Vart är pelletspriset på väg?

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av FRS05 »

Ja, vart är det på väg egentligen? Jag sitter här i funderingar på att köpa en ny pelletsanläggning men ibland är jag lite tveksam eftersom elen verkar bli billig ett antal år framåt. Vindkraftens utbyggnad och att en hel del energikrävande fabriker lagt ner gör att det ser ut att bli hyfsat lågt pris på elen i alla fall.

Ser jag till pelletspriserna just nu så ligger en pall på cirka 2400 och det ser jag inte som så billigt. Särskilt som jag gjorde av med nästan 10 pall förra året. Pellets har också relativt få aktörer till skillnad mot elen. Tiden som sparas på sotning skulle kunna gå till att gå runt på "prova på erbjudande" som alltid elbolagen har ett visst antal månader och som alltid brukar vara väldigt billiga.

Det positiva med pellets är dock att installationskostanden är relativt låg. Sedan är mitt system ett riktigt högtemp system så inte så mycket andra värmekällor än eldning hade fungerat.

Vad tror ni om priserna och någon som har samma tankar som mig nu?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av Icecap »

Min teori är att priserna kommer att följas åt.

Strömmen kommer inte att bli billigare och jag räknar med att de fasta kostnader kommer att stiga ur proportion.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av danei »

Nätet förstärks ner mot Europa, så priserna i Sverige kommer att närma sig de som gäller i Centraleuropa. Med tanke på att Tyskland lägger ner kärnkraften så kommer den knappast att gå ner. När det blir lite mer fart på ekonomin så går priserna upp. Priset som gällt det senaste året är knappast något som kommer att bli norm. Visserligen är de stora moderniseringarna i kärnkraften snart över, så den lär leverera bättre.

Pellets är lite svårare, men med tanke på att bioledade kraftvärmeverk är populära så kommer priserna knappast att rasa, antagligen stämmer Icecaps gissning om att priserna följer varandra ganska bra. Men ett ökat byggande, med större efterfrågan på sågat virke bör sänka spånpriserna.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Ja såvida inte importen av pellets kommer igång. Då kan balansen tillgång/efterfrågan ändras rejält. Men det tycks ju inte ske tyvärr.

mbh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av danei »

Finns det någon marknad där priset är så pass mycket lägre att det borde ske en import?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av rod02 »

Det hela påverkar nog bara ägarnas vinst. Inget som kommer oss till del.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av danei »

Skitsnack. Om det finns en stor vinst att hämta på import så kommer flera aktörer att ge sig på det, så pressas vinsterna. Att importera kräver ju i princip inga investeringar jämfört med att pressa pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av rod02 »

När såg du nått senast i den riktningen? På pellete. Gjorde rysspelletsen nån skillnad?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av danei »

Alla ökad tillgång på marknaden påverkar prisen neråt. Är det lönsamt att importera så kommer fler att göra det. Vet man något om marknadskrafter så är det uppenbart.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av Jakob »

Angående import så är ju den stora frågan:

Hur stor del av slutpriset står lokal lagring och distribution för? Den andelen kanske till och med är större än själva kostnaden för pelletsen idag?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av stereotypen »

Pratat med Vida i Hok precis. De spår att spånpriset är på väg upp.

Kanske skall beställa......
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av danei »

Finns det någon sida som har en uppdaterad sammanställning över bulleverantörer?
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av Psycho Dave »

Jakob skrev:Hej!

Ja såvida inte importen av pellets kommer igång. Då kan balansen tillgång/efterfrågan ändras rejält. Men det tycks ju inte ske tyvärr.

mbh
Stora Enso importerade väl pellets i ganska stor skala, men inte var de märkvärt billigare än andra leverantörer.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av danei »

Om marknaden funkar som den ska så ska inte importpelletsen vara billigare än annan pellets, men den pressar priset på hela marknaden.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vart är pelletspriset på väg?

Inlägg av teufel »

Jag såg nån annanstans att elpriset verkligen går upp, men trenden är ganska långsam så med säsongsvariationerna märker gemene man inte av dem så mycket.
Räknat på de senaste 10 åren så har elpriserna gått upp 10%, och analytikerna räknar med att den trenden håller i sig.

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar