Brännare till en Albin 220/225

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Brännare till en Albin 220/225

Inlägg av André »

Pannan ser ut så här http://www.byggahus.se/forum/attachment ... 289476537/
Men den har vvberedaren på pannan med självcirkulation mellan, beredaren har inbyggd elpatron å både värme/vv tas från den påbyggda beredare.. Killen har tänkt köpa en beg janfire med lågriktare sedan sätta brännaren i vedluckan så det blir stort askutrymme, lätt ordnat då luckan sitter på en krans med 4 skruvar så bara en plåt med snöre mellan å öron för låsningen till brännaren behövs..

En fundering är om man kan nyttja nån av termostaterna för elpatron? sitter 3 st för vardera elpatron antar jag sedan sätta överhettningsskyddet på pannan som har ett ledigt dykrör..
Går inte elpatronstermostat användas bör de kanske satsas på en Tk1 för längre driftstid?

Igentligen inte en dum konstruktion med pannan som separat del under beredare/elpanna, Har inte hittat nått kort på albinpannan med albinpannans beredare/elpanna på nätet.. Det är en 120 liters förrådsberedare i övre delen men såg ingen info hur mkt yttermanteln rymmer men kanske är ca 200 l, totalt måste höjden varit drygt 2 meter på denna kombination.. Är sån överdel som skulle finnas till ariterm bionet så hade man löst både vv samt el som backup å simpel inkoppling :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sänkan
Entusiast!

Re: Brännare till en Albin 220/225

Inlägg av sänkan »

En inte så rolig panna.
En reflektion jag gör. Varför ska alltid de som har gamla knepiga pannor krångla till det extra med den osmidiga men billiga Janfire FlexA. Termostat måste köpas till, styrbox måste köpas till, lågriktare måste köpas till, eventuellt måste man också göra en uppgradering så man får fotocell.
Som resultat får man en brännare med marknadens långsammaste brännarstart och krångliga nervpåfrestande inställningar.
En granne en bit bort köpte en beg. Eurofire för 5500 till den gamla TMV pannan när luftvattenpumpen gav upp.
Installerade själv på en kväll och behöver inte ens registrera sig å forumet. Ha ställde in brännaren efter olika trådar på forumet och jag mätte upp med instrument senare. En aning för låg matning kanske men helt godkänt!
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Ja du sänkan.Har tänkt den tanken många gånger.De verkar som det vore en sport att sätta ihop det mest opassande bitarna och försöka få det att fungera.När det sen inte blir bra så gnälls det på pellets eldning som bara är en massa besvär och så sätter man in bergvärme för 200000 fast man inte hade råd att köpa en riktig pelletspanna som inte ens kostade hälften av vad bergvärmen kostade.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja nu finns de inte några andra vettiga brännare ute inom 15 mil annat än janfire å hade pannan varit vettigare med högre i tak skulle de blivit en Ariterm som bl.a. jag kan utan å innan :wink:
Sen vet jag några som kör med janfire av äldre modell utan problem så att den skulle va så omöjlig håller jag inte med om å dessa brännare är köpte beg för 4-5000:- inkl skruv.. Bara 3st janfire å 2 st ecotec ute i Västerbotten nu men ecotec funkar inte i den pannan..

Men som sagt vet nån av nån annan brännare som skulle funka fint å som finns mellan Umeå/Skellefteå så hör av er innan imorgon..

Bra råd som ges på forumet nuförtiden :roll:
Kanske inte konstigt att här är dött nu
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om du vill ha en Ariterm tex ,varför inte såga upp ett hål i sidan på pannan och montera brännaren där?? Svetsa ihop en fyrkantig ram,skär ut yttre pannplåten och stoppa i fyrkanten och svetsa fast den,sen skär du ur inre pannplåten.Svetsa på fyra bultar som du fäster anslutnings plåten med .
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst skulle det varit möjligt men inget som man är sugen på att göra nu när det är 13-20 minus ute :wink:
Iaf följde jag med å köpte janfiren igår, Både lågriktare å driftstermostat med överhettningsskyd samt 230 cm skruv ingick å den såg riktigt fin ut.. Brännaren va tillverkad hösten -06..
Vi va hemma 15:30 å innan kl 00 va den igång sen va jag dit mitt på dagen å gjorde en grovjustering, va duktigt flås på fläkten men ställde ner den så Co2 kom upp från knappt 7-9%
Det sitter ingen dragbegränsare å det behövs nog då det är en 180/200 mm pipa på ca 6 meter därför ville jag inte ställa ner fläkten mer nu, Då kanske den börjar gå tok fet när de verkar bli närmare 0 gr efter helgen med mindre drag..
Effekten är iaf 12 kW på läge2/3 då den är på max vilket ägaren ökat på själv i natt då ha tyckte de va dålig effekt men nu kommer de räcka även om det blir runt -30 gr :D
Stillståndstiden va 23 min nu med -12 ute å ca 200 l vatten som värms 7-8 gr å kåken inkl garage är ca 200 m2 men man får väl bättre siffror när det körts några dar..
Viktigast att allt funkar som det ska iaf :D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter som det funkar fint än iaf :D
Pratade med ägaren nu å tunnan fylldes upp kl 20:00 så de blir intressant höra förbrukningen, Hoppas en dragbegränsare kommer dit snabbt så man får göra en ordentlig justering så fort som möjligt nu..
Skriv svar