Bygga förråd

xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Tjena!
När jag genomfört mitt pannbyte är det dags att bygga ett rejält pelletsförråd i pannrummet. Ska jag ha plåtreglar mot väggar och golv? Hur har ni löst det? Hur tjockt material ska jag ha i botten? Räcker det med 45x45 reglar eller ska man ha 90x45 till stommen? Hur stor lutning bör jag ha på botten? Tänkte bygga med osb-skivor hur som helst.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

Jag har spontade golvspånskivor som vägg i mitt förråd som är limmade i skarven. Tror det är lättare att få täta skarvar med dessa än med OSB skiva. Mitt förråd finns beskrivet på forumet, så den delen beskriver jag inte igen. Men svarar gärna på frågor då jag har haft förråd i ett antal år och har gjort några förändringar under årens lopp. Just nu är det dock säckad pellets som gäller efter ett lagerhaveri på förrådsskruven. Och reparationen har inte varit snabb.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Det jag undrar lite är eftersom det är en källare, ska man montera stålreglar på vägg, golv och tak. Tänker på fukt som kommer från golv och väggar.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Eller ska man strunta i att fästa i väggar utan bygga en egen konstruktion och lägga golvreglarna på lite tjärpapp istället?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Stegatorparn »

Oftast vill man ju ha så stort förråd som möjligt och då är det reglar mot vägg som gäller.
Tjärpapp emellan är aldrig fel.
Jag använde tryckimpregnerade reglar mot golv och ytterväggar för att motstå eventuell fukt.
Det ruttnar ju inte i första taget i alla fall.
Till förrådsväggar valde jag OSB skivor och golvspån i botten. Nu har mitt förråd plan botten, men om du vill ha sluttande golv bör du välja formplyfa som har en glatt yta.
Länk till mitt bygge http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13578
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga förråd

Inlägg av danei »

Jag har bara satt upp en skiljevägg i pannrumet. OSB och 75*45 regel (har jag för mig det kan vara 90) Lite pellets som ligger mot ytterhörnet syns det på att det finns en fuktbelastning, men det är inget problem. Jag har planer för lutande golv i en del av förådet, för att minska grävandet. Men det har inte kommit upp på toppen av prioriteringslistan än. Frågan är om det någonsin kommer dit...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

I mitt förråd är ytterväggen också förrådsvägg, dvs pelletsen ligger direkt mot ytterväggen som är putsad. Har inte haft några problem med fukt. Man sparar ju lite utrymme eller får ett större förråd om man inte behöver regla upp och sätta skivor mot ytterväggen.
Om man behöver eller inte beror ju på hur husets dränering och väggkonstruktion fungerar. Hos en del går det alldeles utmärkt medan hos andra blir det fukt problem.

Om sedan förrådet skall ha lutande botten/sidor är också något som man får fundera över. Kvadratiska förråd kanske behöver det för att man skall slippa skotta så mycket när nivån närmar sig slutet, medans rektangulära förråd lättare kan tömma sig trots plan botten.

Själv har jag ett rektangulärt förråd (1 m brett) med plan botten men ena kortsidan lutande. Jag har prioriterat volym framför bekvämlighet. Mot slutet får man skotta det sista tonet (cirka uppgift då det är svårt att uppskatta mängden) eller rättare sagt röra/raka om så att pelletsen faller in mot skruven eftersom förrådet endast är en meter brett och skruven ligger i centrum på det måttet. Mitt förråd är på lite drygt 9 m³ men jag har ännu inte vågat köpa mer än 5 ton pellets men det borde gå att få in ca 5,5 ton kanske lite mer beroende på hur bra pelletsleverantören lyckas blåsa in varan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Intressant att läsa hur ni har gjort, vi får se hur det blir, tror dock jag får problem med fukt om jag har pärlorna ligger direkt mot yttervägg, det är rät fuktigt på min tomt, fast jag kunde ju testa, det är ju lätt att ågärda när förrådet börjar bli tomt, lutande golv blir det nog i alla fall. Jag kommer fylla med 16kg säckar i alla fall och jag har inte för avsikt att köra bulk. Pallvarianten är kanske inte heller så dum, får man upp 8 pallkragar högt så rymmer det ju en del och då är det plötsligt lätt att flytta med en pallgroda om man skulle behöva. :) Tål att funderas på. Pratade med sotarmurre idag och han sa att jag var tvungen att ha tretex på dörren, har för mig att bestämmelserna sist jag kolla går in vid 60kw och större panna, i princip skulle jag kunna ha ställt pannan i vardagsrummet. Men men, ingen idé att bråka med honom, man vill ju hålla sig väl med sotarn.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Stegatorparn »

Du har rätt och sotaren har fel.
Panna under 60 kW behöver inte placeras i avskilt pannrum.
Be sotaren studera BBR 19, 5:427.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Japp, det var det jag hade för mig, hänvisar till det när dom gör besiktningen! :)

[EDIT] För er som undrar vad det står så står det följande där:

5:427 Avskilt pannrum
Allmänt råd
En panna eller flera pannor för fast eller flytande bränsle, vars sammanlagda märkeffekt överstiger 60 kW bör installeras i avskilt pannrum. Avskilt pannrum bör endast genom luftsluss stå i förbindelse med utrymningsvägar från bostäder i verksamhetsklass 3, och kontor i verksamhetsklass 1 som inte utgör integrerad del i industriverksamhet eller liknande.
(BFS 2011:26).
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

Men det gäller ju nya anläggningar, har man redan ett pannrum så är det ju lite svårare att helt plötsligt plocka bort det. Men samtidigt tycker jag att sotaren kan inte komma och kräva att "gamla" pannrum skall anpassas till nya normer. Möjligen är det möjligt om man gör en förändring av bränsleslag i sitt gamla pannrum. Men detta är gråzon för mig och tydligen för många sotare också eftersom det blir så olika svar beroede från vilken sotare som fått frågan.....

Men varför skall man sätta en Tretex skiva på dörren, den är ju i mitt tycke brännbar. En gipsskiva eller en plåt hade för mig varit en bättre åtgärd. Men det är mina tankar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Bygga förråd

Inlägg av psau »

Problemet är vad som står i kommunen papper, sotaren får sin information från kommunen.

Nu när jag har byggt till huset lite passade jag på att sudda texten pannrum på ett av mina rum i källaren och vips är det de generella reglerna som gäller >=60kW, dvs pannrummet inte behöver vara brandklassat då min panna understiger 60kW. Nu håller jag EI60 som standard i pannrummet iaf, dvs en högre klass än vad som krävs men jag och kommunens sotare drar inte jämt. Ja jag har en annan sotare än kommunens vilket retar honom än mer.

Men utan att få denna omklassning av rummet så gäller E30 generellt för mindre pannrum.

Så tyvärr har nog sotaren rätt i just ditt fall men du kan relativt enkelt fixa problemet, i vissa fall krävs ett mail till kommunen och i andra ett bygglov ring och kolla.

/Peter

Edit: fel brandklass E30 ska det vara inte EI30
Senast redigerad av psau den tis 03 sep, 2013 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Det har inte med utrymmet att göra, det står tydligt i BBR vad som gäller och att det hänger på pannans effekt. Jag vill även dementera att som skulle ha uppgifter om huset. Det enda dom vet är att det finns en panna/eldstad och att jag eldar med ved idag, thats it enligt sotarn, dom vet inte ens fabrikat och modell på pannan, det berättade sotarn som var här 2012 och sotade.

Sen är jag rätt så säker på att myndigheterna inte har nån planritning över mitt hus där olika utrymmen är klassade.

Har dubbel kollat med en kompis som pluggar till brandingenjör samt att jag kontaktat kommuns brandinspektör, alltså han som sotarna jobbar under, han skulle återkomma men han var också asäker på att jag hade rätt.

Alltså, sotarna har sina egna regler och dom försöker överförmynda, eftersom dom myndighetsutövar så BÖR dom även kunna uppge vilka regler och vilket regelverk dom följer, att slå ner på en besiktning för att jag har "fel" dörr är således åt helsike enligt BBR.

Anledningen att jag inte vill hänga på mer vikt på dörrn är att den är rätt dålig, och bättre med en dörr än ingen alls. Jag kommer montera en riktig ståldörr när jag får tag på en begagnad till bra pris, för det är absolut ingen dålig rekommendation, men det ska vara på mina vilkor och enligt gällande regelverk.

Jag återkommer även med det rätta svaret då det är av allmänintresse för er andra att veta vad som gäller när sotarmurre kommer och ska klanka på era "pannrum".
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Detta kan vara av intresse, det är alltså boverkets sida: http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fra ... min-panna/
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Bygga förråd

Inlägg av psau »

Som alltid är det tydligen olika i alla kommuner, på senaste brandispektionen hade sotaren med sig en ritning från när huset byggdes.
Om du inte bor i ett svart bygge har kommunen en hel del info gällande rummen i ditt hus.
I mitt fall hänvisade jag till senaste bygglovet där pannrummet var borttaget och ingen mer diskussion.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar