Låter illa ur Merkele motor/växellåda

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Låter illa ur Merkele motor/växellåda

Inlägg av André »

Nu har brännaren gått 9 år utan problem men nu låter det som Merkele motorn/lådan håller på att rasa, skrapplar ur den men den går jämt å fint utan ryck..
Kommer inte ihåg om axel i motorn ska gå dra ut/in närmare 5 mm, nån som kör med denna motor å kan känna om den ska va så?

Har fått en SPG motor (inkl motorplattan) av en kompis där lådan rasat å en ny låda går köpa för 585:- så inköp av en sån låda å drev (395:-) bör nog köpas snarast ändå, Blev lite snål så jag tvekar om jag ska köpa ombyggnadssattsen för kedjedrift då man ändå håller på :roll:
Blir 2625:- till å då stiftmatningen har fungerat ua i 9 år (ca 42-44 ton) så skulle jag vilja kolla hur länge den håller + att jag har en omg nya slussvingar liggande :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Låter illa ur Merkele motor/växellåda

Inlägg av thomasx »

Jag tog isär och fyllde nytt fett i min merkelelåda när den började låta illa, vilket den gjorde "relativt ung", men sedan har den gått och tuffat på utan problem. Så idag att brännaren gått 22317h, 51ton.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Låter illa ur Merkele motor/växellåda

Inlägg av André »

Gick eller går din motoraxel/fläkten dra in/ut?
Min kan man dra närmare 5 5 mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar