PX21 som både överhettar och stannar med röd lysande lampa

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

PX21 som både överhettar och stannar med röd lysande lampa

Inlägg av Boomtown »

Jag försöker få ordning på mina föräldrars värme, men det vill sig inte och jag behöver sannerligen hjälp...

Pannan är en Parca Norah 3000 och brännaren en PX21, åtminstone av utsidan att döma. Bulkförrådet består av den gamla oljetanken med en skruv från ena hörnet och upp till fallröret. En liten intern skruv finns också som suger från diagonala hörnet ner på stora skruven.

Problemet är att den stannar titt som tätt, både överhettad (allt slocknat pga utlöst överhettningsskydd) och frånslagen under drift (röd och grön lampa lyser).

Vad jag gjort, förutom normal rengöring och asktömning, är att ha sotat pipan - nu är det rent både i förbränningskammaren (brännaren sitter på oljesidan), på vedsidan och uppåt.

Vanligtvis stannar den, jag åker dit och får igång den igen, vanligtvis genom rengöring och/eller återställning av överhettningen. Då går den ett par dar innan det är dags igen.

Jag har svurit mycket över det, men häromdan blev det värre för nu tänder den inte alls.
När jag gjorde rent efter ett stopp hittade jag ovanligt mycket skit i brännarröret tillsammans med vad jag tyckte var väldigt finfördelad sot och en hel del helt oförbränd pellets.
Så jag satt kvar när jag startade den. Startdosen ramlar ner, fläkten går upp och ner i varv några gånger innan den drar på ordentligt. Då och då gick skruven. Sedan stannade den för att en stund senare varva upp och ner några gånger igen innan den drog på - men inte blev det varmt någonstans. Tyvärr var jag tvungen att ge mig iväg, så jag slog av den och satte på elen. Usch.

Varför den inte tänder är ett problem i sig, ett annat är pelletsen. Vi har haft bulkförrådet i många år nu och har ständiga problem med att det blir tomt vid skruvarna, att pelletsen inte rasar ner som det ska. Lite petande med för ändamålet byggt verktyg löser ju det tillfälligt, men jag tycker att "väggarna" av pellets blir brantare och brantare. Misstänker skarpt att det är väldigt mycket fnas och spån i botten då golvet är plant och alltså aldrig (vad jag vet) varit tomt sen första gången det fylldes.

När jag satt och vaktade pannan märkte jag också att det inte alltid föll ner några pellets när skruven gick och att det hördes från skruven (den går ovanför skallen när man sitter framför pannan) att pellets liksom ramlade över skruven och rasade åt fel håll mest hela tiden. Glad amatör som jag är tycker jag det verkar som att det är mycket spån i skruven och att pelletsen dansar ovanpå och ramlar ner.

Farsan vill beställa hem tre nya ton och för all del, då blir det fräsch pellets överst ett tag till, men om några månader mitt i vintern blir det likadant igen.

Jag misstänker starkt att förrådet måste göras rent, men hur gör man det enklast? Skotta ur allt och sikta?
Det oroar mig också att den inte tänder alls nu, det har inte hänt förut.

Lite input skulle uppskattas, då farsgubben har blivit sjuk och inte kunnat ta sig ner till källaren på över ett år är det jag som måste lösa detta på något sätt...

Sorry about the rant, men lika bra att skriva så mycket som möjligt direkt. ;)
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 som både överhettar och stannar med röd lysande lam

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ingen rolig läsning.
Först verkar det vara ett matningsproblem.
Blir det nästan vertikala rassidor, är det mycket spån och fint material i pelletsen.
Skruven får svårt att få med sig pellets för allt smul.
Försök att skotta rent runt skruven och avlägsna spånet om det går.
Skruven har svårt att få med sig större mängder spån så det mesta blir kvar i förrådet.

Utlöst överhettningsskydd beror på dåligt drag eller för hög brännareffekt eller en kombination.
Finns det ett spjäll på rökröret skall det vara helt öppet (inskjutet).
Har du mätt hur mycket pellets brännare och skruv matar fram under 6 minuter i normal drift?
Finns beskrivet i ett flertal trådar.
Växlar brännaren mellan låg och hög effekt?
Kör bara på hög effekt och justera in pelletsmatningen till 14-15 kW. Mer kan inte pannan tillgodogöra sig.

Kontrollera startdosen, skall vara 3,5-4 dl. Efter rengöring av brännaren, så lägg en näve pellets i brännaren.

Kolla att tändelementet fungerar genom att fingera en start utan inkopplad matningsskruv och känn om det blir varmt i röret.

Manual till brännare http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf

Var vad jag kommer på i denna sena timma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: PX21 som både överhettar och stannar med röd lysande lam

Inlägg av Boomtown »

Om jag skulle höfta hur mycket som är kvar i förrådet just nu så tippar jag på att det är kring ett ton. Inget man gärna klättar in och skottar ur om man inte absolut måste. ;)

Men jag ska ut idag, så då kollar jag hur mycket den matar och om tändelementet blir varmt.

Var sitter flamdetektorn? Ser man den genom röret eller sitter den i samma utrymme som tändelementet?

Samtidigt tycker jag den går väldigt varmt, den slår inte av förrän vattentempen är uppe på 82 grader. Morsan har snackat nåt om att farsan ville ha det varmt för att undvika listeriabakterier, men den gränsen går väl vid 65 nånstans?
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX21 som både överhettar och stannar med röd lysande lam

Inlägg av Stegatorparn »

Flamdetektorn sitter under kåpan till höger i brännarhusets bakre sida.
Bara att dra rakt ut.

Brännaren har normalt 12° mellan start och stopp, så 82° vid stopp är ok.

Legionella bakterier slutar växa vid 50°C så 55°C är en säker temperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: PX21 som både överhettar och stannar med röd lysande lam

Inlägg av Boomtown »

Det mest akuta löste sig med lite envishet. Jag lät den försöka starta tills den slog ifrån, skrapade ur pelletsen ur brännarröret och slog på den igen. Och igen. Och igen.

Den blev varm så tändelementet fungerade och flamvakten var ren och fin, så efter fyra-fem uppstartscykler så hoppade den igång och har gått som en klocka (ta i trä) sen dess.

Problemet med mycket spån i förrådet är ju kvar, men förutsättningarna har ändrats en hel del och kåken kommer säljas innan sommaren, så nu blir det tre nya ton och resten får bli nya ägarnas problem.
Pannan är så gammal och ineffektiv att den troligen behöver bytas ändå och då får de nya ägarna avgöra hur framtidens uppvärmning ser ut.

Tack för hjälpen, såna här forum är guld värda när man sitter i skiten... :D
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Skriv svar