"Automatisk sotning" UNO

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
SWE.55
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 19:57

"Automatisk sotning" UNO

Inlägg av SWE.55 »

Hej!

Jag har en KMP/UNO som efter varje eldning ska blåsa rent och lyfta upp och släppa ett par spiraler i kanalerna. Men det fungerar inte. Kompressorn går och det blåser lite i brännarröret, man ser även att den lilla kolven åker ut för att lyfta spiralerna. Men det är inget drag i den, den orkar inte. Någon som har några idéer?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Taxen »

Har du följt underhållet?Står nåt med att man skall lyfta för hand spiralerna och kolla att de går lätt,samt att det skall dammsugas där uppe.Länkar in manualen.
http://195.67.82.150/ariterm/UNOAnv_SE_080521.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
SWE.55
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 19:57

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av SWE.55 »

Jag sotar ur pannan en gång i veckan och drar upp och ned spiralerna flera ggr, dom går "lätt". Men dom är tunga som bly... Har svårt att tro att den lilla pytte kolven ska orka lyfta tre tunga spiraler. Känns som det skulle behövas en stor hydraulisk kolv för att klara det?!
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Stroker »

Jag sotar ut efter cirka en pall och nu har iofs skruven till kolven brutits av men gick att borra ut för en ny bult och den lyfter i mitt fall 3 ggr efter eldning. Jag tog bort den lilla kompressorn i samabnd med att jag till min stora glädje lyckades sälja orginalbrännaren som är lika stabil som Bambi på hal is.. i mitt tycke en ren skitbrännaren. Monterade dit min eminenta Bionordic B16 GL istället (som stannat två gånger på 6 år när tändelement gett upp...och jag kör året runt) med separat liten hobbykompressor.

Fjädrarna är tunga men den lilla kolven trycker utan problem upp dom. Det funkade för övrigt med den lilla orginalkompressorn oxå tidigare men då lyfte de bara en gång.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
SWE.55
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 19:57

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av SWE.55 »

Hej!

Jaha då vet jag iaf att den ska orka lyfta, då är det väl bara till och riva isär pannan och leta fel :( .
Tack för svaret!
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Stroker »

Jag hade kopplat bort original leksakskompressorn och kopplat in en vanlig liten hobbykompressor som inte kostar många kronor idag då felet bör ligga i denna. Vinsten är oxå då att du slipper det där knattrandet varje gång pannan stannat.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Stroker »

Passa på att kolla de två skruvarna som håller gaffeln som lyfter fjädrarna då mina lossnade och försvann en efter en. Väldans pillejobb att få dit när de väl trillat av.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
ZiLLER
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:45
Ort: Genarp (Lunds kommun)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av ZiLLER »

Stroker hur har du gjort när du ersatt original kompressorn?
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
PX21 2006 7.5 med 20graders hysteres
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Dovre Övralid med Dovre 2200 CB
137kvm 1,5 Tegelhus från sekelskiftet.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Stroker »

Jag använder ju min Bionordig B16 GL brännare istället för för den KMP som satt där innan (eftersom jag var trött på att mecka med pannan och en Bionordic är bombsäker och funkar alltid) och på dennas tryckluftsurasknigs magnetventil kopplade jag bara en sladd till Unons ena magnetventil samt kopplade in den externa tryckluften direkt i ventilen där. En y koppling för luften och så var det klart. Kommer inte riktigt ihåg nu men visst satt det två magnetventiler på Unon och i så fall behöver du väl bara koppla bort anslutningen från den lilla tanken och koppla på den externa slangen där.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
ZiLLER
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:45
Ort: Genarp (Lunds kommun)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av ZiLLER »

Jag kör med px21:an som suttit från början (2006). Ja där sitter två magnetventiler. Har det tydligen klassiska problemet att kompressorn går hela tiden. Men det problemet försvinner om man kör med en extern kompressor? Vilket tryck kör du med?
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
PX21 2006 7.5 med 20graders hysteres
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Dovre Övralid med Dovre 2200 CB
137kvm 1,5 Tegelhus från sekelskiftet.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Stroker »

normalt.. 8 kg
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
ZiLLER
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:45
Ort: Genarp (Lunds kommun)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av ZiLLER »

Läste i en annan tråd från 2006 om kmp:s åtgärd på uno att trycket ändrats från 6bar till 5bar. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4956&start=15
Vet du vad som brukar orsaka att kompressorn går konstant?
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
PX21 2006 7.5 med 20graders hysteres
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Dovre Övralid med Dovre 2200 CB
137kvm 1,5 Tegelhus från sekelskiftet.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: "Automatisk sotning" UNO

Inlägg av Stroker »

Ingen aning. Som sagt så tröttnade jag på de där knattrandet och använde min hobbykompressor istället. kanhända dom sänkte för att kompressorn var för klen att jobba upp 6 kg/bar men som sagt Min lilla luna kompressor gör sitt jobb och den pendlar då mellan 6-8 kg/bar och att ventilerna klarar det är i alla fall lugnt.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar