8 år med Thermia Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av Älghår »

Hej (igen), det var ett tag sen sist.

Det har nu gått 8 år sedan jag installerade en Thermia Biomatic 20+. Jag har varit riktigt nöjd med pannan, den har bra verkningsgrad och har krånglat ytterst lite. En del slitage-delar har blivit bytta och vattenpumpen som la av i höstas är bytt. Årlig service och inställning av värden har gjorts av samma installatör.

Vad ville jag säga med den här tråden? Inget mer än att det har fungerat bra, vi får hoppas att det fungerar minst 8 år till.

Ha en fortsatt skön vår..
Biomatic 20+
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av M.Lindskog »

Jag får hoppas att jag har en lika bekväm resa framför mig :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av johannaj »

Värdefull läsning för oss som funderar på ny panna...-Tack för att du delade med dig och en trevlig vår till dig med, om vi nu ska använda det ordet (vår)...;) /Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av André »

Är den bara justerad o underhålls så ska den gå länge, jag har kört 8 år med min bequem o det enda jag gjort är bytt slussvingar våren 2012/efter drygt 7 år :D

En kompis åkte på andra motorbytet på sin Biomatic nu, första pajade efter ca 35 ton då han hade kedjedrift o backspärren va feljusterad sen har han kört ca 100 ton till då nu motor nr 2 pajade..
Det är axeln från motorn som pajade så själva motorn o växellådan är hel, med en riktig stålades hade det inte hänt.. Kostade 2000:-
Fläkten har han oxå bytt o gjordes efter att han kört igenom drygt 100 ton pellets..
Byte av kretskort kan man inte skylla på pannan då det blev en vatten läcka så de blev kortslutning..
Men koppen ser ut som ny men nya bussningar till interskruven o Slussen skulle han kanske bytt snart då de blir mycket damm som kommer ut ur brännaren men inget han besväras av då pannan står i pannrum i gårdsverkstaden..

Så kanske är att räkna med motor o fläkt byte efter ca 100 ton :wink:
Är fint att ha tillgång till en panna som bränner ca 20 ton pellets/år iaf så man får se vad som kan/kommer hända med tiden, Kompisen är inte en som är duktig på underhåll så det kan gå 4 ton mellan rengöringar av koppen tex så den slits garanterat mer än hos de flesta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av johannaj »

Ni kan förmodligen slippa byte av både fläkt och intern skruvmotor, om ni bara demonterar och byter alternativ tvättar rent och fyller nytt fett i lagerna i tid. Om fläkten låter risig, beror det på torra lagerbanor...Jag har själv åtgärdat detta på en Bequem 20D och nu går den finfint! :P

Men 8 problemfria år är respekt!!! ;)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Hugh
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 nov, 2004 09:09

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av Hugh »

Hejsan,kan passa på att ansluta mig till skaran "lyckliga Thermia/Aritrm ägare", köpte huset 2001 och satte i en Bequem 15 i den befintliga oljepannan och det funkade bra men lite bökigt med alla sotningar, så 2002 bytte jag panna till en Biomatic och den tuffade på utan att jag bytte något eller krånglade till 2007.
Då fick jag för mig att köpa en Bequem 20D för att komma åt lite inställningar enklare, och det var ju kul dom första 2 månaderna men sedan dess har jag inte brytt mig om att exprimentera något mer och det har bara gått och gått sedan dess, köpte nya slussvingar förra året för att jag fick för mig att dom skulle bytas men när jag skruvade isär brännaren så var dom i så bra skick att lade dom nya på hyllan...
Visst har jag haft några driftstopp under åren men dessa har berott på mig själv i bristande underhåll eller slut på pellets... :D
Eldar väl upp en ca 4,5-5,5 ton per år, så är väl ingen "storförbrukare" kanske men jävligt bra grejjer har jag alla fall....
Hugh
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 nov, 2004 09:09

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av Hugh »

Upptäckte precis att jag har varit medlem på forumet sedan 2004...utan att skriva ett enda inlägg...Skumt men har väl inte haft så mycket att tillägga..
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: 8 år med Thermia Biomatic 20+

Inlägg av Älghår »

Tjohej! Snart november 2014 .. Inga problem att rapportera :), peppar peppar ta i trä.

Fortfarande nöjd. Dessutom har ju priserna på pellets justerats neråt, vilket är bra.

Ha en varm (inomhus) höst/vinter!
Biomatic 20+
Skriv svar