CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Skriv svar
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av Dengblom »

Hejsan,

jag är grönare än gräset på Gotland under sommaren gällande hela det här med Pellets etc.

Jag har surfat runt inkognito här och på halva Internet innan jag till slut köpte mig en pelletsbrännare.
Nu är den installerad och funkar och allt och jag har en del frågor. Jag vill direkt säga att jag har verkligen försökt leta runt efter svaret på dem och hittat delar i olika trådar och annat men får inte ihop helheten för det.

Det är två saker jag tänker på primärt, det ena är att gå allmänna tips på saker jag måste/borde ha koll på och det andra är en konkret fråga om Panntemperaturen.

Förutsättningarna, dvs utrustningen jag har är enligt nedan (påpeka gärna om jag behöver komplettera relevant information). Det mesta är okänd ålder för mig det satt redan i huset och fanns ingen info, PB10 är från 2006 dock.

Panna: CTC1100 http://cdn.blocket.com/static/1/images_ ... 058743.jpg (Panelen ser ut så, detta är inte en bild på min men den är likadan, bortsett från att jag har vredet kvar till termostaten, knapparna är därmed Inte i de lägena på min)
Brännare: Nibe PB10, eldar med 8mm pellets
Luft/Vatten pump: CTC Eco Air
Styrenhet till pump: CTC Eco logic
Uppvärmning: Vattenburet, Element och Golvvärme. Styrs av Danfoss Living Connect med Uponor golvvärme.
Varmvattenberedare: Nibe (får återkomma med mer detaljer om den)
Byggnad: 1925, träkåk. ca 250kvm + källare och inredd vind.

Det som är min konkreta fråga är att min panntemperatur sjunker ner extremt lågt, ca 30grader eller tom lägre och jag är inte helt med på hur jag egentligen ställer in vad den mer än termostatvredet och det är lika exakt temperaturmässigt som att slänga en sten från rymden och hoppas på att träffa borlänge.

PB10 är helt utan egen termostat och styrs av CTC1100:an.

Jag kan ta vilka bilder som helst eller försöka komplettera med vilken information som helst som någon som läser detta skulle ha nytta av för att ge mig ett vettigt svar. Just nu har jag egentligen ingen större aning om vilken del av mitt system som gör vad och hur mycket av det. Det är verkligen massa kockar och en soppa men hur den smakar lär väl Elbolaget berätta för mig snart. Brännaren togs i drift i början av veckan, dvs ca 16 dec.

MvH
Dennis
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av Eldvin »

Hej du Nya kocken! Välkommen till bords! Jag är inte riktigt med på frågan.Men om jag fattat det rätt så sjunker temperaturen mycket innan brännaren startar?? Då kanske termostaten inte är riktigt kry.Om brännaren går för fullt och tempen sjunker är effekten för låg.
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Re: CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av Dengblom »

Tackar,

jag precis du ser. En rätt uppenbar fråga. Jo du har rätt i att den sjunker lågt innan den drar igång. Jag har dock inga generella problem med värmen i huset överlag men jag har inte heller någon kontroll på Vad det är som värmer upp. Vad jag förstår på i princip "alla" inlägg om pellets så håller man panntemperaturen konstant kring X grader där det varierar lite men säg 55-75 grader eller liknande.

Ska jag skruva upp termostaten till Max och elpatronen ned till "starta inte"? Jag tror ju att så länge utetemperaturen inte sjunker för lågt och det är ganska milt så tar Luft/vatten pumpen det mesta av arbetet, hur det ligger kostnadsmässigt mot brännaren vet jag inte.
Just nu försöker jag reda ut Tariffknapparnas funktion.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av Stegatorparn »

75-80° är en lagom temperatur i pannan vid pelletseldning.
Oljetermostaten skruvar du upp till denna temperatur, inte maxläge.
Eltermostaten ställer du lägre så att den går in när pelletsen strular, förslagsvis 55°C.

Tariffknapparna kan du nog strunta i såvida du inte har ett avtal med elbolaget om hög- och lågtaxa.
Det var vanligare förr innan avregleringen.

Vilket som är billigast, värmepump eller pellets beror mycket på utetemperaturen och pumpens cop vid aktuell temperatur. Räkna med att pellets kostar c:a 55 öre / kWh.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av wepe »

Vet inte om jag missuppfattat det hela, men är det inte kopplat så att styrningen till värmepumpen
bestämmer när pannan ska kopplas in? Ser ut som du har en sådan styrning?Alltså OM det är kopplat
så, ska värmepumpen i första hand stå för värmen.


wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Dengblom
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 21 dec, 2013 23:45
Ort: Jönköping

Re: CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av Dengblom »

@Wepe, Jag vet inte riktigt, det är en del av hela frågan. Framförallt vet jag inte vilket av de alternativen som är mest kostnadseffektivt.

Eftersom pumpen värmer vattnet så utgår jag från att det inte påverkar panntemperaturen samtidigt vet jag inte hur det påverkar mätningen i varmvattenberedaren kontra pannans temp. Ifall givaren på varmvattnet är hög nog så drar inte pannan igång antar jag?

Det beror väl på hur termostaten på pannan sköter relationen mellan den faktiska vattentemperaturen kontra pannans temperatur.

Jag bryr ju inte mig i sak om pumpen eller pellets gör grovjobbet, jag bryr ju mig om att den effektivaste; både effekt och kostnadsmässigt gör det mesta av jobbet. Jag har inga siffror alls att basera den uträkningen på. Jag har ju naturligtvis priset för pellets och priset för el men det räcker ju inte direkt när jag inte vet förbrukningen.


Förlåt, jag insåg att jag inte egentligen svarade på din fråga. Jag kollade runt på inställningarna på Eco-Logic enheten men hittade inget tydligt på det. Jag håller på att gräva i hur det hela hänger ihop för exakt det du säger var min första tanke också. Jag får sannolikt jaga reda på någon CTC installatör att se över inställningarna men återigen, mitt val vill jag ju basera på vad som är effektivast och det vet jag inte idag så jag vet därmed inte egentligen hur jag vill ha det inställt, förutom då att Elpatronen Aldrig går in. Elpatronen är idag satt till Off.

Jag får nog sätta in Wattmätare på Elen ut till pumpen egentligen.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 1100 + Nibe PB10 mm

Inlägg av ronald »

LV pump borde brassa vår sommar höst ...Sen tar pelletsen topparna/eller köras på. när det blir kallt...Så borde du ha det/ göra ditt system... :wink: ..
Nån patron behövs ju inte när du har lv- pumpen
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar