Bygga förråd

kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av kay »

Smart det där med pallkragar som förråd, funderar också på att kunna fylla på från ett källarfönster, skulle spara onödigt bärande genom hela källaren
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga förråd

Inlägg av Icecap »

Jag har inte storförråd - än - men jag har turen att jag kan lyfta av ett källarfönster och peta in säckarna direkt genom det in i rummet jag lagrar dom i. Jag har tillverkat en liten ramp som jag kan haka fast i fönstret, den har en stödpinne ute och jag har då runt 4 meter att bära säckarna från där pallarna lämpas av till fönstret.

Vid att vara försiktig kan jag låta säckarna falla ner på golvet och när jag har klämt in kanske 2/3-del pall går jag ner o staplar ordentligt. Ibland spricker en säck lite, den lägger jag undan o petar i veckoförrådet först.

Når jag ska bygga storförråd blir det så att jag kommer att bygga en tratt som kläms in vid fönstret och leder ner i förrådet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Det är jätteskönt att ha ett källarfönster att bara tömma in säckarna igenom. :) Icecap: Sådär gör en polare till mig och det är också rätt så bra, dock får man ju lyfta säckarna därnere och det ville jag slippa. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av kay »

Ska ner och mäta och fundera ut en bra russkana från källarfönstret så man kan öppna och tömma säckarna direkt ner i veckoförrådet, om nu fallet blir tillräckligt :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Låter det Kay! :) Man ska förminska hanteringen så den blir så minimal som möjligt! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av kay »

Ja! Som det är i dagsläget så får jag gå igenom hela källaren som i ett U då pelletsförrådet ligger i slutet av källaren om man kommer utifrån. Så det blir några vändor med säckarna om jag nu inte kommer på en bra lösning med ett fönster i stället. Skulle vilja kunna tömma direkt i någon sorts stor tratt med ett stort rör som leder till förrådet. :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Vi gjorde iordning en skiva under fönstret så pelletsen rinner ner i förrådet. Gjorde förrådet lite högt så det rinner dåligt när det börjar bli fullt, bara ha en sopkvast och borsta ner dom utifrån på slutet. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av kay »

Problemet för mig är att förrådet står en bit ifrån fönstret ca 3 meter och fallhöjd blir nog för dålig helt enkelt. Men jag ska nog komma på något smart tillslut. Sitter just och funderar på ett slags transportbandet av något slag, hehe!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Hehe, du löser nog det.. ;) Du får väl prata med transportbandsservice i st sundby om dom har nåt begagnat. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av kay »

Fins det en sådan firma i st sundby? Nå väl så ska jag inte göra så stor sak av det, har ju konkat påsarna runt i källaren i 6-7 år, så finner jag inte på en bra lösning snart så kan får jag väl konka dom ett par år till, det gör väl i och för sig inte så mycket. Men jag kan ju medge att det skulle ju vara skönt att bara öppna ett fönster och tippa i, skulle vara riktigt skönt och tidsbesparande :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Du kan ju börja med att göra en rutschkana som du kan släppa nervsäcksrns med så slipper du åtminstone konka!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av kay »

Absolut!! Ska testa i helgen med en skiva eller liknande när jag varit och handlat lite pellets på byggmax;)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga förråd

Inlägg av Icecap »

Det storförråd jag planerar på kommer att ha inlopp där oljeröret gick i sin tid, bredvid fönstret. Min tanke är att ha ett rör genom väggen, det blir en rörstump på väggens tjocklek. Såklart ska den kunde pluggas på utsidan med något lock som kan låsas på något vis.

Sedan kommer förrådet att vara långsmalt och utloppet från förrådet ska vara mot ytterväggen, alltså i samma ända som det fylls på ifrån.

Min tanke är att ha en tratt i någon form som jag kan fästa på röret som går in. Sedan kommer det att finnas en kärnrörsskruv i det rör och hela vägen över förrådet till bortre ändan. Det kommer inte att finnas något rör eller liknande förutom biten genom väggen och innanför kanten på förrådet.

Detta är såklart i överkanten av förrådet och skruven används enbart när förrådet fylls på.

När jag sedan häller i säck efter säck kommer skruvar att dra in pelletsen och den fyller på från inloppet och eftersom det fylls upp kommer pelletsen att bilda rör kring skruven varför det dras längre in i förrådet när det behövs. Till slut är förrådet fullt, ända bort till bortre ändan.

Självklart kommer det att finnas ett visst behov för att jag får jämna till lite men i stort är det självfyllande på ett bra sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bygga förråd

Inlägg av xdigger »

Då får du ha väldigt snabb skruv, vi testade med en kärnskruv hos far och det blev väldigt långsamt tyckte vi.. :(
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga förråd

Inlägg av Icecap »

Jag tänker typ Janfires skruv från förråd, den är rikligt snabb! Det är ju en spannmålsskruv och den räcker till ganska väl, speciellt eftersom den ska dra vågrät.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar