har jag klantat mig?

grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

har jag klantat mig?

Inlägg av grey »

Är Neova en bra pellets eller dålig pellets?

Har kört derome , jättenöjd med den pelletsen.

men tänkte för skojs skull testa Neova , den var dessutom billig.
Så nu har jag snart 5 pallar hemma.

Erfarenheter av Neova?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av micke_932 »

Dom är säkert bra, det klagas till och från på de flesta tillverkare, påstås att dom köper billiga skitpellets utomlands och säljer under egen namn osv, hur troligt detta är vet jag inte.

Jag har testat de flesta fabrikaten och har aldrig haft några problem alls, men detta beror mycket på vilken skruv du har och kanske även vilken brännare, en del är sämre än andra på att hantera skiftande pelletskvalitet.

Jag skulle tro att du blir hur nöjd som helst.

Ibland är det mera damm i vissa fabrikat, ibland hårdare och ibland mjukare, men detta verkar inte vara kopplat till något speciellt märke utan snarare vilken anläggning som producerat pelletsen.

Se bara till att justera anläggningen efter dom pellets du får så ska det nog inte vara några problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av Icecap »

Jag har testat allt som jag har kunde fått tag på, t.o.m. experimentpellets. Det enda som inte fungerade var den torvpellets jag testade, allt annat har fungerat utmärkt - med rätt inställning!

Sedan har spannet i densitet varit mycket brett varför det har varit "trillat" en hel del på inställningarna men det har fungerat bra.

Sedan kan vissa brännarekonstruktioner har fördelar i vissa lägen och andra i andra lägen men jag känner mig ganska säker på att du inte har gjort bort dig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av snokez »

Jag har precis börjat förbruka några kg på mina 7 pall Neova. Sist jag körde Neova var 2009 men de fungerade lika bra som de andra leverantörerna jag provat. :)
Det som skiljer när man fyller förrådet är att deras pellets är mörkare i färgen än de andra.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av grey »

ok då kan man slappna av då förhoppningsvis :P

Har kört Derome innan , det har funkat kanon hos mig.
provade Agrol och den var kass tycker jag , ingen studs i den enligt mig..

när jag lärt mig min nya brännare tänkte jag prova Byggmax pelletsen :) den är ju iaf billigast häromkring..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av salmon »

Det vore roligt att veta vad du menar med studs i Agrols pellets ? Man ska nog inte leka med pelletsen :)
Själv har jag eldat med Agrol i 6-7 år och aldrig haft några som helst problem
Baxibrännare i en Focus PE 20
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av AmiDog »

Vi har kört med Neova (bulk) sedan 2006 och har inte haft några problem som berott på pelletsen. Det har varit jämn och bra kvalitet, möjligen med undantag för leveransen vi fick kring nyår 2012/2013 som gav ovanligt mycket aska. Leveransen i våras var dock som vanligt igen...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av Flöjto »

Studs är det nya sättet att mäta kvaliten på pelletsen, jag ska förklara hur det går till.
Man börjar med att skaffa en tumståck som man sätter fast utmed en vägg, sen tar man pelletsen å studsar den i golvet brevid tumståcken och försöker läsa av på ståcken hur högt pelletsen stutsar.
Ju högre stutts desto bättre tror jag att det ska vara.
Jag köpte billig rysspellets 8) å den stuttsade nästan inte alls så nu kör jag bara med träpellets den är mycke bättre :D :D
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av grey »

det jag menar med Agrol, är att jag upplevde att det var mycket mindre värme (effekt) än på t ex , Deromes ..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av Icecap »

grey: hade du ställd brännaren rätt? När man byter leverantör behöver man justera brännaren så att den är ställd efter rätt densitet. Egentligen bör man göra detta vid varje leverans, även från samma leverantör.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av grey »

icecap:

yes den är inställd rätt, och den fungerar bra nu med neova :) fick hem mina pallar idag
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av brattne »

Vad än med 8%fukthalt som utsätts för eftersommarens 80% Rf suger åt sig delar av denna. Vatten brinner dåligt som de flesta troligen vet så kontentan blir att pellets är en färskvara även om den är förpackad i perforerade plastsäckar. Att sedan de kan brinna ändå efter ett halvår under en presenning är en annan femma, men de håller sannerligen inte samma fukthalt som då de tillverkades
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av psau »

Alltså stämmer Icecaps påstående om att man ska justera sin brännare vid MINST varje leverans utmärkt.

Jag justerar min brännare regelbundet för att jag är lat, jag vill inte sota i onödan...

Spikmetoden funkar utmärkt ser man att det bygger på sot är det dags att justera lite.

Helst skulle jag vilja ha lambda styrning a la Icecap men jag är inte sugen på en Janfire, smaken är som baken.... Då får man leva med att manuellt justera då och då.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av grey »

Vad är spik metoden?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: har jag klantat mig?

Inlägg av psau »

Tips sök på forumet alternativt testa länken nedan!

http://lmgtfy.com/?q=%22St%C3%A4lla+in+ ... oden%3F%22

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar