra "over there" att det blir importerad pellets vi kommer att få i säckarna..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Bild
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Bild
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Telefonnumret går till VIDA!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av danei »

Står det svenskproducerad på säcken så kan man nog anta att den är det. Men det kan ju vara en anläggning som vill köra en väl definierad pellets under eget namn och kör ut en omärkt pellets där man blandar in flera träslag.

EDIT: Nu kom visst svaret innan jag han skicka.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Brynäs »

Hur funkar den? Går det bra att elda med den? Märker du någon skillnad i effekt?
Vore bra att veta med en liten uppföljning.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja jag återkommer med feedback då pelletsen når brännare och jag kört en cykel med uraskning. Såg väldigt fin ut och hård, glatt och lagom längd med lite högre densitet. Inget mjöl eller smul så verkar mycket lovande. Den mörka färgen gör att man reagerar man är ju så ovan vid detta, då de flesta andra är svagt ljusgula.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Roli »

Den pelletsen har jag "kört" mer än en pall av. Fungerar utmärkt, kanske ger den lite mer aska än "vanlig" pellets. Vad nu vanlig pellets är, men mer än normalt iallafall.

Jag har köpt pellets från två olika byggmax ställen ( en tredje tidigt i höstas ) och har fåttpellets från fyra olika tillverkare. Två med neutrala påsar enligt bilder från Ulf ( dvs tillverkaren skyltar inte med sitt namn) och den tredje var Fågelfors samt en fjärde som jag inte kommer ihåg namnet på.

Samtliga sorter har varit bra, men man kan ju undra varför det byts leverantör så ofta? Om det har med priset eller tillgången att göra eller något annat......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Brynäs »

Eftersom man nämde Vida tidigare inlägg så har jag köpt på byggmax i Värnamo en hel del pallar och de sista var från Vida fast med deras vanliga logo och säckar och där var ingen skillnad utan de såg ut som vanligt.

Snart är set dags för att köpa mer så ifall det är samma förpackning där också vore kul o veta hur det fungerar.

Men det har Rolli redan skrivit att det var ok lite mer aska men det kan man nog leva med om det funkar bra.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad är det då som gör att en tillverkare som VIDA väljer att inte lägga den i säckar med sin egna logo?
Med tanke på att ex. Neova ju har haft leveransproblem så borde det väl ha funnits avsättning för den?

Och vad skiljer i innehållet eftersom pelletsen uppenbart inte är likadan?
Bark?
Utländsk råvara?
GROT?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Byggmax "svarta" pellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Om du tittar på eteketten jag plåtade av så har den inget av detta i sig. Jag har inte askat ur än men den verkar brinna bra. Rökgastemperaturen har gått upp mer än normalt vilket tyder på mer flygaska. Vore trevligt med en förklaring till den mörka färgen. Ingen som vet?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar