Slussvingar CTC Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
huckihucki
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 17:45

Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av huckihucki »

Skulle byta slussvingar i CTC Ecoflex års mod 2006 tror jag fick ett pris på hela slussrotorn 9000 kronor kan det vara möjligt att byta hela rotor? och det priset .Det måst väl finnas lösa slussvingar att köpa till den
Någon som vet?
mvh Uffe
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Det priset du har fått är ju rena rånet.
Dom nätbutiker jag kollat säljer bara hela impellern http://www.eldkraft.se/produkt/slussimp ... jedrift899
Du kanske kan få tag i lämpligt material och skära till själv.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

9000:-???

Jag skulle kolla om de är med på CTCs hemsida för pelletsserviceställen. Ge gärna lite återkoppling till CTC om så skulle vara fallet.

Är det så att de vill byta hela huset där impellern sitter, samt byta till den kedjedrivningen av matningen du bor långt borta. Om bara impellern är trasig låter det vansinnigt att byta mer än bara impellern för ca 500:-. Vad tar de i timmen??
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
huckihucki
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 17:45

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av huckihucki »

Det priset jag fick var på en slussrotor som reservdel enligt återförsäljaren men han kan ju ha fel .Det kanske var komplett (Slusshus + Rotor) Arbetet tillkommer men det kan jag bortse från eftersom jag gör det själv
Tyckte att det låter jävligt dyrt
Jag hade isär rotorhuset i våras och vände på vingarna, men började det komma lite rök igenom slussen så det är nog dax att byta ut dom
Ska maila CTC om problemet vi får se, åter kommer med svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla så inte förbindelsen mellan fläkten och internskruven har satt igen sig.
Den sätter internskruven under övertryck och skall förhindra bakrök.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
huckihucki
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 17:45

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av huckihucki »

Mailade CTC men där fick jag inget svar
Hittade en rotor på Eldkraft som skulle passa
Så vi får se om jag hinner att få den innan jul

God Jul på er :D
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Eldkraft var mycket snabba när jag beställde bl a en slussrotor. Kolla paketets kollinr på postens sida så vet du direkt när det är framme för utlämning.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av f94-mbe »

Stegatorparn skrev:Kolla så inte förbindelsen mellan fläkten och internskruven har satt igen sig.
Den sätter internskruven under övertryck och skall förhindra bakrök.
Kan någon förklara var denna förbindelse sitter och hur man enklast kollar om den funkar? Samt hur man vet om slussvingarna behöver bytas och hur man enklast byter dem?

Har börjat få problem med baksug och rök genom pelletsslangen, speciellt under startfasen och när fläkten blåser rent, vilket varken familjen eller brandlarmet uppskattar.
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Du måste lossa fläkten för att se det. Det är ett rör som går i godset efter fläkten ner till mataröret så man ser det inte utifrån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av f94-mbe »

Tack,

fläkten är ju inte det roligaste att lossa dock.

Ska byta slussvingarna då de snurrat i 7 år och det är 40 ton pellets som passerat.
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Slussvingar CTC Ecoflex

Inlägg av vatsug »

Tror inte du måste lossa fläkten för att se röret. Jag brukar lossa rörkröken och ta loss primärluftröret som sitter på tändelementet då ser du det lilla röret, inne i sjäva fläktkåpan. Sätt dit ett tryckluftsmunstycke o blås , brukar komma en del spån. Jag brukar göra så vid min "sommarservice" av brännaren.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar