Px21 helt död, allt bytt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kottlund
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 sep, 2014 19:43

Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av Kottlund »

Hej alla kunniga, helt ny på forumet men har eldat med pellets de senaste 8 åren så jag har både stött på det ena med det andra. Till saken är den att jag har en CTC Parca kombi utan extra tankar och en PX21 som installerades ny av firma 2006. För några veckor sedan så startades pelletsbrännaren igen efter sommaruppehåll, allt frid och fröjd till en början tills dagen efter så är allt svart. Kollar överhettningsskyddet och det har inte mig veterligen inte löst, byter transformator till en ny men upptäcker att jag inte ens har ström fram från pannan. Lokaliserar felet till maxtermostaten i pannan, byter den men inget händer. Har svärföräldrarnas gamla brännare så jag har provat mig fram och nu har jag bytt allt, fläkt, styrkort, flamvakt, trafo inget händer och ingen lampa tänds. Har 230v fram till kortet men där är det stopp. Provade att bygla skorna vid överhettningsskyddet vid fallrör men inget händer. Dock har jag 230v mellan kablarna till skyddet.

Någon som har någon ide' innan jag bestämmer mig för att borra..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av Stegatorparn »

Prova att massera brännarens strömbrytare. Är väl känt att den kan vara lite tjurig efter några år.
Lite förvånad att du byter delar på vinst o förlust. Blir dyrt i längden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av rod02 »

Det är inte många ggr jag rört strömbrytaren. Jag drar sladden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Kottlund
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 sep, 2014 19:43

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av Kottlund »

Till saken är den att jag har bytt till en ny strömbrytare å, inget är på vinst och förlust, jag har fått uteslutit det ena efter det andra, ska låna en fullt fungerande och ansluta få se om det går..
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av d_anders »

Jag skulle börja med att mäta växelspänningen direkt efter trafon. Jag har inte brännaren ifråga, men om jag får gissa så ska du ha tiotalet volt på sekundären (eventuellt finns det flera sekundärlindningar). Står troligtvis i manualen eller på kortet.

Om du har en rimlig spänning där så skulle jag mäta likspänningen på lämpliga ställen på kortet, t ex på rätt ben på processorn eller på benen på de större kondensatorerna på kortet. Vad som är rätt värden går inte att säga utan att titta på kortet, men rimligt för processorn kan vara 3-6 volt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Kottlund
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 sep, 2014 19:43

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av Kottlund »

Tack för tipset d_anders, ska kolla detta! jag bytte till det kortet jag hade i reserv men det är ingen reaktion alls. Trafon är helt ny. Jag börjar fundera på om det är tempgivaren som spökar eftersom överhettningsskyddet i pannan som jag aldrig tidigare har ens behövt återställa var trasigt. Dock hade vi en direktträff av blixten i somras, kan ha ett samband. Men som sagt efter blixtnedslaget har jag bytt allt utom tempgivaren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av Stegatorparn »

Har du satt i ett kort som inte varit utsatt för blixten, så borde det vara några dioder som lyser även utan tempgivare. Kolla att ta ur processorn och sätt tillbaka igen. Kan vara lite oxid på benen.
Annars är det bara att mäta sig fram. Om inga dioder lyser borde det vara matningen eller kortets nätdel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Kottlund
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 sep, 2014 19:43

Re: Px21 helt död, allt bytt

Inlägg av Kottlund »

Då ska jag prova att ta ur processorn, tack för alla tips!
Skriv svar