PX20 sotar/koxar igen på kort tid.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

PX20 sotar/koxar igen på kort tid.

Inlägg av Kardanmannen »

Hej allihopa.

Köpte panna och brännare för typ 8år sen (begagnat) och har varit hyffsat nöjd tills nu. Nu har brännaren börjat krångla med att den sotar igen på kort tid. Och det började i slutet på vårsesången. Antog då att det va spån i skit i förrådet så nu i somras gjorde ja rent allt. Tömde skruven och förrådet, fyllde på med ny pellets, sotade ur panna och brännare och körde igång det nu i höstas. Tyckte till en början att det funkade bra, men det va nog för att den va igång så sällan. Märktes direkt när det blev kallare att den började stänga av sig i tid o otid.

Hur man märker det är att man börjar tycka det blir kallt i huset, går då ner och då lyser en röd diod. Stänger av brännaren och plockar ur den ur pannan och vevar runt lite med en mejsel inne i röret och häller ut det, stoppar tillbaka allt och startar igång den och då funkar det.

Grejen är att detta händer typ var 4e dag! Förra sesången sotade ja ur den kanske en gång var annan vecka. och det va sällan det gick så långt så den stängde av sig.

Det som är gjort med brännaren är att ja bytt ut tändningen till varmluft (gjordes istortsett när ja köpte den), bytt lager i fläkten, och bonnasvetsat ihop brännarröret (stort hål i fram på röret)

Sotet som är i brännarröret är hård! det som ligger i pannan är juh bara finfint damm.


Vad kan vara felet?? blir tokig snart!

Här är en bild på min anläggning.
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PX20 sotar/koxar igen på kort tid.

Inlägg av Stegatorparn »

Med ledning av dom uppgifter du nämnt skulle jag tro att det är dålig pellets.
Har själv råkat ut för detta att det bränner fast marängliknande klumpar i röret som när man krossar dom mellan fingrarna blir ett fint pulver.
Testa några säckar av annat fabrikat.
Eftersom du inte har automatiska uraskning blir det till att rensa röret lite oftare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kardanmannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 22:05

Re: PX20 sotar/koxar igen på kort tid.

Inlägg av Kardanmannen »

Hallojs!

Jo, tanken har slagit mig, men den här pelletsen ja kör i år körde ja inte förra året. I år kör ja Neova pellets från Telge Energi, och förra året körde ja Bioenergi.

Grannen kör samma som ja, och iof har han en annan anläggning, men han får nästan inget sånt här grejs i, han sotar ur sin typ var 3e, 4e vecka.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: PX20 sotar/koxar igen på kort tid.

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har just kört upp ett 3 tonslass med Neova som betedde sig sådär. Jag har dubbel askmängd mot normalt och hårda marängliknande bitar låg i asklådan vid sotning.

Då jag har tryckluftsotning så fastnade inget i röret - men spåren syntes i pannan. Dessutom brann det med luftöverskott jämfört med tidigare.

Det kan mycket väl bero på pelletsen faktiskt.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar