Mullvaden från Effecta

Skriv svar
maxell
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 17:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

Mullvaden från Effecta

Inlägg av maxell »

Hej
Jag har så smått börjat planera för ett bulkförråd i mitt garage och tittar givetvis på ett antal olika lösningar. Just nu är det vakumtransport jag funderar mest på. I samband med detta har jag hittat diverse beskrivningar på något som kallas "mullvad". Enligt de beskrivningar jag sett så är det en pryl som man ska kunna använda istället för transportskruv för att tömma förrådet, och, om det nu fungerar, skulle den passa mina behov perfekt.

Enligt de beskrivningar jag sett så är det Effecta som tillverkar och säljer mullvaden, men på deras hemsida finns ingen information. All information om mullvaden verkar dessutom vara ett par år gammal. Har den slutat tillverkas eller varför hittar jag ingen färsk information om den?

//Mats
Iwabo Villa S1 i en CTC 171 med shuntautomatik Danfoss ECL Comfort
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av msh16 »

Effecta är som jag förstår ett vinstmaximerande företag. Bara det ger tillräcklig intäktsmarginal så säljer man allt från fina lambdastyrda vedpannor till uppdesignade gamla pellxbrännare.
Förmodligen har man köpt in rätten till Mullvaden från någon "uppfinnare".
Då försäljningen av Mullvaden var liten är nog produkten numera avslutad.

Synd kanske, men så är det när stora aktörer griper in.
Minns i alla fall att priset var avskräckande högt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av Tjita1 »

Hm, Fröling har ett system med sugsonder, kan det vara nåt intressant?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av André »

Tja det verkar inte va många som har den men om det fungerar skulle det va en kanon lösning då förrådet är lätt att bygga samt att förrådet blir självtömmande utan massa yta som annars försvinner med sluttande botten. Jag skulle gärna haft denna mullvad om den fungerar som tänkt samt att den inte är allt för dyr som jag tror den va, kostade den inte runt 20000:-? Vilket jag tyckte va för mycke iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
maxell
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 17:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av maxell »

Mullvaden funkar, vad jag förstår, i ett förråd med plant golv. Det var nog detta och att slippa ha en trasslande skruv, som jag fastnade för.
Frölings sugsonder verkar förutsätta en sluttande botten och att man förser den med ett antal sonder som man manuellt flyttar sugslangen mellan.
http://www.froeling.com/se/products/fee ... ystem.html
Iwabo Villa S1 i en CTC 171 med shuntautomatik Danfoss ECL Comfort
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av Tjita1 »

I länken du skickade har dom nåt dom kallar Comfort Pellet Box som automatiskt ska växla mellan sonderna. Ingen aning om det funkar, dock, eller vad det kostar. Men det funkar nog som sagt bäst med sluttande golv.

Ska kika på hur mullvaden var tänkt att funka.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av Jonas O »

Mullvad är enl mig en ren skitprodukt!

På mitt jobb så har vi nu flyttat till nybyggda lokaler men innan dess höll vi till i lokaler byggda på 70-talet.
För några år sedan sattes det in 12 bergvärmehål och dom höll bygget varmt ner till ca 5-7 plusgrader, sedan räckte det inte till.
För att klara värmebehovet så fanns då även en pelletsbrännare och en oljebrännare i en stor jäkla panna!
Pelletsförrådet låg ju en bit bort så transport skedde med vacumsystem och mullvad.

Vet inte exakt hur stort förrådet var men dom brukade fylla på runt 35 ton åt gången.
Mullvaden ska ju vandra i högen och äta uppifrån och ned på hela högen.

Var och varannan dag (vid riktig vinter) så möttes vi av en inomhustemp på 10-15°C och ibland ännu lägre, tror det var nere på 7°C som kallast inomhus!!

Det som hade hänt då var att mullvaden hade fastnat på ett och samma ställe och ätit sig lodrätt ner igenom högen och stod på golvet och inte fick i sig mer...
Vad göra då? Spade och gräva fram den....! Jippi! :evil: :evil:

Efter ett par vintrar så kastades mullvaden ut och ett system av flera skruvar byggdes som matar ut i en "samlingslåda" där vacumtransport sedan tog vid.
Fungerade mycket bra efter det!


Så på frågan om mullvad? NEJ!


Vet dock inte vad det var för tillverkare på denna mullvad!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av Erik_73 »

Jonas O har ni verkligt haft (riktig vinter) där nere nån gång? :D :lol:
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Mullvaden från Effecta

Inlägg av Jakob »

msh16:

1. Effecta är ingen stor aktör. Det är ett 30-årigt familjeföretag i 3:e generation med under 20 anställda. Om du ska försöka ge dig på nån slags vänsterretorik med "stora bolag" som slagträ får du nog läsa på lite först....

2. Effecta visar ingen anmärkningsvärd vinstmarginal vad jag kan se. De har gjort vinster på mellan 0% och 4,06% senaste 3 åren enligt årsredovisningarna. Igen, ta för sjutton och läs på innan du uttalar dig.

Varför ger du dig inte på CTC med sina utlänska ägare och halvmiljadomsättning? Eller åtminstone Värmebaronen som ju är 3-4 ggr större än Effecta och går med vinster på nästan 10%....?

Detta är bara pinsamt. Som vanligt en massa påståenden utan fakta.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar