PX20 eldar upp mina tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JDA
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:03

PX20 eldar upp mina tändelement

Inlägg av JDA »

Det började med att brännaren stannat. Jag mätte upp avbrott i elementet, och bytte det.
Därefter eldade den på som vanligt under natten, men morgonen därpå var vattnet kallt.
Automatsäkringen (7,5A) på pannan (CTC 1100) hade löst. Avbrott i slingan igen.

Jag tänkte att det kanske var självförvållat då jag satt det trasiga elementet väldigt långt fram i röret, och det ska ju inte vara så bra sägs det. Jag satte i ett nytt och körde igång.

Nu brann det som vanligt igen, men tändelementet ville inte slockna trots att det brann för fullt. Slingan fick spänning och tog ett par ampere hela tiden. Den här gången höll elementet ett dygn.

Vad kan det vara för fel? Jag misstänkte först triacen som styr elementet, men kan det verkligen bli "kortslutning" i en halvledare så den leder hela tiden på det där viset?

Beställde nytt tändelement idag, så jag ska testa att dra ur kabeln mellan kortet och triacen och se vad som händer.

Programversionen är 5.3

Förslag och idéer välkomnas.

/Jonas
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: PX20 eldar upp mina tändelement

Inlägg av nyman »

Drar du ut kablarna som går från kortet till triacen händer ju ingenting. Du behöver nog byta triac innan du förstör ett tändelement till. Går att starta med pellets och tändvätska tillsdu får en ny triac.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: PX20 eldar upp mina tändelement

Inlägg av Icecap »

Och sedan ett svar från en professionell: jepp, en triac kan lätt kortsluta om det blir fel, det är faktisk ett ganska vanligt fel bland triac.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX20 eldar upp mina tändelement

Inlägg av Stegatorparn »

Visst kan det bli kortis i en triac. Har förmodligen hänt med din.
Går det inte att öppna triacstyrningen och byta triac, så är det ny styrning som gäller.
Får tändelementet spänning hela tiden, knäcks det fort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: PX20 eldar upp mina tändelement

Inlägg av nyman »

Ja det lönar sig för KMP ägare att sätta dit en säkringshållare med en 2,5 A säkring på ena sladden till tändelementet. Finns ju gott om plats där. Triacburken är dyr.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar