inställningar Biomatic+20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Tjennare!
Då jag endast har fått den installerad så är det "fabriksinställd" V.091118
Men har börjat lite smått med att mäta effekt osv.
Har lite frågor som jag hoppas ni kan ge råd/hjälpa mej med.

Mätte nyss fabrikinställningen med 50%skruv och 40%fläkt. Den gav 688(+-5)gram/10min. inte fullt 20kW/h med andra ord.
Ska jag ställa ner hög till 15kW eller ska jag använda alla tre stegen?

Den har gått med dom inställningarna nu över helgen, Stannade brännaren och kollade sotlådan. Är nästan halv asklådan är full små svarta kolbitar men resten av askan har en svart grå ton. Och det har sotat igen tittglaset och man ser även att det samlats aska i själva röret. Verkar ju inte normalt på 3-4 dagars drift.

Sen la jag märke till att F1 gjorde en en uppvarvning och la sig på 80-90% för att sen traska ner på 40% igen eller gör den det som rengörning?
Hur ska den ställas in korrekt dvs Eff max/min på rökgasfläkten?
Den stog nu på 50% och jag tror det är den som gör att pelletsen hoppar ur koppen då det blir för högt undertyck i pannan.

Rökgaserna ligger på 112 grader men vad jag har läst så visar den mätaren 20-30 för lite?
Lika så inställningarna för difftank ska man ha den på och i så fall hur mycket diff ska man ställa den på?

//Mattias
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Doc »

Hej och välkommen till forumet.
Äntligen någon annan som skriver om fläktvärdet. 8) Här ställd frågor här om detta men inte fått någon respons.
Att den varvar upp emellanåt är normalt och är "rengöring" som du själv misstänkte.
40% fläkt låter dock väldigt lite för 20kW. De nyare versioner kräver mer fläkt % än de gamla där detta värde kan har varit rätt. Att den sotar och spottar ut oförbrända pellets talar för luftunderskott det med.

Mina fabriksinställningar för 20kW är skruv 55% och fläkt 69% (Version 090909)

Jag kör med 33% skruv (ca 14kW) och 53% fläkt nu, då blir F1 83. Detta ger hyfsat aska och sotar inte. (Obs ej kollat med instrument utan inställd på känn)

Skulla bli en lång inlägg att svara på frågan difftank ja/nej och tre effektsteg. Sök på formet det finns diskuterad tidigare och beror på dina förutsättningar. Enkelt sagt blir det fn enklare att få rätt i åtminstone ett effektläge innan man börjar krånglar till det.

Rökgasfläkten skall ställas efter undertyrcket i eldstaden. När jag provade hamnade jag inom börvärde (8-15 Pa) med rökgasfläkten mellan 23 och 33%.

Den obligatoriska formumfrågan: Har du dragbegränsare?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Hej och tack!
Jo det satt en dragbegränsare på gamla oljepannan.(inställt på ca 15Pa) Såg aldrig den rörde sig förutom när det var riktigt blåsväder ute. Ska försöka få tag i någon här omkring som kan mäta upp undertrycket i pannan. Är det åt h-vete så får jag borra ur det igensatta hålet och montera i dragbegränsaren igen har kvar den ifall den skulle komma till använding igen (KW Modell z130 (10-25PA)).
Tror jag hittade boven i dramat med dom flygande pelletsen det var rökgasfläkten som stod på tok för högt värde. Har gjort ett stop och gjort rent allt igen så ska låta det gå ett tag och se vad som händer om dom slutar hoppa ur, såg dom gjorde det när fläkten rengjorde sig själv(vilket tid ska man ställa rengörningen på?). Pelletsbädden ligger lite under den övre lufthålen är det för högt eller för lågt?
Har fått fram dessa siffror,
20kW Skruv 52% Fläkt 45%
15kW Skruv 39% Fläkt 33%
10kW Skruv 26% fläkt 22%
Så ska kolla så den inte sotar ifall jag måste höja fläktvärdet som du skriver. Tror att F1 låg på 65 när jag körde med 15kW inställningen på max.
Har 15kW på hög och 10kW på låg nu.

Ja förutsättningen är trävilla(1950) två våningar ca 190m²+ 45m² källare(varm) inga acctankar, skorsten ca 12m insatsrör tror det var 125 el 150mm. Lite råd är aldrig fel... :D

//Mattias
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av André »

Liten risk att oförbränd pellets hamnar i asklådan pga för mycket fläkt o särskillt om pannan sotar, Då är problemet snarare att man har för lite fläkt så pelletsen hinner inte förbrännas i koppen utan den trycks ur koppen istället..

Verkar va skillnad i nyare progvaran även till äldre pannorna, För gällde 54% fläkt till 20 kW inmatad effekt men nu krävs det 85% i kompisens biomatic från -06 :?
Men där gäller 82-100% matning för den effekten beroende på pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Du har nog helt rätt André att det var för lite fläkt. Ja det verkar vara en djungel mellan olika programversioner och inställningar. Synd att dom aldrig skriver var dom ändrat/lagt till i varje version.

Har suttit nån timme och ändrat inställningar i omgångar så har jag fått bort nästan all oförbränd pellets., dock finns det lite kvar precis under brännaren som små kolbitar. Men tror det kommer från kallstarten, men det visar sig när kylan kommer då difftank och kallstart försvinner.
Kör detta nu.
Difftank 25grader
Hm 39% (ca 15kw)
Hf 65%
Lm 26% (ca 10 kw)
Lf 52%
Rf 0-40 %

Kör med bionorr pellets i småsäck (inställningar efter deras pellets). Men får se beroend på pris så kanske det blir pellets från Wasa byggträ i Mora. Så då måste jag mäta om.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Glömde svara dej Doc.
Jo jag har läst så mycket jag kunnat nu.
Så kommer att köra med tre steg till vintern, så det blir väl nån gång i oktober då det börjar bli kallt.
Sen så i inlägget ovan så ser du mina sommar inställningar som har fungerat bra har haft en förbrukning på vv med ca 3.6kilo per dygn nu när det är kallare ute på nätterna(5-7 grader) så har den legat på ca 6 kilo. Vilket är i min mening ok.
Det här med rökgasfläkten så ser jag att du kör med ett min mått vilket inte jag gör. Kanske därför det ibland blir en svagrök lukt vid start (pga av övertryck).

Ang dragbegränsaren kan man sätta den i sotluckan på rökröret eller stör rökgasfläkten ut begränsaren?
Hade ingen riktig lust att börja bila ett hål för dragbegränsaren annars blir det ju sotluckan i botten på skorstenen. Men det är kanske 10 cm från botten bara vilket jag har fattat inte är optimalt.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Sitter nu kollar vad man ska för dragbegränsare har ca 12-14m skorsten 125mm pipa.
Sen vart ska den placeras? Fungerar det på sotluckan i rökröret? Annars är det ju sotlucka nr:1 som gäller, den luckan måste bytas oavsett då den har blivit uppäten så den drar tjuvluft.

Ska ner och mäta om då den nya pelletsen jag köpte inte var i närheten av den gamla, den gamla var mörk brun och hård, den nya är ljusgul och mycket längre och dammar väldigt mycket mer. Så antar att matningen inte kommer att stämma.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av André »

Sotluckan på rökröret passar bra att montera dragbegränsaren på men se till att du skaffar en tillräckligt stor, Tigex 25 blir garanterat för liten.. Hör med http://www.transtemper.se/newlook/ så hjälper dom dej så det blir rätt storlek..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Så det fungerar fast rökgasfläkten trycker ut luft? Fast det var väl samma som oljepannan när jag tänker efter. Där satt en kw 130, den dragbegränsaren verkar vara på gränsen och luckan stänger inte riktigt så den är nog kass. Tror att en kw z150 fungerar. Det är väl Olle45 här på forumet som jobbar där va?
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av André »

Stämmer så hör med han, Luckan ska stänga rätt tätt men du har förmodligen mer drag än de fläkten blåser ut så du får undertryck i skorsten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: inställningar Biomatic+20

Inlägg av Straka »

Jo det är ett jäkladrag i skorstenen har jag märkt. Har varit och mätt lite matning osv hade nästan 772 gram i högläget så fick ställa ner matningen ska mäta igen senare ikväll. Problemet är om man tittar i inspekteringsglaset så ser pelletsen ut att hoppa omkring som popcorn ungefär, så nu har jag dragit ner fläkten och satt en liten kil i sotluckan och då slutade hoppandet alltså för högt drag.
Sen märkte jag en sak som Doc pratade de om ang fläktvärdet.
80% värde så står fläkten på 91
50% värde så står fläkten på 86
30% värde så står fläkten på 74
Så hur fn ska man kunna ställa in fläktvärdet/mängden fläkt?
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Skriv svar