Brännaren stannar aldrig...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Örjanbörjan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 00:46

Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av Örjanbörjan »

Ny här och har ett problem. Har en gammal Pellx tillverkad 2002, köpte den ny och den har funkat jättebra i alla år. Fick ett litet problem häromveckan, den startade, men när den kommit upp i driftsfas stannade den efter en stund, rengjorde flamvakten och monterade ihop allt igen och sen funkade allt som vanligt, men nu har det kommit ett nytt problem som jag inte finner någon lösning på. Panntempen kommer aldrig upp i grader, har alltid varit inställd på ca 80 grader, jag ville justera upp den något, nu har jag klockat brännaren och den har just nu gått oavbrutet i över 4 timmar, panntempen ligger på ca 62-64 grader, vad är fel? Allt tickar på som vanligt med matning osv. Skall säga att panntempen låg på ca 56-58 grader, (har el som backup), innan start av brännaren.
Hoppas att det finns någon här som har en lösning till mig.
Tack på förhand!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av ronald »

Tjena Örjan
Det låter som du kör på för låg effekt på brännaren helt enkelt.. Vad kör du på nu? Och skriv in vilken panna etc du har i din profil..så blir det lättare att hjälpa nu o i framtiden..O välkommen förresten! :)

Och att den stannar i driftfas kan va snål tilldelning pellets och dålig matning..den svälter ihjäl
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Örjanbörjan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 00:46

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av Örjanbörjan »

Tjenare, och tack för välkomnandet!

Kör på högeffektsläget, har tagit bort lågeffekt för flera år sedan. Ingen ändring gjord av matning, den får pellets ordentligt, som jag uppfattar det, problemet är att jag inte får upp panntempen, den går o går men kommer aldrig fram till dörren, sas... Men visst jag kan testa att ge den mer mat.
Grejen är att detta problem har uppstått för en vecka sedan, efter att har kört mer eller mindre prickfritt i alla år. När jag igår drog ner shunten till noll då steg den till 70 grader... Det verkar som om potten till panntempen på kretskortet har pajat dock, det finns ingen stopp, man kan skruva hur mycket som helst, vet ej om detta kan ha någon betydelse.

Skall fixa till profilen efter jobbet.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av ronald »

Bra där med ta bort lågfarten(otyg)...Endast högfart

Men på högfarten kan du ju ställa FÖR lågt också! för att den skall orka upp i temp.. Jag kör kring 14-15 kW ..räcker o e lagom för pannan o dusch,,vargavinter ..osv...Har mycket bra skal på huset också..
Men du kanske inte har lika så att säga och kör på låt säga 12 kW då går o går den o hittar inte hem...Funkar ju bra vid plusgrader osv..du förstår.. :) .. Sen att den orkade upp när du stängde shunten är ju som om det blev plusgrader :wink:

Om det är poten på brännaren du menar (Panntemp) så är det där man ställer in sluttempen.. =Vilken temp du vill att den skall stanna vid..Så den skall du ha ställd i botten = 80 C
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Örjanbörjan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 00:46

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av Örjanbörjan »

Tror du att brännaren ändrar sig självt? Jag har inte gjort något mer än tvätta flamvakten och bytt tändelementet, det är det som är så j-a konstigt.
Men jag får kanske chansa på att skruva upp högfarten, det har aldrig behövts tidigare, trots utetemp på 15-20 minus, nu har vi endast 3-5 grader minus. Stort hus, källare + 2 våningar, men vi har alltid kunnat få upp innertemp till 21-23 grader (frugan fryser lätt...). 3-glasfönster, bra isolerat både i väggar och krypvind, men den är kanske utsliten efter alla år...
Jo jag menade sluttempen, men den går ej att skruva i botten, kan skruva tills jag blir blå...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av Icecap »

Du har alltså en potentiometerjusterat brännare. Potentiometer är benägna att oxidera och då glappa, jag är mycket säker på att doseringen står alldeles för lågt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av ronald »

Näee Gulingen" e en evighetsmaskin :) ..

Skulle va intressant att veta ändå vilken effekt den går på..?

Den har ju som du säger stannat vid 70 C (stängd shunt) så då är den ställd på dito(Stoptemp brännare) check! Om det inte är elpatronen som går in.. :shock: .. Den har du väl på ca 55 C hoppas jag! :)

Kan ju va att du har dålig matning (och dålig pelletsleverans) dålig förbränning i komp med för låg effekt på brännaren.. Kommer inte på någe annat.. Kan ju inte va så mycket annat fel ..när den ändå rullar på som den gör så att säga.. Hmm

Det skall va om fläktvingarna e fulla av fetdamm kolla det också.. (ta kompressorpistolen o blås rent isf..
Du får ta ner bib"en ner i källaren ikväll o jobba lite.. :P
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Örjanbörjan
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 00:46

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av Örjanbörjan »

Man tackar för alla goda råd :) Skall testa alla tipsen ikväll. Då går jag ner i min källare... :D
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Brännaren stannar aldrig...

Inlägg av Taxen »

Mer förslag att kika på.
Tempgivaren som du har instoppad i pannan.Kolla kontakten till brännaren.Oxid?
Har du en säkerhets/termostatbrytare som du kommit åt,så brännaren stannar i förtid?
Har du en stektermometer så kan du sticka in den i samma hål som känselkroppen.Då kan du jämföra pannans temp med vad din mätare visar.
Gör en test med vad du kör för effekt.
Läs vad kurre_44 skriver längre ner.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 2bc7#49633
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar