Ansamling av spån

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Ansamling av spån

Inlägg av thomasx »

Det samlas spån under skalet på min Bequem 20D.
Några ideer på varifrån det kan komma? Att det hamnar som det gör beror, gissar jag, antagligen på fläkten och luftflödena den orsakar.

Misstänkte först att det pressade upp spån mellan själva doserhuset och matarröret, precis där spånet ligger, men det ser tajt ut mellan de delarna så jag tror inte det kommer därifrån.
20140221_223259.jpg
20140221_223259.jpg (158.51 KiB) Visad 3691 gånger
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Ansamling av spån

Inlägg av P-sson »

Hej, ja tror att de kommer från bussningen till slussaxel, å sen läcker fläkten och blåser upp lite av dammet
på fläkthuset. Prova med å tejpa över hålet se om de minskar.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ansamling av spån

Inlägg av André »

Ja de är bussningen till slussaxeln som nöttsner lite men de är ingen panik att byta :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Ansamling av spån

Inlägg av thomasx »

Ja, så var det. Ganska hyfsade mängder spån som kommer ut den vägen. Det ni såg var en knapp veckas ansamling och då låg det en hög på golvet också.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ansamling av spån

Inlägg av André »

Vänta till sommaren sen fixar du nya bussningar å ev byter slussvingar/skaffar en impeller, men de är olika med kedjedrift/stiftmatningen så man bör ta sej en funderare om man ska bygga om för kedjedrift om man ändå ska köpa impellern.. Den ingår i ombyggnadssatsen..
De som inte är bra då bussningarna läcker spån är att de fastnar i fläkten så blås ren den oxå då du byter bussningar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Ansamling av spån

Inlägg av thomasx »

Har precis haft ut fläkten och bytt lager i den, så den är ren och som ny igen :)

Har en ny impeller för stift-driften liggande. Inga planer på att konvertera ännu. Har dock spånat lite på att bara sätta på ett kedjehjul på övre axeln och förlänga kedjan lite så det blir en egenkonverterad kedjedrift i så fall, ett extra hjul behövs också för att undvika att vända rotationsriktningen på övre axeln.

Mer intressant i så fall att byta den gamla SPG-motorn mot en ny. Men vad jag förstår verkar inte växellådan på den nya motorn hålla bättre än den på den gamla. Jag tryckte i lite extra fett i växellådan när den började låta illa efter något år eller så, sedan har den bara gått och gått och gått utan att göra mer väsen av sig.

Kaststjärnan slets ganska bra i början också, men efter att jag bytte ut spännstiften mot plast-stift med lite större diameter så slits den inte alls längre, och plaststiften verkar inte slitas heller.

Brännaren har väl gått 22-23000 timmar nu tror jag och utöver justeringarna ovan är det enda jag bytt lagren i fläkten och slussvingar, byter dem en gång per år med en hemmagjord variant på nån rejäl plastmatta jag hade över, har funkat finfint. Men nu har jag en ny impeller liggande så det blir nog den nästa gång.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ansamling av spån

Inlägg av André »

Ja men har du en impeller liggande så passar de ju bra att bara skaffa nya bussningar som dom flesta E-butiker säljer å byta impellern/bussningarna :D
Ja de verkar som spg lådan håller runt 45-50 tons förbrukning men merkele vet jag inte, än :wink:
Min låter lite illa men tror snarare de är motorn än lådan som låter, motoraxeln/fläkten går dra in/ut ca 5 mm men vet inte om den alltid varit så.. Hur är det på din?
Har kört ca 43 ton nu å gått ca 14000 tim men har nu en beg spg motor med ny låda liggande men kommer inte byta förrän merkelen rasat, man vill ju veta hur länge sakerna håller :wink:
Har inte heller haft problem med stiften, jag har ju dom mindre stiften å tror de vart grövre stift -06
Kompisen är inne på sin 3e spg låda nu (bytt 2 ggr) å har snart kört igenom 150 ton, pannan har gått 33-34000 tim endast på 20-22 kW inmatad effekt.. Möjligt att det håller längre än 50 ton om man rengör brännaren oftare än kompisen som ofta kan köra 3-5 ton mellan rengöringarna då de gnisslar ordentligt, Lär ju inte hålla längre då de går tungt men kompisen verkar tycka de ä värt nån växellåda då å då istället för underhåll :?
50 ton är ju typ 8-10 år i en villa med normal förbrukning så helt kass är den ju inte å är väl som allt idag att inget ska ju hålla för evigt men med kraftigare lagring i lådan skulle de bli riktigt bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Ansamling av spån

Inlägg av thomasx »

Ser att jag skrev fel innan, jag har en merkele i min och den har gått 22-23000h, tror förbrukning ligger nånstans mellan 40 - 50 ton.

Ska kolla det där med axeln på merkelen på min. Påminn mig om jag inte svarat senare ikväll ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ansamling av spån

Inlägg av André »

Vore fint om du kollar :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Ansamling av spån

Inlägg av thomasx »

Min går att dra in/ut ca 2mm och det är nog rätt normalt. 5mm låter lite mycket men funkar det i övrigt utan missljud är det nog inget att oroa sig över.

Om du drar ut den så den hamnar längst ut, så ska du se att så fort den sätter igång kommer den att centreras av magnetfältet.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Ansamling av spån

Inlägg av thomasx »

Såg nu att min brännare gått 22489h och förbrukat 51,2 ton pellets, det ger att den gått, i snitt, med en effekt på 11 kW. Men jag tror jag skruvat ner matningen lite för länge sedan, för jag upplevde att det hoppade ut en massa pellets ur brännarskålen när den var korrekt inställd, så det hamnade pellets som inte var helt färdigförbränd i askan, när man sedan askade ut var det som glödande lava som kom ut.
Kanske ska starta en egen tråd om det och se om det är någon som märkt något liknande. det borde ju gå att köra på full effekt 15kW utan sådana problem.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ansamling av spån

Inlägg av André »

Jo den åker in då den startar men de är nå missljud å de låter som de är från motorn :?

Överhopp av Pellets då den va rätt inställd, va den justerad med rökgasinstrument då?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar