Ny processor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
elias1
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

Ny processor

Inlägg av elias1 »

Är det någon som vet hur mycket justering av brännaren som behöver göras om man byter från px21 v 5,3 till senaste 2v75 är det någon som gjort det själv utan instrument
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny processor

Inlägg av Eldvin »

Det ändrar en del.Börja med att mäta upp startdosen och driftdosen och anteckna ! Sen ställer du in dessa med nya processorn så får du finlira med luften.
elias1
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 aug, 2014 20:24

Re: Ny processor

Inlägg av elias1 »

Håller på med inställning av en nyköpt beg pellx21 startdos 3,2 dl driftdos 500g på 10 min gånger 6 är lika med 3kg * 4,8 blir 14,4 kWh har ett ganska stort hus på 133 kvm . men däremot en gammal thermiapanna , har jag räknat rätt ? när det gäller fläktens inställning har läst på forumet om en rekomenderad v på 180 till 200 , men det är väl också på lågans färg man skall bedöma inte för gul eller vit
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny processor

Inlägg av Eldvin »

Du ställer luften till en gul låga ja! Men hur vet lågan hur många volt ditt instrument visar?? Jag har då aldrig gjort så. Sen får du ju kolla om pannan pallar med 15 kW.Kanske går att ställa på lite eller sänka lite.Annars så brukar dom brinna bra på den effekten runt 15 kW.
Skriv svar