Spanmålsblås till pellets?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Åter flög tanken upp att införskaffa en spannmålsblås för att lasta in småsäckarna i Pellistoret. Jag har ingen erfarenhet av detta och jag måste blåsa ca 10 m så jag tror inte att lövblåsen fungerar. Har funderat att serirkoppla två lövblåsar men blir en klumpig lösning då allt skall förvaras mellan fyllningarna. Någon som har en lösning med en spannmålsblås?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av teufel »

Intressant lösning.
Jag är ute efter något liknande för att slippa gå 20 meter x 52 säckar fram och tillbaka = 2 km för att promenera med säckar runt två husknutar från hästtransporten jag köper hem pelletssäckar med, till pelletsförrådet.
Förrådet finns utomhus, så jag slipper i och för sig att gå i trappor in och ut ur huset hela tiden, men det är ändå jobbigt när det är snö och is runt huset.

Men om den lövblåsen inte klarar så många meter så är det väl knappast en lösning för mig om jag kopplar på en slang på 20 meter?

Är det bara Pellvac som skulle kunna ha ett system för mig? Funkar det för utomhusmiljö över huvud taget?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av skalman65 »

Hur skulle det fungera att koppla kompressorn till rörsystemet med en skjutventil mellan samt en manometer efter för att kunna se vilket "tryck" man släpper på.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av psau »

Hej,
Är det en "vanlig" hobby kompressor så ger den alldeles för lite luft, visserligen ofta kring 8-10bar men för få liter per sekund.

Testade på kul när jag hade en Atlas Copco diesel dito hemma och den hade tillräckligt med luft för att kunna blåsa pellets....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av skalman65 »

psau skrev:Testade på kul när jag hade en Atlas Copco diesel dito hemma och den hade tillräckligt med luft för att kunna blåsa pellets....
vilken storlek, hur många liter luft i minuten var det på den du prövade,
Vad är troligen ett minimum?

Skulle det räcka med något i denna storlek?
http://www.swedol.se/tl-14407.html
eller behöver man upp i de lite större, mod denna

http://www.swedol.se/tl-14412.html
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Stegatorparn »

Det behövs mycket luft för att transportera pellets.
Minsta portabla Atlas Copco kompressor ger 1620 l/min vid 7 bar och det är nog minimum för att det skall funka.
Var på ett jobb en gång där man blåste in spån med 2 bars tryck från en bulkbil. Transportsträckan var 50 meter och det behövdes två stora stationära kompressorer för att hålla trycket.
Nu beror ju det på hur lång sträcka som pelletsen skall blåsas.
Det var ju någon här som bara flyttade pelletsen en meter och då räckte en lövblås.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av thomasx »

Jag skulle tro att en liten hake här, för tillfällig uppställning av pelletstransport från släpvagn till förråd, är tiden det får ta. En lövblås funkar nog för att transportera pellets a'la pellvac's metod, men det blir inget flöde a'la spannmålsblås, då får man nog ha riktigt rejäla doningar, för då behövs nog rejält med både tryck och flöde. I fallet med att transportera enstaka pelletbitar i ett luftflöde, som pellvac gör, behövs inte mycket tryck, men stort flöde. Ju mer pellets/tid man trycker i, desto mer tryck behövs för att bibehålla flödet.
Skulle jag tro.

Hur lång tid får det ta, per säck?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av nissetib »

Eftersom Pellvac nämns så varför inte fundera på att suga pelletsen istället?
Eller är tiden avgörande, för onekligen tar det ju lite tid.

Det systemet jag har är ju inte alls komplicerat. Dvs, inte så svårt att fixa nåt själv. Det som kanske är klurigast är och hitta en tillräckligt stark dammsugare. Min är på 1400 W och total slanglängd till den är ca 10 m.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Roli »

Det är inte antalet watt på dammsugaren som är avgörande om den fungerar eller ej utan hur bra vakuum den åstadkommer. Om jag inte minns fel så var det minst 2000 mm vattenpelare som gällde när jag skulle skaffa vakuumtransport. Min sugare är på 1150W och levererar 2000 mmvp. Min slanglängd är ca 18 m om jag inte tar fel (var ett tag sen jag monterade. Just nu är det ej i drift pga lagerhaveri på bulkskruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Då man skall få in några pallar i förrådet, så är ju tiden det tar rätt avgörande speciellt nu på vinterhalvåret. Just nu har jag ett glidplan ner till källaren som ligger vid sidan av källartrappan och är gjort av gjutplyfa så det är glatt och bra, men det är ju ett himla jobb att bära fram 400 säckar per år och sedan lyfta upp dem till hålet i Pellistoret och tömma i dem, vilket kräver att man trycker in pelletsen efterhand med en raka, så någon bra lösning hade varit bra nu då man kan utesluta bulkpellets pga kvalitetsproblemen. Det är ju en fröjd att elda med bra pellets och slippa allt extra arbete som var innan, så bulk känns inte som ett alternativ längre. Tyvärr är det så! Ingen processutveckling har skett på de tio åren jag eldat med pellets!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av FRS05 »

Du har inte pellistoret i nära anslutning till väggen? Att, om möjligt, byggt något rör från markplan och fyllt på därifrån? I princip att du gjort en lösning från bulkkopplingen på utsidan där du häller rakt ner i den och ner i förrådet. Om du är med hur jag menar.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Nej tyvärr är det genom hela huset på en sida som man inte kommer åt med släpet. Gjorde ett perfekt inblåsningsrör, där jag inte sparade på materialet just för att pelletsen skulle ha bästa möjliga väg in men vad hjälper det då skräpet kommer till en via bulkbilen och tillverkaren. Tragiskt att inget händer på den sidan vad gäller en anständig kvalitet. Så länge mycket bulkpellets går till de stora panncentraler, där inte kvaliteten betyder något, så kommer vi privatpersoner att bli lidande.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Någon som vet var man kan få tag i en spannmålsblås för att testa om det fungerar med bra kvalitet att blåsa in pelletsen? Vem säljer nya eller begagnade sådana?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av psau »

Finns i Ystad...
http://www.blocket.se/ystad/Sug____tryc ... w=3&last=1

Lite dyr tycker jag :-)

Det lilla jag testat med min funkar det fint iaf, tänkte komplettera med en slussmatare för att få en jämn fin matning...


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Spanmålsblås till pellets?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hade kontakt med företaget och deras minsta modell, T750IN gav 3000 kubik i timmen, vilket låter mycket. De hade ingen erfarenhet av pelletstransport. Priset var 12000 kr plus moms. Gick att köras på 3 fas 16A. Vad tror ni?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar