Kmp PX21 vägrar starta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Du förväxlar väl inte temperaturgivaren som styr brännaren och sitter med en sladd på pannan med överhettningsskyddet på fallröret som stänger strömmen till brännaren när fallröret blir hett.

Överhettningsskyddet är en säkerhetsfunktion som vid normal drift är kortslutet.

Temperaturgivaren är ett temperaturkänsligt motstånd som avläser temperaturen i pannan och styr brännarens start och stopp. Motståndet varierar beroende på omgivningstemperaturen.
Temperaturgivaren är ansluten på plint 15 o 16.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Även om tändelementet skulle va kass så skulle startdos matas fram.Testa för skojs skull att skruva justerings potten för panntempen som sitter på kortet fram å tillbaka några ggr.Det kan ärja i pottarna.Men rör inga andra pottar.Börjar luta åt att kortet sagt upp sig,kan du låna ett kort å testa??Brännar röret kan du svetsa skälv men tänk på att det är en speciell legering ,därav priset.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

När jag plockar lös överhettingsskyddet för fallröret så lyser inte ens den gröna lampan under startknappen, kollade kablarna och den är kopplad via 230 stickpluggen.
Men den nya borde komma nu i veckan, hoppas det bara är den som är trasig och inte kortet..
Nej, har ingen jag kan låna av :/ Men känner en kille här i stan som är riktigt duktig på att mäta kort å laga (om det går), kanske ska låta han kolla på kortet ifall det inte funkar med en nya givaren?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Låt kompizen mäta lite här och var.Kan va glapp i nån lödning eller ärjat nån stans.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Jao, enda jävliga är att jag måste plocka lös kortet :P sen komma ihåg vart alla kablar ska..
Brukar korten ge upp eller så ?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Japp! Det händer att korten bara lägger av allt enligt Murpyhs lag.Men varför inte ta loss hela brännarn?? Skicka med två data kablar,en hona och en hane så kan man köra 230 till brännarn och en glödlampa till skruv kontakten.Så kan kompizen testa och se hur det hela fungerar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet på fallröret har du ju redan kollat och fått 0 ohm, alltså är det felfritt.
Det du ska kolla är temperaturgivaren som sitter/ska sitta i pannan och är ansluten till plint 15 o 16.
Lossa den från plint och ohm-mät. Vet inte vad det ska vara, men får du något mellan 500 - 30 000 ohm så är givaren troligen ok.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Hej igen!
Denna brännare har hållt på att göra mig gråhårig nu i 2dagar.

MEN idag.. Kom gamlaägaren förbi, vi kollade lite på allt.. Sen pekade han på processorn och sa " den där har dom vart och rört på vet jag "
Jahapp, jag tog lös den.. Vände på den, och till min stora förvårning så är ETT, ETT jeklarns stift LIIIIITE böjt så den har inte gått i helt som den ska göra, rätade till den, la dit den igen och prövade.. Startade utan några som helst problem.. Att en sådan liten sak kan bli en sådan stor sak alltså..
Så nu går iallafall brännaren, hoppas den gör det hela vintern också :P
Måste nog fylla på bulkförådet som är på 5-6kubik men det får man räkna med :-)

Men måste tacka er för all hjälp!
Jag fick ju lära mig hur brännaren är uppbyggd om inte annat under dessa dagar :P
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju bra att du hittade felet och slapp byta prylar på känn.
Processorn rör man ju normalt inte, så det är ju inte det första man tänker på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Så bra! Å nu har du lite reservdelar.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Haha ja helt säkert, lär ju behöva dom grejjorna iallafall någongång :-) är ju inge större pengar så kan ju vara bra att ha hemma på "lager" ifall det skulle gurka ihop en kall vinterdag, blir dyrt stt köra med elen :-)

Ska fortsätta hänga här på sidan, man vekar kunna få massa tips om hur man ställe in den osv, det könns som den ger lite för stor startdos.. Ska ta å koppla lös å se någon dag vad den ger.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Beroende lite på vilken pellets sort du kör med,Men omkring 200 gram.Om den tänder på mindre så är det ett plus.Vad jag avråder från är 6mm pellets.Har testat det men man får vrida upp luften så kopiöst åck du får ett högt luftöverskott till ingen nytta.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Hej igen!
BRännaren funkar kanon, förutom det att den inte vill slå av när tempen är lagomt, ca 80grader.
Hur ställer man in det ? Försökt skruva på skruven för "panntemperatur" men inte händer det destomer då :P
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av micke_932 »

Du lär väl ha en tempgivare till brännaren så termostaten i pannan har inget med saken att göra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Jag antar att personen i fråga avser tempskruven på brännaren.Skulle kunna va så att den skruvpotten behöver lite elspray eller lite motion.Eller kan det va så att tempgivarn börjar ge upp.
Skriv svar