Hur ansluta skruven?

Skriv svar
macbacon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug, 2013 18:49

Hur ansluta skruven?

Inlägg av macbacon »

Har precis införskaffat en begagnad brännare med tillhörande flexskruv. Mitt problem är dock att jag inte har en aning om hur man ska ansluta skruven mot förrådet. Tänkte mig ett veckoförråd, men då pannrummet är väldigt litet hamnar förrådet nära pannan vilket innebär flera skarpa böjar, vilket inte känns bra. Funderar därför på lösningen med en tunna där skruven har 45grader redan från start. Förstår dock inte hur man löser anslutningen i tunnan. Stoppar man helt enkekt bara in röret med skruven i tunnan (genom ett hål i sidan såklart) och låter den avslutas inne vid botten på tunnan? Måste ju bli en massa pellets (och spån) kvar i tunnan som inte skruven kan ta upp? Har ett rör med urskuret hål några cm från änden. Kan man bara byta änden mot ett snett avsågat rör om man vill? Har även sett några foton på en lösning med pallkragar och röret istucket snett från sidan som ser intressant ut. Samma där. Hur ansluter man intaget till röret mot botten på förrådet? Vore tacksam om någon hade några bilder som förklarade lite... :oops:
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hur ansluta skruven?

Inlägg av msh16 »

Till små pannrum passar skruvar på 1,5 eller 1,7 meter.
En 200 liter tunna rymmer 7-8 säckar men kan inte tömmas helt då det blir en krater med till skruven.
Skruven ska ha urtaget kvar och urtaget ska vändas uppåt.

Ett Mafa förråd är mycket bättre eftersom skruven sitter under förrådet och där kan man borra några spånhål som gör att förrådet inte blir fullt med spån så skruven slutar mata.
Man kan bygga av spånskiva själv och i bottnen skruva fast en hemgjord plåtficka för skruven i vilken man borrar spånhål. Lutning mot panna bör då vara 42 grader.

Börja med en tunna och skaffa något bättre när det blir tid. En stor pappkartong duger också några veckor.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar