Problem hjälp ! Kylan på väg.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
tommyCederlund
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 06 maj, 2012 20:40
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av tommyCederlund »

Hej alla vänner.
Jag har en pellx kmp 21 med dåligt innerrör, och en pellx kmp 20 med helt nytt innerrör, samt ett i reserv.
På min px 20 har jag konstiga driftstopp hela tiden trots byte av, fläkt, flamvakt, tändelement,
Senaste driftstoppet var i natt, då hela röret samt brännare var fyllda med pellets samt att fläkt och matning gick hela tiden????
Nu till min undran. Kan jag bygga om min px20 till en px21 ? Alltså flytta över styrkort, trafo, flamvakt, tändelement från min px21 på min px20 eftersom den har ett helt nytt innerrör, fläkt ??
Eller kan man bygga om innre brännarrör från en px20 så den passar px21 ?
Har lite panik :cry: kylan kommer snart.
NIBE PELLUX 200 / PB 20 2014 "Eldat med pellets sedan 2001"
Luft | Luft värmepump. 210 m3 hus byggd 1977
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av Stegatorparn »

PX20 och PX21 är ju i princip samma brännare. Skillnaden vad jag kan se är flänsen på brännarröret.
Borde gå att montera ett PX20-rör på en PX21 direkt eller med små modifieringar om rörens diametrar är samma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
tommyCederlund
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 06 maj, 2012 20:40
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av tommyCederlund »

Brännarröret på px21 är rakt baktill och snett på px20 det kanske inte gör något ?

Det räcker att ställa en fråga på ett ställe, forumet är inte större än att frågan läses oavsett var den placeras (dock helst under rätt rubrik). Din andra tråd under "allmänt" är därför raderad. / Roli moderator
NIBE PELLUX 200 / PB 20 2014 "Eldat med pellets sedan 2001"
Luft | Luft värmepump. 210 m3 hus byggd 1977
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av Stegatorparn »

Du kanske får justera tändelementhållaren, men annars ser jag inget problem.
Har du provat om det går dit? Du har ju ett rör i reserv.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
tommyCederlund
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 06 maj, 2012 20:40
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av tommyCederlund »

Har nu satt kretskortet från min px21:a i min px20:a. Så nu har jag ett kretskort från en px20 över om någon behöver ett för en billig peng.
NIBE PELLUX 200 / PB 20 2014 "Eldat med pellets sedan 2001"
Luft | Luft värmepump. 210 m3 hus byggd 1977
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av Eldvin »

Spara kortet! Om du får tag i en beg Px20 så kan du renovera den och ha i reserv.
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 15 sep, 2004 14:03
Ort: Kalmar län
Kontakt:

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av Dan »

Stegatorparn skrev:PX20 och PX21 är ju i princip samma brännare. Skillnaden vad jag kan se är flänsen på brännarröret.
Borde gå att montera ett PX20-rör på en PX21 direkt eller med små modifieringar om rörens diametrar är samma.
Går absolut inte!
Bl.a. fel längd på innerrör.
Dock går det att flytta över styrkort, panel & flamvakt från px21 tillpx20...
Mvh Dan Bengtsson, iqenergi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av Stegatorparn »

Med svets och vinkelslip går det mesta att fixa... :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Dan
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 15 sep, 2004 14:03
Ort: Kalmar län
Kontakt:

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av Dan »

Var och skulle hjälpa en kille som köpt en beg. brännare & där han inte fick det att funka.
Där hade dom försökt med just detta & innerröret slutade 5 mm innanför ytterrörets slut, hur bra tror du det går att för den att brinna?
Vidare så ser bakstycket på innerrören olika ur, det ena lutar & det andra är 90°mot bottenplan.
Det innebär att tändkonsolen inte blir rätt heller, vilket leder till misslyckade tändningar.

Att försöka svetsa i dessa delar är inte heller något att rekommendera då det är ett väldigt udda material.
Inget dom flesta verkstäder ligger på (varken material eller tillsatsmedel/Svetspinnar)
Tiga ihop ev. sprickor går bra, men tilför du annat material så smittar du det vilket leder till försämrade egenskaper & ännu sämre innerrör.

Jag har tidigare jobbat med utvecklig på KMP (Idag Ariterm) men driver mitt företag nu sedan 10år så jag vet vad jag tala om...

Har en bra dag alla pelletseldare...

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Mvh Dan Bengtsson, iqenergi
Användarens profilbild
tommyCederlund
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 06 maj, 2012 20:40
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Problem hjälp ! Kylan på väg.

Inlägg av tommyCederlund »

Jag flyttade över styrkort, trafo, panel & flamvakt från px21 till px20 och nu går min gamla px20 som en klocka. Mätte pelletsen under 6 min och fick 328g x 10 x 4,8 = 15,74 kW. Nu återstår det att få ihop min px21 med styrkort från min px20. Tyvärr är inrebrännarör nästan helt slut i den. Men den får duga som reservbrännare. Stort tack Dan ! Jag skulle precis ta fram vinkelslipen och börja skära i ett helt nytt rör till en px20 för att kolla om det skulle passa på px21... :shock:
NIBE PELLUX 200 / PB 20 2014 "Eldat med pellets sedan 2001"
Luft | Luft värmepump. 210 m3 hus byggd 1977
Skriv svar