Pannrumsprojekt med PLC.

Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Niklas_Kga »

Hej på er!

Håller på och leker lite i pannrummet hemma.
Är i färd med att plocka in ett PLC med ett par givare för att ha koll på magasin nivå, samt programmera in lite funktioner som tex att det varnar om jag kör för många kilo pellets utan att aska ur, och ytterligare en nivå där pelletsanläggningen helt sonika stannar om jag kör över en viss gräns och den då växlar över till elpatron. Detta för att undvika sprucket brännarrör eller i värsta fall bakbrand. Nu har jag iofs bra koll på grejerna… Men det är kul att automagisera lite med. ;)

Vidare så skall den även slå igång elpatronen om det är så att pelletsen larmar. Allt detta skall synas på en liten tablå med några lysdioder uppe i hallen är det tänkt.

Har även fundering på att koppla om så PLC styr panntemperaturen istället för den idag hysteriskt programmerade programvaran till VikingBion, den startar bara jag tittar på vattenkran.... Originaltermostaten i CTC1100 pannan slår ju bara på typ 5 grader och det är ju för lite så jag tänkte använda PT100 givaren och koppla in den i PLC:t istället och ha en 20 gradersintervall precis som det är programmerat i orginalprogrammet, men utan att den startar så fort jag tar en liten skvätt vatten.

Senare finns det planer att montera en mindre matarskruv som matar tätare men mindre pellets åt gången. Jag upplever det som att det är ganska dålig precision i dagsläget med stora skruven. Då skall mindre skruven styras av brännaren som vanligt, men stora skruven styrs av PLC att hålla en viss nivå i ett mellanmagasin. Detta är dock inte säkert det blir av. Beror på vad det kostar med skruv och matarmotor.

Anledningen till inlägget är att det vore kul med lite åsikter. Både plus och minus, men håll det på en juste nivå. :)
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Niklas_Kga »

Lite synd att intresset var så dåligt. Hade varit kul om det funnits andra som hade haft lite input och kanske fler idéer om vad man kan bygga in för funktioner.

Systemet är iaf uppbyggt och funkar. Eskalerade lite som vanligt så jag byggde in en pc i apparatskåpet och har den kopplad på plc med monitoring. Teamveiwer i PC ger mej åtkomst till systemet så jag kan när jag vill kolla panntemperatur, status på pelletsmagasinet, hur länge det är kvar till uraskning måste ske osv. :) En biprodukt av det hela är att jag ser antalet matningspulser och därför enkelt kan räkna ut hur mycket pellets jag gör över med per dygn. :)
Ska lägga till så jag kan göra reset på brännaren via plc med, för då kan jag återstarta systemet från distans om det tex blåst mycket och blivit misslyckad start.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av psau »

Hej du,

Hade inte sett din tråd tidigare...

Själv kör jag numera 1-wire och Raspberry och några Arduino i huset och har helt släppt PLC:na.

Vinden körde jag tidigare en styrd ventilation på men numera står det en Sorbtionsavfuktare där som startar när jag har en för hög fuktighet, den styrda ventilationen hinner sällan starta och ventilera ut fukten.

Gällande pannrummet så loggar jag panntemp och rökgastemp men pannan är numera skittrist efter som den bara funkar och går man får ju lixom aldrig pilla med den...

Senaste tillägget är lastceller under förrådet så isf att försöka mäta på skruvvarv mäter jag förrådetsvikt och får ut min förbrukning den vägen och den larmar även om förrådet börjar bli tomt på pellets.

I planen har legat att lägga en en överstyrning på matningen till brännaren utifrån en Lambda sensor men det har inte behövts...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Honda »

Psau, lastsensor under förrådet är ju inte alls dumt om priset är rimligt. Vilken sensor använder du? Mäter du med arduinon eller raspberryn?

Ang plc projektet. Visst är det intressant i sig, men om du vill få mera respons så kan det underlätta med lite mera info om vilka grejor du använder och gärna också tillgång till koden. Säkert finns det andra som skulle vara intresserade av en plc-baserad loggning/övervakning men det finns inte så mycket att kommentera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Niklas_Kga »

Du vet Honda…. Det var precis för att jag ville ha kommentarer som era 2 som jag la in tråden. :D Det var inte hugget i sten med PLC osv utan jag ville ju att folk skulle kommentera just ifall det kanske fanns bättre och smidigare lösningar än just som jag nu gjort. Och om folk vill ha kod mm är det väl bara att fråga? Kändes liksom inte som någon större vits att posta massa i tråden när intresset verkade noll.

Så med all respekt, men jag tycker du har fel när du säger att det inte fanns något att kommentera. Jag hade gärna tagit lite kommentarer som, "Har du tänkt på att använda lastceller?", "Känner du till Arduino?" osv… (Har för övrigt inte en aning om vad Arduino är) :) Och hade någon varit sugen att bygga med plc kunde man haft en dialog medans man byggde sitt system. Men eftersom ingen ens ställde en fråga så antog jag ämnet var dött.
Skitsamma, bygget är 99% färdigt så nu är det försent att ändra sej och bygga med annat i vilket fall.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av ronald »

Roligt med teknik så kör på...
Ett varningsfinger bara till ditt nästa projekt med restart på brännaren o start på distans.. Brännare skall alltid skrapas ur vid driftstop :wink: ... Men då kan du ju fixa nån kompressorrenblås...etc.. så klura på 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av psau »

Det dyraste var nog iof instrumentförstärkaren INA125 ca 50:- på Elfa och prototypkortet till Arduinon :-)

Jag köpte en hög med lastsensorer när jag ändå köpte lite annat från en leverantör...

Egentligen skulle jag ha en modell större sensorer då min setup är specad för max 200kg, 50kg per sensor jag kan väl lägga till ett par sensorer till men det passade bra med en under varje ben på mitt Mafa mini, och ja datainsamlingen från dessa sker med Arduinon som skickar upp det via nätverket.

Pannan och rökgasen loggar jag via 1-wire till Raspberryn.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Honda »

Faktiskt missade jag också ditt första inlägg, så det var ju förstås bara spekulation från min sida varför ingen svarade. Och har du fixat till ett färdigt system på några veckor så är det ju bara att gratulera och konstatera att du har valt den för dig mest smidiga lösningen, så du skulle knappast ha haft nytta av en massa kommentarer om vad andra tycker är en bättre lösning för dem.

Min tanke var att de som överhuvudtaget håller på med sådant här är de som gillar att göra det mesta själv, och då väcker det garanterat mera intresse att säga tex: "jag använder plc modell xxx, skicka ett pm om du vill ha en kopia av koden att inpireras av eller bygga vidare på".

Psau, vad använder du för onewire givare till rökgasen, de flesta verkar stanna på 125 grader? Hur kopplar du onewire till raspberryn? Funderar ännu på onewire stöd till min logger, men jag har inte lyckats bestämma mig för vilken hårdvara jag ska sikta in mig på.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Niklas_Kga »

Ja helt ärligt tog det inte lång tid att få ihop grejerna. Hade planerat mycket i skallen hur jag ville ha det. Började göra ett program i PneuAlpha version 1, men när jag köpte PLC så föll valet på PneuAlpha2 modellen just för den funkar ihop med PT100 givarna (efter man köpte till en modul som omvandlar signalerna) dessutom har den enkel programvara och går komma över till bra pris. Det som har tagit mest tid är all kabeldragning i skåpet och till brännare, panna, magasin osv. Det gick åt 5st relän av olika modeller… Ena sekunden behövde jag ett relä med 240V spole för att switcha 24V, i nästa sekund 24V spole för 240V switchande.
Att det blev PLC för min del är väl mest för det är vad jag har hum om….

Så ifall någon är nyfiken, så fungerar systemet såhär….
Pelletsmagasinet: 2 givare på olika nivåer. Dessa styr 2 av de 7 dioderna som sitter i hallen. Diod 1 tänds när det är ca 1,5-2 säck kvar. Diod 2 tänds och blinkar när det är kritiskt läge, kanske en tredjedels säck kvar.
Brännaren styrs nu av PLC och PT100 i pannan. Har ytterligare en PT100 som utegivare med som slår av pellets/ slår på elpatron vid tillräcklig utetemp när huset inte behöver värmas upp längre. Och växlar tillbaks om tempen sjunker igen.
Matarskruven tar jag signal ifrån för att veta hur mycket pellets jag kört. Detta för att veta när det är dags att aska ur pannan. Även här är det 2 dioder i hallen, en förvarnare och en kritisk. Dock så bryts matarskruven av plc om det går till kritiska läget. Detta för att förhindra sprucket brännarrör eller tom bakbrand. I detta läge kommer brännaren stanna och larma.
Larmar brännaren så växlar PLC in elvärmen i pannan. Iomed detta så kan jag sätta elen på samma temp som pellets, förut var jag ju tvungen att ha elen under pelletsbrännarens starttemp. Larmdiod sitter även den i hallen. Genom att se antalet matningspulser så kan jag som sagt även räkna ut hur många kilo jag kör per dygn. De 2 sista dioderna i hallen visar Power on och när brännaren är i driftläge.
Till sist har jag en PC i skåpet så jag kan se i realtid vad som händer i PLC styrningen. Har teamveiwer installerat så jag når PC:n och kan kika hur saker ser ut hemma via mobilen. Senare funderar jag på att skaffa någon typ av modul som skickar ett sms eller liknande vid problem med utrustningen.
Thats it typ… Ja en automatshunt Thermomatic Easy Home vart installerad med efter att ha sett folk här inne som verka nöjda med den.

Nästa projekt kan ev bli att försöka förbättra brännarens egenskaper. VikingBio har ju inte den noggrannaste förbränningen direkt om jag fattat rätt.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av psau »

Tjoho,
Finns med andra ord fler sätt att nå ung samma resultat :-)

Jag kör en B16GL I en Effecta 220 så den setupen är I det närmaste automatisk.... Kollade rökgaserna på kul igår har inte öppnat pannan eller gjort något sedan sportlovet, fick följande mätvärden 14,68% CO2, 6,1% O2, 212ppm CO, rökgas 177grader helt ok efter dryga 3 pall pellets, men tokigt trist :-)
Själv släppte jag tanken på lampor hemma som berättar status, det är ju när jag inte är hemma jag vill veta om något händer, så jag kör på sms och mail och delvis webb är inte klar där än...

@Honda jag kör en typ K givare till rökgaserna just den givaren jag har klarar upp till 800grader finns givare för upp till 1200grader för inläsningen har jag testat både USB dongeln till 1wire och I2C varianten. Jag måste nog säga att USB varianten är lättare, funkar som std I de flesta paket, kör man I2C brukar man få kompilera om själv. I din setup borde ju det enklaste vara att montera givarna och läsa dem direkt I filträdet.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Niklas_Kga »

Haha ja, men känns som att mitt sätt är mer skogshuggartypen medans du verkar ha lite galantare sätt minst sagt. :)
Har du nåt bra tips på rökgasinstrument som inte kostar satan?
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av psau »

Sorry de kostar satan men är nog värda en stor del av vad de kostar, min Testo har sparat en hel del pellets inte för att jag tjänat in den men jag har lärt mig mycket och brännare och panna går fint utan nämnvärd extra förslitning.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av rod02 »

Jag är nyfiken på startupp och driftfas m.m. Eller styrs brännaren av eget kort?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av Honda »

Tack för den beskrivningen Niklas_Kga. En fundering, du sa att plc:n växlar om til elpatronen då brännaren larmar. Hoppas att det inte betyder att elpatronen kan lämna bort helt tex om brännaren löser ut på överhettningsskyddet och blir helt strömlös. Dvs finns det fel där brännaren stannar utan att larma? Du har väl säkert tänkt på det redan, men ett sätt att säkra med både bälte och hängslen är att slå över till elpatronen om panntempen går under en viss nivå även om inget larm är på. Och gärna även ifall själva plc:n går sönder.

Just ja, Psau, jag såg nog någonstans en onewire K-givare modul, hade glömt den. Du har nog rätt i att stöd för OWFS är vettigast, då har man ju stöd för all tänkbar hårdvara och jag slipper tänka på den biten. Fast användaren måste ju förstås klara av att konfa owfs vilket inte alltid är det lättaste. Dessutom verkar det krävas att man kompilerar det själv för i2c stöd på raspberryn. Jag hade lite i planerna att välja någon lättillgänglig raspberry onewire modul och fixa out-of-the-box stöd för den utan konfigurering, men jag tror nog jag struntar i det tillsvidare iallafall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Pannrumsprojekt med PLC.

Inlägg av rosvall »

Niklas_Kga skrev: Har även fundering på att koppla om så PLC styr panntemperaturen istället för den idag hysteriskt programmerade programvaran till VikingBion, den startar bara jag tittar på vattenkran.... Originaltermostaten i CTC1100 pannan slår ju bara på typ 5 grader och det är ju för lite så jag tänkte använda PT100 givaren och koppla in den i PLC:t istället och ha en 20 gradersintervall precis som det är programmerat i orginalprogrammet, men utan att den startar så fort jag tar en liten skvätt vatten.
Jag ordnade en hållkrets med en extra termostat och ett relä, det känns säkrare än att blanda in PLC styrning för att styra pannans temp.
Men visserligen är det väll fortfarande ett övertemperaturskydd på pannan som kan slå in.
Och PLC styrningen används väll överallt i industrin, så de är väll driftsäkra!

Mitt lilla projekt:
Nu har jag tåtat ihopp en Arduino lösning där jag räknar varv på skruven mha microbrytare. Även panntemp, ute temp, och två innetemp med oneWire givare loggas.

Laddar upp allt 1ggr per minut till min lilla webserver och spara allt i en databas.
På webservern ligger logiken med att räkna ut mängd i förrådde och pelletsåtgång m.m.

Såhär ser det ut nu:
Bild
Och självklart är sidan mobilanpassad också, så jag kan se tempen var jag en befinner mig!
(Servern är som väldigt tillfällig och liten, därav vill jag inte nu dela med mig av adressen)

Väntar på Arduino kloner* från kina för några få dollar, då blir det till att tillverka kretskort för fast installation!
Nu ser det ut såhär illa:
Bild
*) Kina Arduino klon: http://www.ebay.com/itm/1PCS-PRO-Mini-A ... 0732394240
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Skriv svar