Inställningar på ny panna Combifire/Janfire Flex A

Skriv svar
BengtÅ
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 maj, 2014 17:05

Inställningar på ny panna Combifire/Janfire Flex A

Inlägg av BengtÅ »

Hej!

Fick nyligen en Janfire Flex A och Combifie panna installerad. Denna är kopplad via laddomat till 900L acktank, inbyggda VV beredaren i pannan används ej utan vv produceras i tanken.

Jag är inte helt övertygad om att inställningarna på panna och brännare är korrekta från leverantören som även är installatör. Detta då brännaren håller på och startar varannan timme trots att acktankarna håller 80C i hela tanken och dessutom går på underhållsfyr under långa perioder.

Vad jag har läst mig till borde det vara lämpligare att brännaren stannar istället för underhållsfyr och att brännaren inte startar förrän det har kallnat i acktanken. Hur uppnår jag detta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar på ny panna Combifire/Janfire Flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Hur styrs brännaren nu?

Styrs den av en vanlig panntermostat med 5-6° hysteres, så är det ingen lyckad lösning.
Du skulle behöva två termostater i tanken, en upptill och en i botten som via en hållkrets styr brännaren.
Därmed utnyttjar man ackumulatorn maximalt och brännaren går kanske 2-3 ggr per dygn och får långa gångtider, vilket är gynnsamt för verkningsgraden.

Har du den nya styrboxen, väljer brännaren själv om den ska stoppa eller gå över i underhållsfyr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BengtÅ
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 maj, 2014 17:05

Re: Inställningar på ny panna Combifire/Janfire Flex A

Inlägg av BengtÅ »

Ja den styrs av panntermostaten. I den gamla pannan med annan brännare så hade jag tankstyrning men det försäkrades att jag inte behövde här. Så jag har termometrar i acktanken. Vilken tankstyrning skall man skaffa till sin Janfire?

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svår läst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5027
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställningar på ny panna Combifire/Janfire Flex A

Inlägg av Stegatorparn »

Antingen bygger man den själv av två termostater och ett relä med två växlande kontaktpar eller så köper man en färdig lösning http://www.ekontroll.com/product.html/tk1b.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Inställningar på ny panna Combifire/Janfire Flex A

Inlägg av Micke142 »

Jag har en sån styrning till salu. En TK1B med två givare. Är ca 1 år gammal.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar