Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av Stroker »

40-50 säckar sedan sista tömningen.Bild
frågan är om det är ovanligt dålig pellets eller? Trodde Hornbachs pellets var av bra kvalitet
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av Roli »

Har svårt att säga om det är mycket eller lite för min skruv i mitt säckförråd tar med sig spånet och finmaterialet upp genom skruvröret och ut till brännaren.

Men det ser iallafall ut som en väldigt "dammig" pellets som du har köpt....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av Vednisse »

Den mängden fanns inte på långa vägar när jag tömde Mafaförrådet efter två års drift. Så jag tolkar det som att min skruv tar det mesta med sig....har kört dålig pellets som varit både mjuk/hård och innehållet mycket finfraktion under perioden.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av andreas »

Jag brukar sålla det sista i säcken när jag häller i magasinet. Spån blir de alltid mer eller mindre ;)
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av Icecap »

Är detta i själva verket ett MAFA-problem? Jag har en K-Silo med Janfires skruv och har aldrig rensat bort annat än handverktyg och andra främmande objekt som har råkat hamna däri, jag har t.o.m. testat att elda spån från vinden - och allt har gått ut helt utan problem.

Nu behöver det ju inte att vara just ett MAFA-problem, det kan ju vara problemet för just den kärnlösa skruven?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av Jakob »

Hej!

Nej det har inte med kärnlös skruv att göra. Finns många med mig som får med allt upp trots "degkrok".

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tips. Pelletspån på golvet istället för i pannan

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Den lilla spån som nämns här skall inte vålla några problem, och bör eldas upp.. Eldar man bulk så kan det vara en skottkärra, då man siktar det sista i förrådet. Får ju vara 120 kg på en tretonsleverans. Bara filtersäcken kan det ligga tio kilo mjöl som blåses ut där vid lossningen. Att ha en rasbrant på en meter som ser ut som bara spån är vardagsmat. Att elda säck är ju rena luxtillvaron (gör det just nu då jag inte vet vad jag skall beställa för bulk, så bränd av Stora Enso pelletsen), där är ju inget som är värt att reagera på. Fungerar inte den kvaliteten ja då måste man titta på anläggningen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar