Mellor matarskruvmotor som kärvar

Skriv svar
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av Joflopp »

Var lite småkyligt när vi kom hem från jobbet idag och det visade sig att pannan stannat pga bränslestopp. Skruvmotorn lät lite illa när jag startade upp systemet igen och efter ett tag la den av igen. Plockade isär skruven och tömde den på pellets och damm och sedan fungerade motorn i 20 minuter innan den stannade igen.

Klädde av motorn helt och provade igen. När den stannar är det som att den låst sig då man kan höra hur den försöker rotera men sitter fast. Det går heller inte att rotera axeln för hand. Efter något försök ytterligare orkade den rotera men inte med mer kraft än att det gick att hålla emot axeln för hand utan problem. Även utan belastning går den väldigt hackigt.

Motorn är en Mellor 5,3 rpm monterad i en skruv från Ulma och från 2005. Antar att det inte går att rädda motorn utan att det blir till att köpa en ny. Om det inte går att hitta en likadan Mellor, vad är det för specar som måste vara lika? Räcker det med samma varvtal och axeldiameter?

Hur gör ni som köper nya motorer på nätet? Står ni med kallt hus och utan varmvatten till grejerna dyker upp?
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av Eldvin »

Om det är en Ulma skruv så borde väll Ulma ha motorer??
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av Joflopp »

Deras ÅF-nät här i närheten lämnar en del att önska, men det går kanske att handla av dem direkt i Svenljunga?
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av Eldvin »

Att beställa en hel panna gick tydligen inte,men en motor skulle jag tro gå för sig.Går ju alltid att ringa och fråga.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av psau »

Pelletsteknik har dessa motorer på sin sida, de brukar vara snabba på att leverera...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av Joflopp »

Var hos en av Ulmas lokala återförsäljare och fick totalt överslag när de ville sälja på mig en, vad de hävdade var ny motor som var skitigare än min trasiga som suttit i pannrummet i åtta år. 2600 spänn begärde de för den varpå jag tackade för mig och gick ut.

Övriga återförsäljare inom 10 mils radie har antingen inte öppet på just tisdagar eller består av en installatör som är iväg på jobb.

Pellkam har en motor som ser ut att vara identisk för 938 kr, Pelletsteknik har en för 1595. Blir till att ringa runt och se vem som kan få iväg en snabbast möjlligt.
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av Joflopp »

Lite av en följetong det här. :)

Pellkam är billiga men svåra att nå på telefon idag. Dessutom verkar de uteslutande använda sig av bussgods vilket drar ut på tiden. Pelletsteknik kör med Posten men vill likväl ha en hel drös med dagar på sig att leverera.

Tröttnade och ringde till slut till Ulma och beskrev min situation. Då visar det sig att det rekommenderade utpriset till kund är 1395 inkl moms och jag är varmt välkommen att handla direkt av dem eftersom det inte går att lösa via deras återförsäljare.

Ser fram emot att få varmvatten i kranarna. :)
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Mellor matarskruvmotor som kärvar

Inlägg av psau »

Jag beställde en hög reservdelar från Pelletsteknik, mindre än en timme från lagd beställning fick jag ett trackingnummer från posten.
Delarna lämnades in på posten samma dag så så mycket fortare hade det nog inte kunnat gå utan att åka till Kalmar och hämta själv...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar