Fläktmotor stannat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Fläktmotor stannat

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Upptäckte när vi kom hem från fjällen ikväll att vår bequem 20D stannat till följd av fläkten som stod still. Kopplade in fläkten direkt till 220v och hjälpte den igång genom att snurra på den. Så nu går fläkten fullt och brännaren verkar funka.

Förmodar att det är nån lindning som gett sig.

Någon som vet vart i göteborg man kan få tag på en ny fläkt på en söndag?

Någon som vet om man kan byta enbart motorn? Och var man i så fall kan hitta en lämplig ersättningsmotor?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av P-sson »

Är det inte kullagren som går trökt, ja har bytt dom två gångre på 17000 timar :shock: :shock:
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Ok, tack för tipset. Ska genast kolla.
Dock tyckte jag att fläkten gick lätt nog att snurra ändå, men jo, lagren kändes inte helt ok.
Börjar där, vore ju fint om det är så enkelt :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av thomasx »

Såg nu att brännare gått 22 317h har inte bytt fläkt eller lager hittills.

Lagren kändes fina när jag hade isär fläkten igår så jag satte ihop igen. Men fläkten funkar inte riktigt bra och det kan nog vara så att det är lagren trots allt. Men jag har i alla fall beställt en ny fläkt. Det kan brännaren vara värd efter +22 000h :)

Merkelmotorn tuffar på också, och efter att jag satte plasthölje på fjäderpinnarna har kaststjärnan slutat slitas så även den är fortfarande orginal :) Jaha, nu är det nog bäst att jag utför ett antal vidskepliga aktiviteter så att inget mer händer under natten ;)

Någon som har en kaststjärna som gått mer än 22317h? :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av André »

Min har gått snart 14000 tim stjärnan stiften är oginal men därimot har de börjat låta lite illa ur merkele motor/lådan men har fått en spg motor med rasad låda av en kompis som nu köpt ut en växellåda för 490:- så de blir billigt att få den ombyggd till spg motor då han hade motorplattan oxå samt motordrev :D
Min har gått alla timmar på 15,5-16 kW inmatad effekt, har bytt slussvingar 1 gång under dessa timmar å dessa ska jag vända då jag byter motor men vet inte när de blir av.. Vill ju kolla hur länge denna motor håller så jag ska bara se till att allt är okej så det går fort att byta när den här rasar.. Har kört ganska exakt 9 år nu å 43-44 ton så om den håller tills i sommar har den klarat 45-46 ton så merkele håller lika länga som spg men är inte så tyst som den..

Hittade ombyggnad för kedjedrift i Finland för ca 1300:- men vet inte om det gick köpa från Sverige :roll:
Ang spg så verkar deras låda hålla för ca 50 ton pellets, en bussningar nöts upp så den börjar kugga om på motoraxeln å har man otur så sabbar man motoraxeln oxå så en ide är att byta låda i tid då den går köpa för 585:- inkl moms de är samma som till janfire flex..
I biomatic 30 verkar växellådan rasa efter ca 35 tons förbrukning, samma sak händer i den lådan å de är synd att inte lådan går dela då hade man bara behövt byta den lilla bussningen å de är samma bussningar som nötts upp på alla lådor som rasar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av thomasx »

Men jag har haft isär lådan till min Merkele då den började låta illa efter en tid. Fyllde på med fett och sen har den gått fint. Så nog går det att ta isär den.

Var hittade du ny låda till merkele för 585:-?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av André »

Ja merkele lådan går ta isär men inte spg lådan, De är spg lådan som går köpa för 585:-
Merkele motorn har ja bara hittat komplett med låda för 2000:- vilket är samma som för spg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av P-sson »

Ja de enda som har krånglat är fläcktlagren å brist av pellets, drivning å inpeller är original på 17000 timmar å ca 43000 kg.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av thomasx »

Sådärja, då var lagren rengjorda. Det gjorde susen. Få beställa nya och stoppa i å det snaraste.

Beställde en ny fläkt från eldkraft som de lovade skickade igår. Fick också en bekräftelse att de skickat grejerna igår före lunch. Men det hade de inte visade det sig. Ska man tro posten har de fortfarande inte skickat grejerna ännu tisdag kväll. Så jag har skickat dem ett meddelande och avbeställt. De svarade med att grejerna är skickade. Vi får väl se. Posten säger sig i alla fall inte ha tagit emot någon försändelse från eldkraft.

Gjorde enbart en sökning här på pellets.info innan beställning och hittade många omnämnanden om eldkraft men inget negativt. Så jag beställde. Gjorde så en google-sökning tidigare idag och noterade att eldkraft blivit stämda och dömda att vid vite inte använda namnet eldkraft och sajten eldkraft.se. Det var 2010, så de har väl på nåt sätt förvärvat rätten att använda namnet sen dess. Men deras leveranslöften är inte att lita på den saken är klar.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av micke_932 »

Nu ska jag varken säga bu eller bä, men posten är inte så tillförlitliga heller, jag har råkat ut för att säljare säger dom skickat prylar men spårningsnummer säger att det inte ens är skickat, sen kommer prylarna och det står fortfarande på postens hemsida att prylarna inte är skickade.

Så det mycket väl vara så att dom skickat paketet men posten sover.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fläktmotor stannat

Inlägg av thomasx »

Det kan säkert vara så att posten inte heller är att lita på i alla lägen med deras halvdana trackingsystem.
Vilket var anledningen till att jag frågade eldkraft om de skickat paketet när posten inte uppdaterade något. Men jag har nu fått bekräftat att paketet inte skickades förrän under tisdagen. Trots att eldkraft lovade att skickade det under måndagen och redan under förmiddagen skickade mig en bekräftelse på att paketet var skickat. Men så var alltså inte fallet.

Den gamla fläkten är "renoverad" med gamla kullager och snurrar på fint även om det låter lite. Räknar med att nya lager trillar in i posten idag.
Den nya fläkten från eldkraft får åka tillbaka igen. Hade den skickats som väntat hade jag inte brytt mig och bara monterat in den, enklast så. Men som det blev nu fick jag ändå fixa den gamla fläkten hjälpligt, å då kan den lika gärna få nya lager nu också när jag ändå meckat med den. :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar