Bygga förråd

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga förråd

Inlägg av danei »

Jag har aldrig sett enn äldre pannrum med annant än helt vanliga fönster. Mitt pannrum är byggd med plåtklädd dörr och putsat tak men fönstret är samma som alla andra i källaren.

Jag ska se till att sudda ut "pannrum" om jag ska bygga om någn gång.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

Att bara "sudda" ut ordet pannrum räcker inte. Det är en bygglovspliktig åtgärd (kanske bara bygganmälan hos vissa kommuner) om man vill ändra pannrummet till att bli något annat, dvs du måste lämna in handlingar på att du vill ändra rummets "klassning".

Kommunen lär inte acceptera att man ändra namnet på rummet i förbifarten om man söker bygglov för annat, t.ex en utbyggnad.
De kanske inte upptäcker det när man söker bygglov på t.ex en utbyggnad som inte berör pannrummet. Men händer det något i framtiden som har med pannrummet att göra och det kommer fram att man inte har gjort rätt när man ändrade så lär ju ett försäkringbolag ta chansen att hänvisa till detta och begränsa sin ersättningsnivå.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Bygga förråd

Inlägg av psau »

Helt korrekt Roli du måste klassa om det och det kan du göra antingen med en anmälan eller med ett bygglov.

Eftersom du inte har krav på pannrum för mindre pannor är omklassningen relativt enkel och kan ske på samma bygglov som andra ändringar i huset.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

I mitt fall så har dom inga ritningar på huset så dom har ingen aning om jag har ett pannrum eller cykelrum.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Sotaren har ännu inte hört av sig och jag tolkar detta som att han inte vill erkänna sitt misstag att försöka "tvinga" mig att montera en mineritskiva på dörren.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Detta svar fick jag från räddningstjänsten!


Här frågade jag varför olika fejarmästare kör med egna regler:
Det stämmer att kravet på avskilt pannrum är undantaget uppvärmningsanordningar ≤ 60kW enligt allmänna råd 5:427. Tanken är såklart att bedömningen ska vara likvärdig i hela landet.

Här frågade jag utifall att pannrummet är klassat som pannrum då?
Om rummet är klassat som pannrum så måste brandcellsgränserna för pannrum upprätthållas oavsett effektutvecklingen på värmekällan. Jag har dock för mig att det i så fall endast är motsvarande EI30 som gäller för pannrum i Br2-byggnad (motsvarande dubbelgips i vägg och trädörr med tätlist). Sen är ju frågan om det finns någon anledning att ha kvar pannrummet som ett pannrum om det inte längre är nödvändigt på grund av värmekällan. En sådan ändring (att plocka bort ett pannrum) skulle dock eventuellt kunna vara en anmälningspliktig åtgärd men det måste i så fall en handläggare på byggavdelningen svara på. Det är möjligt att det inte ens skulle behövas en anmälan, det handlar i så fall om tolkningen av vad som anses som en ”väsentlig ändring” enligt plan- och byggförordningen.
Mitt hus finns det inga ritningar på hos kommun och således inget klassat pannrum, så nu blir det bostadsutrymme, jag uppfyller alla krav MEN rummet är inte klassat och fejarmästaren kan ta sina egna specialregler nån annanstans. :) Mitt hus är så gammalt så dom har ingen koll på det alls.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Nu har jag fått svar från fejarmästaren. :)
Kravet på pannrum är borttaget så det har du helt rätt i. Dock har det funnits sedan tidigare och reglerna för din fastighet gäller från när huset är byggt. Var det 1958? I så fall är det ett regelverk som heter BABS och något årtal.
Helt enkelt så är mitt pannrum godkänt, eftersom det ser ut som det alltid gjort. Vi var även rörande överens om att man bör ha ett pannrum i vilket fall som helst.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

BABS 1950 säger att jag ska ha 40mm massiv trädörr och kraftig karm, så jag är safe! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Bygga förråd

Inlägg av stereotypen »

Vad säger BABS1963?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Du hittar byggnadsreglerna för 1960 här: http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_f ... S-1960.pdf

Och för er andra som vill kolla äldre byggnadsregler så hittar ni samlingen här 1947 fram till 1968: http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/ ... till-1968/
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Nu har jag äntligen bestämt mig hur förrådet skall byggas. B=1250mm L=1250 sen får vi se vad höjden blir, det ska vara praktiskt med. Har börjat med att rita konen, så jag kommer beställa laserskurna plåtar till det för den blir i plåt så rinner pelletsen lite smidigare skulle jag tro.

Så planen nu är att svetsa ihop en kon och hålet under blir 200x200 där jag ska ansluta pelletsskruven på nåt sätt.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

Då ser vi fram emot byggbilder på det nyskapade förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Det kommer komma! Hoppas att konen blir bra och att det glider lätt.. :) Vi får se om överdelen blir i plåt med, beror lite på vad det kommer gå loss på. Måste lösa anslutningen av skruven med på undersidan, har det inte riktigt klart för mig än hur jag ska göra.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga förråd

Inlägg av Roli »

De mått som du har bestämt dig för låter ju nästan som om de var tagna fram Mafa:s micro/mini/midi förråd. http://www.mafa.se/bransle.htm

Kan du då inte lösa skruvanslutningen på likvärdigt sätt?

Eller kanske köpa ett, men det är ju inte lika "roligt" som att själv konstruera och bygga ett eget designat förråd......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Ja, jag kan inte deras mått, men konstruktionen är likadan, joo, blir nog en liten låda under där jag skickar in röret bara. Bifogar en liten bild på skapelsen. :) Nää, dels är det roligt att göra nåt själv, sen blir mitt stadigare och jag tycker dom är alldeles för dyra! 6 Pallar pellets fick jag idag också. :)
Bilagor
pelletsförråd.JPG
pelletsförråd.JPG (59.44 KiB) Visad 2915 gånger
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar