Service Biomatic+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JonasBergdahl
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 30 maj, 2014 11:56

Service Biomatic+

Inlägg av JonasBergdahl »

Hej alla!

Mitt första inlägg (nåja andra, första versionen tog så lång tid att skriva att det försvann... :( ). Ska fatta mig kortare :D
Jag är ny på forumet och ny inom pelletsvärme. Har kollat lite gamla trådar men hittar inte svar på alla mina funderingar.

Jag har köpt ett hus i Umeå med en Termia Biomatic+. Det är vad jag förstår en äldre version av Biomatic +20. Den har pellets och el. I vårt hus ger den varmvatten och värmer radiatorerna.
Vi har två plan plus källare. Varje plan och källaren är ca 85 m2.
Brännaren är enligt typskylten Bequem 15. Sammanfattningsvis är det tappdrivning av doserskruven, doserhjul och "kaststjärna". Merklemotor.

Pannan har gått året runt sedan 2005. Ingenting är bytt vad jag vet. Nu stannade den pga pelletsblockering och jag fann att kedjedrevet på slussaxeln snurrade. Sedan jag dragit åt stoppskruven mot axeln lite matade den igen men trots att koppen var full och fläkten går så tände den inte. Tror att tändelementet kan vara trasigt. Finns det ett enkelt sätt att kolla?

Nu när det är sommar tänkte jag ta tag i lite underhåll. Vad är rimligt att göra?
Byta i förväg eller byta när något rasar? Vad gör ni själva?
Alternativ:
1) Bara byta det som är synligt slitet?
2) Byta alla slitdelar - finns det servicesatser med kedja, drev, alla bronslagringar etc.
3) Byta motorenheten till den nya, SPS? Är den tystare i gången? Merklemotorn med växellåda surrar märkbart och tyvärr överförs surret till huset. Surret hörs överallt.
4) Byta till nya motorn och kedjedrift. Doseringen fungerar bra i dagsläget. Plingandet från kaststjärnan hörs inte utanför pannrummet.

Är det någon som kan tipsa om företag i Umeå eller någon annanstans. Här finns ju förslag i gamla trådar men företag kommer och går, byter ledning etc. Han som jag köpt huset av antydde att det i Umeå inte längre finns någon bra service eller reservdelar för Termia/Ariterm.

Själv är jag ingen mekaniker men tror mig kunna fixa underhållet själv om det krävs, med er hjälp. Om det finns bra folk att anlita så gör jag dock gärna det.

Tacksam för synpunkter och andra svar.

//Jonas
Termia Biomatic+ 2005 (20kW) 172 m² (2 plan) + 88 m² källare, byggt 1962.
JonasBergdahl
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 30 maj, 2014 11:56

Re: Service Biomatic+

Inlägg av JonasBergdahl »

-Tänkte byta slussvingar. Det kommer trämjöl från axelhålet på baksidan av slusshuset. Det dammar och bildas en liten hög på kåpan till fläkten. Slussvingarna ser hela ut men jag antar att det tätar sämre med gammalt gummi. Är det någon skillnad i funktion mellan lösa vingar eller hel impeller?
- Tänker byta kedja och drev. Motorenhetens drev är slitet. Kedjan är lång/sliten och hänger, går ej att sträcka mer. På motorcyklar och cyklar byter man alltid kedja och drev samtidigt, som ett paket. Tänkte att samma princip gäller här för bästa livslängd.
- Impelleraxeln och dess bronslagring är slitna och glappa så jag tänkte byta både axel och lager. Frågan är om alla lager, dvs även till matarskruv och doserskruv ska bytas samtidigt.
- Ska byta tätningen mellan brännare och panna, på sotarens anmodan.
- Ska skaffa ett nytt tändelement. Osäker om det gått sönder, men kan vara bra att ha i reserv tänker jag.
Termia Biomatic+ 2005 (20kW) 172 m² (2 plan) + 88 m² källare, byggt 1962.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Service Biomatic+

Inlägg av André »

Trevligt med en biomatic till i närheten :wink:
Impellern verkar hållbarare än vingarna men de finns två varianter för kedjedrift/stift då dom roterar åt olika håll, sen är det bussningarna du behöver byta.. Tror inte du ska behöva byta kedja/drev men om du vill göra de så bygg om till kedjedrift direkt då.. Ser man bara till att backspärren faller ner ordentligt funkar de bra, jag har en bit från en tätningslist under klaffen då låter den inget iaf men motorn surrar ju en del men något man lär sej leva med om man inte är ljuskänslig :wink: stannar brännaren för att de blivit slut pellets tex så vaknar jag av att nått ljud saknas innan de blivit kallt inne..
Tror spg motorn håller sämre men växellådan håller ju ca 50 tons förbrukning å passar från janfire å kostar 350-400:-

Behöver du hjälp med justering el annat så hör av dej :wink:
Mvh/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar