Modifiera externskruv som bottenskruv?

Skriv svar
Limpan85
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 aug, 2014 11:46

Modifiera externskruv som bottenskruv?

Inlägg av Limpan85 »

Hej!

Vad säger ni om min teori att modifiera externskruven till en bottenskruv? I dagsläget har jag en 3m skruv som bara ligger och en 2m som används. Jag hade tänkt använda mig av den längre som bottenskruv och bygga ett förråd efter den och höja upp skruven ca 30cm från golvet så jag kan ha en liten behållare där externskruven tar vidare pelletsen in i brännaren. Min tanke var att ta upp lämpliga avlånga hål i själva godset på röret så pelletsen kan komma in på fler än bara ett ställe i bottenskruven, vad tror ni om det?

//Mats
Jubel
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 20 okt, 2014 11:35

Re: Modifiera externskruv som bottenskruv?

Inlägg av Jubel »

Har sett ett förråd som var konstruerat så med tre horisontala luckor som man turas om att öppna för att trycket inte ska bli för högt mot skruven.
Bor i Junsele, Västernorrland.1 1/2 plans stenhus byggt 1950. Nibe City röd, Eurofire 20kw 2001, Tigex 25, EVR shuntautomatik.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Modifiera externskruv som bottenskruv?

Inlägg av Honda »

Det fungerar hur bra som helst om du svänger hålen åt ena sidan och inte rakt upp. Hålen ska vara på rätt sida i förhållande till skruvens rotationsriktning. Då skruven roterar så följer pelletarna delvis med i rotationen pga friktion mot skruven. Den "sidorörelsen" ska arbeta mot att skruven fylls, om rotationen i stället drar in mer pellet i skruven så går den full och kan fastna.

Med hålen lagom mycket till ena sidan så bestäms fyllnadsgraden i skruven av hur mycket pellet som rasar in. Pellet tas först från hålet längs bort, vid följande hål finns det redan pellet i skruven och mera kan inte rasa in så spjäll behövs inte. Så här fungerar KMP depo rännan och matene bottenskruven och diverse självbyggen här på forumet. Matene bottenskruven har en liten plåtbit fastskruvad i röret som vinklar ner ca 1,5cm in i röret vilket ger bättre styrning på rasvinkeln och fyllnadsgraden i skruven, men det behövs knappast om inte bottenskruven även används för dosering till brännaren (som i matenelösningen)

Jag har 6st hål i en 3 meters skruv och det fungerar fint utan spjäll, se 'vertikalskruv' inlägget.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Limpan85
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 aug, 2014 11:46

Re: Modifiera externskruv som bottenskruv?

Inlägg av Limpan85 »

Jag upplever nästan som att åskan går när matningen från bulkförrådet går igång, kan detta bero på att den får in för mycket pellets i själva röret och att det trycker men samtidigt upplever jag inte att pelletsen smulas sönder. Jag har dock ej isolerat några väggar eller tak plus att bottenskruven ligger an mot golvet och lutar lite uppåt närmare brännaren. Jag ska posta in några bilder så kanske det är lättare att förstå hur jag menar. Jag ska tillägga att öppningen i skruven blev ett spår på ca 5cm brett och hela vägen. Jag ser att nivån sjunker mest i slutet av skruven där skruven är helt blottad.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Modifiera externskruv som bottenskruv?

Inlägg av Honda »

Jag tror kanske inte att det var helt lyckat att slitsa upp röret hela vägen. Skruven kan noga fastna i slitsen, speciellt om röret blir för fullt så börjar skruven vandra omkring i röret istället för att ligga på plats mellan inrasad pellet och bortre rörväggen. Om skruven är helt frilagd i änden så tar den nog in för mycket pellet där. Men fungerar det så fungerar det ju, även om det låter. Lägg upp några bilder så vi får se!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar