Överpris?

Skriv svar
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Överpris?

Inlägg av tr5 »

Hur många timmar kan vara rimligt att lägga på installation av panna?

Eldkraft har en kampanj på blocket.se.
Janfirepanna med NH-brännare installerat för 59000:- Ett ganska bra pris tycker jag.

Jag har just fått en offert och arbetskostnaden är:

"Arbetskostnad installation panna" 24000:-
"Demontering och borttagning av olje eller vedpanna " 2500:-

Om timdebiteringen är 1000 kr (hög) blir det 24 mantimmar för installation.
ROT-avdraget tar ju hälften, men det känns som om de tar i ordentligt eller är det jag som är ute o cyklar?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Överpris?

Inlägg av msh16 »

Jo välkommen till Bidragssverige.
Fifflet med de moderata rikemansbidragen förekommer överallt där hantverkare är verksamma. Produkter säljs till ordentligt underpris samtidigt som huvuddelen av kostnaden tas ut i form av skattefinansierat rotbidrag.
Installation av panna brukade tidigare innan bidragsepoken ligga på en kostnad av 12000-15000.
Så länge de fattigaste i samhället, arbetslösa, förtidspensionärer och ålderspensionärer inte klagar så får de bekosta både de här bidragen samt också betala den extrahöga inkomstskatten via jobbskatteavdragen.
Ett riktigt snuskigt samhälle har det blivit.

Finns dock undantag. Grävfirman jag anlitade var gubbar av det gamla hederliga slaget och jag avstod från några hundra i rotbidrag. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Överpris?

Inlägg av DavidU »

Fast....det kan väl knappast vara Moderaternas fel att hantverkarkåren blivit än mer oärliga?

Jag är för min del glad, om vi nu ska prata politik att vår familj fått drygt 30000 kronor i jobbskatteavdrag!

Arbete ska löna sig!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
kalle s
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 21:48
Ort: Vegby, Ulricehamn

Re: Överpris?

Inlägg av kalle s »

Ja du Mr David U, det kallas numera röstköparbidrag och tas lämpligen fram nästa gång i valtider för att bättra på läget och det sväljer du och din familj med hull och hår? Vi vet nu vilka samhällsgrupper som finanserar detta till förmån för div. installationer av pelletsutrustningar m.m. :idea:
Plank/skithus fr. 1934, 1½ plan 135 m2 uppvärmt, delvis oisolerade väggar, 3-glas energifönster. Panna ULMA 2000 -2012, Brännare ULMA 2000 TC -2010, motdragslucka SID 012.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Överpris?

Inlägg av danei »

Man tittar på att begära in arbetade timmar eller liknade för att försvåra den typen av fusk. Någon förändring av systemet är nog att vänta.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Överpris?

Inlägg av rod02 »

Många har skott sig på "den stora förmögenhetsflytten", alliansens tid....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Överpris?

Inlägg av danei »

Hur menar du nu? Man flyttar fortfarande massor med pengar från de som har mycket till de som har lite. Man har bara ändrat lite på nivåerna. Men det känns som en politisk diskusion som går utanför vad tråden handlar om.

Fördelen med att arbetskostnaden ökar på fakturan är att de visar vad de faktisk tar betalt. Förut doldes mycket av den kostnaden av påslag på material. Men visst är det tråkigt att bidrags system överutnyttjas, oavestt vilket birdagssystem det handlar om.
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Överpris?

Inlägg av pegez »

den rörmokaren vi anlitade installerade nya pannan på en dag och tog betalt för 8 timmar . helt ok alltså

och för att delta lite i debatten , så är det dom priviligierade som har fått otroligt mycket pengar .

om rotbidraget skulle vara lite mer rättvist så skulle alla tjänster innefattas tex rep av bilar mm

att bara gynna ägare av fastigheter är ju snedvridet.
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Överpris?

Inlägg av micke_932 »

Men alla bor ju någonstans, och har du hus så kan renovera billigare, om du bor i hyresrätt så kan hyresägaren renovera billigare och det borde rent teoretiskt medföra lägre hyror.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Överpris?

Inlägg av danei »

Nej det går inte att göra så. Det är dessutom begränsat till 50kkr. Per person, det blir inte mycket för en hyreshusägare även om han fått göra avdraget. Avrdaget gäller även stärdning och liknande som kan nytjas av de som bor i hyresrätt. Visst är rot avdraget lite väl förmånligt, men trotts det betalat höginkomsttagare mer skatt både relativt sin inkomst och i absoluta belopp. Så att kapital flyttas från fattiga till rika stämmer inte.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Överpris?

Inlägg av rod02 »

Nolltaxerare är kanske ett minne blott, men att de betalar i praktiken det de skulle betala i teorin. Glöm det.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Överpris?

Inlägg av velund »

danei skrev:Visst är rot avdraget lite väl förmånligt, men trotts det betalat höginkomsttagare mer skatt både relativt sin inkomst och i absoluta belopp. Så att kapital flyttas från fattiga till rika stämmer inte.
Stämmer inte med verkligheten.
Den progressiva skatten har försvunnit och i praktiken betalar låginkomsttagare större andel av sin lön i skatt än höginkomstskatt. På all inkomst betalas 25% moms. Höginkomsttagaren lägger undan pengar i olika skattefria lösningar.
Dessutom tvingas de sämst ställda: arbetslösa, förtidspensionerade och pensionärer betala en extra straffskatt på sin inkomst genom att de inte har ett förvärvsarbete (jobbskatteavdraget) En moderat muta för att locka åt sig väljare som gjort många människor fattigare och också minskar handelns omsättning på dagligvaror i motsvarande grad.

Titta exempelvis i "verktygstråden" på forumet byggahus.se vart rot och rutberikade höginkomsttagare som vill leka snickare vänder sig för att köpa sina dyra leksaker. Inte är det butiker som betalar moms utan det är stöldgods från Ebay och Tradera och import från utlandet som lockar.

Man måste se till hela pengaflödet. De moderata bidragen är en gigantisk överföring av pengar från de fattiga till de rika.
Har man inte råd att anlita pigtjänster och hantverkare får man heller inte några bidrag av skatteverket. Enkelt att förstå.
Naturligtvis kan du inte läsa om detta i pressen då alla som skriver där gynnas av systemet.
Börjar likna de sydamerikanska militärdiktaturerna, dvs. Håll tyst och säg inget så går det bra för dig!
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Överpris?

Inlägg av danei »

Till att börja med finns det ett grundavdrag som gör att skatten på låga inkomster blir låg. Kommer man upp över 34500kr får man dessutom betala värnskatt. Så visst är skatten progressiv. Men även med en platt skatt så blir det en överföring från rika till fattiga. Även då betalar de med mycket pengar mer till det allmänna än en med lägre inkomst, dessa tjänster nyttjas sedan solidariskt.

Arbetslösa och sjukskrivna lever på vad andra betalar, så hur du kan få till det att de betalar till höginkomsttagare fattar jag inte. Det är ett tydligt exempel på motsatsen.

Jag kan garantera att även om man importerar prylar från EU, (utanför EU tillkommer svensk moms) så kommer höginkomsttagare att betala mer moms än en arbetslös.

Visst kan man tycka att mer ska flyttas över från rika till fattiga, men att det omvända skulle råda är en ren lögn.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Överpris?

Inlägg av psau »

Lite lätt undrar jag vad detta har att göra med pellets dock!

Ofta när jag kollar på pellets.info är det för jag är intresserad av pellets och diskussioner därikring, vill jag läsa om Svenska skattesystemet läser jag på något annat forum.

Men är du inte nöjd med det system vi har klaga inte gör något typ rösta eller flytta det är ingen som tvingar dig att vara kvar det är däremot tröttsamt med folk som klagar på ett system som är framtaget av folkvalda politiker.

Inte nöjd med dem, bli politiker själv, men jag skulle iaf tycka det var trevligt om gnöl om VÅRT politiska system hamnade annorstädes.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Överpris?

Inlägg av FRS05 »

Alla har vi åsikter om allting och politik är något som verkligen sätter lågor hos folk. I många fall av personer som har en skrev verklighetsbild eller som bara klagar. Jag håller helt med om vad "psau" skriver i senaste inlägget. Det som är skönt med det här forumet är att det mestadels diskuteras saker kring pellets så nu fortsätter vi med det eller låser tråden.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar