tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
mattetime
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 13 apr, 2013 21:50
Ort: Ljungaverk

tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Inlägg av mattetime »

har nu köpt hus där ny pelletsanl är installerat.
beredaren i tanken dock sönder. tittat på typer och olika anslutningar tex sol.
hittat en tank med solslinga,el.pellets till bra pris men även tittat på dyrare värmebaronen(skicktning)
nu till fråga..
värma vatten på sommaren via pellets eller el. billigast?
solvärme kommer inte installeras förrän senare!
sökt vvs ritning på installation men inte lyckats.
tacksam för alla tips
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Inlägg av Hjerten »

Hej,

Jag har både shunt och värmeväxlare för vv i pannan så det kanske inte ger en helt rättvisande bild, men jag jämförde uppvärming med el och pellets för vv på sommaren med cirkulationen för värmen avstängd.

För mig var det billigare med pellets, men bara marginellt. (Jag gjorde inga vetenskapliga jämförelser, bara enkelt förbrukningsmässigt)

Det borde ju rimligtvis vara ungefär samma förhållande även om vv tas ur acktank istället för pannan.

-Alex
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Inlägg av msh16 »

Är det en ny pelletsanläggning installerad så tar du väl både värme och varmvatten direkt från pannan. Den trasiga tanken har du ingen nytta av. En normal pelletspanna eller oljepanna skall inte anslutas mot acktank.

Solvärme ger enligt alla seriösa beräkningar inte sänkta uppvärmningskostnader på något vis så det behöver du inte tänka på.

Som hobby är solvärmen intressant för en del.

Har du ett bra elavtal så blir varmvattnet bara obetydligt dyrare med el än med pellets och räknar du in förslitningskostnader också finns det knappast någon anledning att hålla pannan igång hela sommaren för varmvattnet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
mattetime
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 13 apr, 2013 21:50
Ort: Ljungaverk

Re: tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Inlägg av mattetime »

en systemförklaring bara. pannan värmer enbart acctank och givetvis tillop till radiatorer.
varmvatten och uppvärmning av vv systemet står acktanken (beredare 120 lit i acktank) av och alltså inte pannan.
därav problemet med om man ska använda pellets eller el på sommaren.
1. i acktankens botten ligger solslingor som en form av förvärming av acktanken(och därmed beredardelen i acktanken)
2. i mitten sitter elpatroner 2 st monterad som antingen värmer upp till rätt temp på värme och vvatten.
eller så värmer pelletspannan till rätt temp på radiatorkrets och vvatten som kopplas överst.
acktanken är nämligen indelad i tre skick(skicktning).
från botten sätt .
1. solvärme.
2. elpatroner 2 st.
3. pelletspanna.

det göt solvärme till en form förvärming och kanske på sommaren klarar av vvattenbehov eller så värmer pellets/elpatroner resten.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Inlägg av Erik_73 »

msh16 redogör gärna dom seriösa beräkningarna för solvärmen och på vilket sätt det är billigare med el än sol?

Ser gärna dina beräkningar på varför man inte ska köra mot acctank med pelletspanna?

Vad som är billigaste beror lite på hur bra verkningsgrad du har på din pellets anläggning sommartid, ligger du under 50-55% så är nog el billigare än pellets, vad gäller sol så på sikt så vill jag nog påstå att det är billigare än både el,pellets, att göra några vinster dom närmaste åren på sol är kanske inget man kan göra men på längre sikt bör det göra det, hur lång tid det tar beror ju på hur mycket det kostar att installera och hur stor besparingen blir, kostar det 50.000 att installera och du gör en besparing på 2500-3000/år så gör du ju ingen förtjänst för än efter ca 17-20år utan att låna för installationen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
mattetime
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 13 apr, 2013 21:50
Ort: Ljungaverk

Re: tips typ acktank samt el eller pellets på sommarn

Inlägg av mattetime »

när min konstruktion är färdig ska jag gärna dela med mig av erfarenheten till alla.
solvärmen beror på tilltänkta värden och hur solpaneler kan effektiviseras (pga konstruktion)
men mätning och styrning gör det möjligt att se givna värden på resp värmekälla
men helt klart är kostnaden frågan jag ställde och som du svarade på.
kanske bäst anv el under sommarhalvåret.
hela installationen av anläggning görs av mig själv. lic vvs montör(erfarenhet ca 25år)
Skriv svar