Kedjedriften står och dunkar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
alfarunner
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jan, 2014 10:39

Kedjedriften står och dunkar

Inlägg av alfarunner »

Har en Thermia Biomatic+ med brännare Bequem 15D från 2005. På senaste tiden har det ibland hänt att motorn till kedjedriften inte tycks orka dra runt utan backar något, drar fram, backar igen och alltså står och "dunkar" utan att komma någonstans. Ibland löses det av sig självt men ibland stannar den och larmar för blockering pellets.
Kan det vara så att vissa pelletsbitar är för långa så de fastnar i slusssystemet? Om jag drar i doserhjulet så går det oftast trögt när problem uppstår. Finns det någon annan orsak till problemen?
S
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kedjedriften står och dunkar

Inlägg av André »

Antar att din brännare har stift å stjärnan som matar ur internförrådet? Kontrollera så att backspärren alltid faller ner så inte stjärnan å stiften möts på fel ställe då blir det stopp..
Annars kan de va växellådan vid motorn som håller på att bli rensad på kuggar, Jag tror min växellåda håller på paja i min 15D från feb. -05 :(
Då blir det ombyggnad för nya motorn som är ljudlös å ev bygga om till kedjedrift för min del
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mr.svensk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 11:16

Re: Kedjedriften står och dunkar

Inlägg av mr.svensk »

Jag har en 15D jag med. Precis som Andre nämner så kan det vara växellådan, nått kugg som håller på att bli rundad. Jag har haft det problemet, och löste det genom att ersätta slitna kugghjul med nya. Har du nyligen satt in nya slussvingar så kanske du märker av problemet tydligare?.
Thermia Biomatic+ Bequem 15 från 2004
alfarunner
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jan, 2014 10:39

Re: Kedjedriften står och dunkar

Inlägg av alfarunner »

Slussvingarna bytte jag för ett år sedan ungefär. Jag tycker dock att problemet minskat lite sedan kedjan av någon anledning blivit mer sträckt. Ser att man kan flytta motorn för att få kedjan mer sträckt. Ska kolla upp det.
Var köper man nya kugghjul?
alfarunner
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jan, 2014 10:39

Re: Kedjedriften står och dunkar

Inlägg av alfarunner »

Det verkar som att det var backspärren. Flyttade ut den några mm så att den alltid faller ner mot plåten.
S
Skriv svar