hård svart aska med oförbränd pellets i botten ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

hård svart aska med oförbränd pellets i botten ?

Inlägg av leo_zvar »

Nu har man bott i huset drygt 1 månad & tyvärr så blir man direkt anti mot pellets & ser fördelarna med berg/jordvärme istället :roll:

skall det verkligen se ut såhär i botten på pannan, en heldel oförbränt och inte direkt nån grå aska som man är van vid..


bekymret med oförbränd pellets ligger i startdosen tror jag då det trillar över,dock så har jag blecket som skall vara i brännarröret men efter mindre än 1 vecka så packas det såpass mycket att blecket flyttar på sig ur sitt läge, startdosen ligger på 3dl och jag kör med 6mm sca bionorr pellets på högeffektsläge och dragbegränsare som inte direkt rör på sig.

några tips & idéer ?

Bild

Bild

Bild
Janfire Flex-A
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: hård svart aska med oförbränd pellets i botten ?

Inlägg av leo_zvar »

Nu börjar mitt tålamod ta slut :) plockade isär hela brännaren till att börja med, inneröret har spruckit längst bak i svetsningen runtom och även litegrann där tändaren är för det andra så var vinkeln på brännaren tokig pga ytterörets placering.. slutsatsen av dethär, kasta px21 åt :evil: och införskaffa en Janfire istället....
Janfire Flex-A
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: hård svart aska med oförbränd pellets i botten ?

Inlägg av nyman »

Har du ställt in dragbegränsaren? Har du askat ur brännaren varje vecka? Har du justerat in brännaren efter skorstensröken?
Att det spricker där bak kring tändröret på en gammal brännare är helt normalt.
Börjar delarna ramla isär så införskaffa en billig invertersvets.
http://www.jula.se/invertersvets-120a-210024
och 2mm svetselektroder för rostfri svetsning så kan du lappa ihop innerröret så det håller något år till.
En gammal Janfire Flex A är inte problemfriare och en Janfire NH är dyr.
Kontrollera vilka brännare som passar i din panna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: hård svart aska med oförbränd pellets i botten ?

Inlägg av leo_zvar »

allt är ställt efter konstens alla regler med rökgastemp & fläkt,dragbegränsare, men jag hittar bara fler & fler saker som är tokig på px21:an & inte nog med det reservdelarna är galet dyra jämfört med andra märken.

ytteröret verkar inte heller hålla tätt runtom där ser man en springa på 3-4mm
Janfire Flex-A
Skriv svar