Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

Ska ringa sotaren och vår försäkringssnubbe (har "säker gård"-försäkring) och kolla det där med brandcell. Sist jag snackade med försäkringssnubben om pellets på vinden så var det ju om standardmodellen med bottenskruv men då rekommenderade han en brandgenomföring som är som ett rör ända tills det blir för varmt och den sväller och sluter röret och därmed brandcellen. Borde ju fungera med fritt fall principen också... Tex en FireSeal från ESSVE enligt bifogad bild.
Skärmklipp1.JPG
Skärmklipp1.JPG (15.39 KiB) Visad 1763 gånger
Annars har jag tittat över designen lite och bestämt att jag bygger om lite på vinden (har ett kattsäkert utrymme ala lägenhetsförråd) för att få bättre vinklar på bottenskivorna och gör ett försök med fritt fall och ett skjutspjäll! Ska bli intressant.
Ramen på bilderna ska kompletteras med kortlingar och lite stöttor. Förrådet som det ser ut nu rymmer teoretiskt 6,8m3. Inblåsning enligt röd pil och ventilation genom "taket" vid blå cirkel.
Det blir formplyfa som bottenskivor och 12mm spån i väggar och tak. Alla skarvar kommer silikonas och "förstärkas" med bockade takplåtar (mest för tätningens skull).
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (28.74 KiB) Visad 1763 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Klämman på bilden fungerar bara på plaströr.
Skall du använda stålrör från förrådet så funkar det inte.
Det enda att göra är en brandtätning mellan bjälklaget och röret.
Att hindra en brand genom stålröret till förrådet är inte möjligt med enkla medel.

Klarar bjälklaget vikten av 4-5 ton? Gäller att fördela vikten över flera bjälkar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

Har skissat upp hur bjälklaget ser ut under förrådet. De "täta" väggarna är murade, bärande väggar. Allt på bilderna finns i verkligheten utom de två stolparna inne i rummet. Dessa är placerade på ställen som är praktiska och kommer inte vara ivägen i verkligheten. Bärigheten ser jag inte som något bekymmer. :D
Sen var jag iväg till Sjöbo (blocketannons) och köpte diverse spirorör till förrådet för 1100:-. Det stora röret (ca 300mm) kommer bli till avluftningen, det stora spjället tänkte jag sätta vid mynningen ut i det fria för att hindra ohyra från att komma in...
Fallröret som pelletsen ska rinna i blir 160mm vilket även skjutspjället då är.

Angående brandskyddet så får jag tänka om... Ett alternativ, som iof är rätt jobbig, är att gipsa in hela förrådet och göra det till en gemensam cell med pannrummet :roll:
Skärmklipp2.JPG
Skärmklipp2.JPG (33.37 KiB) Visad 1725 gånger
bild3.JPG
bild3.JPG (144.96 KiB) Visad 1725 gånger
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Stegatorparn »

Det där borde hålla om det är 2"x 8" bjälkar.

Eftersom varken panna eller brännare är avsedd för högre effekt än 60 kW, borde hela huset vara en enda brandcell. Den enda som kan ställa krav är väl i så fall försäkringsbolaget, vad dom nu kan stödja sig på.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Engahus
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 jun, 2011 21:07
Ort: Klippan (Skåneland)

Re: Bulkförråd med bottenpluggtömning utan skruv

Inlägg av Engahus »

Det är väl just den dära "säker gård"-försäkringen som kan ställa till det... har inte fått tag i skadeförebyggaren ännu...
Vad som kan ställa till det är att magasinet (där pannrummet är) är sammanbyggt med logen/stallet där det står två hästar. Sammanbyggningen är vårt taktorgarage och består av i princip ett tak och två väggar. Som sagt, försäkringssnubben får ta ställning i fallet.

Bjälkarna är 125x180 vilket borde bli 5"x7"... dvs ännu styvare... med stolparna dessutom så är det garanterat starkt nog.
Janfire FlexA (-05)
Modifierad ATMOS DC35SF
2500liter ackumulatortank
Skriv svar