Köpa begagnad pellistore

Skriv svar
padde
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 26 nov, 2005 16:11
Ort: Laholm

Köpa begagnad pellistore

Inlägg av padde »

Finns det nåt att tänka på när man ska köpa ett beg. Förråd?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Som vanligt se till att allt ser fint och bra ut okulärt. Kolla så den BLÅA (inte den vita)säcken är hel och utan skador. Finns ju reservdelar men de är dyra och onödigt att börja med detta. Säcken skärs till vid monteringen med öppningar och skruvhål och kan tänka mig att det är svårt att få upp säcken i samma läge. Men är man noggrann borde det gå!. Lycka till.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
padde
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 26 nov, 2005 16:11
Ort: Laholm

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av padde »

Tack för svaret. Om bulkkopplingen och avluftningen inte sitter på den
Sidan jag ska ha, går det att lappa ihop den då?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Då förrådet är fyllt och man känner på säcken så känner man vilken spänning som det är i väven, så en lagning måste vara rejäl och hålla för detta. Går det inte att svänga förrådet och använda de hål som finns? Två skivor våtplyfa eller plåt en ute och en inne i förrådet och använd samma skruvhål borde fungera. Men klart bäst om man inte behöver göra nya hål....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av Psycho Dave »

Har visserligen ett vitt men jag tätade ett felaktigt hål med plywood på vardera sida och bultar igenom som det föreslogs ovan, funkar bra.

Bild
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Jag köpte beg Pellistore (blå) för några år sen och behövde flytta påfyllningsanslutningen. Lappade ihop med gummiduk på var sida, kontaktlim & genomgående bultar med stora brickor. Håller hittills... Dock sitter lagningen i kortsidan som inblåsning sker ifrån, så det behöver "bara" palla för lufttryck + trycket från pellets när det är fyllt. Det lär väl bli hårdare belastning ifall du vill blåsa in mot den sida som lagas.

Duk av samma mtrl som säcken finns att köpa som reservdel. Klistret i original lagningssats är ett std Casco (har jag för mig), så det blir billigare köpa en dämpduk som reservdel & hugga en burk klister hos bygghandlarn.

"Hängslen & livrem" blir väl kontaktlimmad duk på var sida, samt klämma ihop med plåtar & genomgående bultförband. Det lär kunna fördela laster på bästa sätt.

Om du inte har ett spec. objekt du kikar på kan du ju försöka på att få tag i ett ex med den nyare utmatningen (blå hårdplastdamask). Av allt att döma betydligt mer driftsäker än den gamla med plåtlåda & mjuk grå damask.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av brushuvud »

hej!
jag funderar på pellistore. Jag har lite för lågt i tak och undrar om någon vet om man kan minska höjden på något bra sätt...


Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Absolut. Jag har själv sänkt mitt Pellistore. Se denna tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=12000
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av brushuvud »

Perfekt! tack för bra och snabbt svar :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av Eddy »

Hej

Har köpt ett begagnat pellistore och upptäcker att bulkleverantörer frånsäger sig allt ansvar vid på fyllning av just pellistore. Vissa helt och hållet andra garanterar bara upp till en viss mängd vid påfyllning.

Någon som vet vad anledningen kan vara . Har det varit problem ?

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av Eddy »

Hej!
Verkligen ingen som vet något angående pellistore och leverantörernas ansvarstagande?

//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Köpa begagnad pellistore

Inlägg av psau »

Undrar vad du vill ha ut av dina inlägg, bulkleverantörernas friskrivning gäller ju alla förråd då dessa är utanför deras kontroll, men de påpekar särskilt Pellistore och då framförallt det gamla vita som har en trist historik av att spricka när man fyller det.
Jag skulle nog sett det som en vänlig kommentar att kontrollera ditt förråd ofta och räkna inte med att överfylla :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar