Thermia Bequem med CTC265

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Hej. Jag skulle vilja ha lite hjälp med en pelletsbrännare. Jag har en gammal CTC 265-panna och har köpt en Bequem 20D-brännare. Rent principiellt verkar det ju rätt lätt att installera den. Sätt fast brännaren i gejderfästet som i sin tur förankras stabilt i pannan, häng upp röret och koppla ena änden till nedfallslangen och den andra i en pelletsbehållare, och placera därefter termometern i pannan på något sätt.

Det första jag undrar är om det är lämpligt och möjligt att utnyttja den befintliga svängbara armen där den gamla oljebrännaren satt, eller om den bör tas bort och en plåt av något slag konstrueras för att sedan sätta fast gedjerfästet direkt i pannan? Vänligen se bifogade bilder.

Bild Bild

I så fall är frågan hur en sådan plåt bör utformas?

Hur har ni andra gjort? Jag tar tacksamt emot alla former av tips och förslag.

Sedan har jag förstått att man ska ha en så kallad baffelplåt i vedkammaren. Hur bör en sådan konstrueras?

Vilken typ av firmor tror ni är lämpliga att kontakta? Är det rörmokare eller plåtslagare som kan tänkas ha kunskapen som krävs?

Sedan undrar jag om alla delar finns med till min (begagnade) brännare, och om inte vad som saknas.

Bild

Jag vet inte om det har någon relevans för själva installationen, men pannan har inget termostat kopplat till sig inne i huset utan som jag har förstått det har temperaturen till elementen reglerats med shuntventilen. Säg till om ni bill ha tydligare bilder.

Stort tack på förhand.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Eldvin »

Hallå du! De går möjligen inte att flytta över gejderfästet och låsbyglarna till pannans lucka?? En ny baffel gör du skälv med plåt .Ta bort baffeln som sitter där och gör en ny .
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Du menar om jag sätter den på luckan på svängarmen? Har funderat på det, men det är ju just det att det nog skulle kräva svetsarbete, vilket jag inte har en aning om hur man gör.

Angående baffelplåt så finns det ingen i dagsläget.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Du kan inte använda den gamla svängluckan eftersom brännaren sticker in väldigt långt och du har inte möjlighet att svänga runt brännaren.
Tag en 5-6 mm plåt och kapa den till en fyrkant så pass stor att den täcker hålet där luckan satt innan.
Var noga med att sätta en tätning mellan pannluckan och plåten som du ska använda annars kan du få problem med att röken vill sippra ut särskild vid uppstart.
På plåten sätter du gejderfästet o sen är det bara på med brännaren.
Det finns automatisk shuntstyrning att köpa in till 265 men kolla så shuntaxel går lätt annars kan det bli problem för motorn att driva den.
Angående baffelplåt så kan du se att inne i vedeldningsdelen övre luckan så sitter det två upphängninskrokar
där ska baffelplåten sitta.
Gör den som en huv så du hänger den på krokarna.
http://forumbilder.se/images/ab10201212125280aa.jpg
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Angående packning:

Anders75 » tor 09 okt, 2014 17:39
Gokväll mina vänner!
Ariterm verkar ha lyssnat på mig gällande packning mellan brännare o pannan.
Nu har det kommit en ny packning ,som är betydligt tjockare o mer förlåtande.
Nu är den 6-7mm tjock ,o något gummi/skum-aktigt material ,istället för 2 mm gummi.
Dessutom är det klister på ena sidan ,så det sitter stadigt.
Fick hem den igår ,o tänkte sätta dit den i helgen.
Köpte den hos Eldkraft för 192:-
Hoppas tipset glädjer någon mer.
Trevlig kväll!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Brynäs skrev:Du kan inte använda den gamla svängluckan eftersom brännaren sticker in väldigt långt och du har inte möjlighet att svänga runt brännaren.
Tag en 5-6 mm plåt och kapa den till en fyrkant så pass stor att den täcker hålet där luckan satt innan.
Var noga med att sätta en tätning mellan pannluckan och plåten som du ska använda annars kan du få problem med att röken vill sippra ut särskild vid uppstart.
På plåten sätter du gejderfästet o sen är det bara på med brännaren.
Det finns automatisk shuntstyrning att köpa in till 265 men kolla så shuntaxel går lätt annars kan det bli problem för motorn att driva den.
Angående baffelplåt så kan du se att inne i vedeldningsdelen övre luckan så sitter det två upphängninskrokar
där ska baffelplåten sitta.
Gör den som en huv så du hänger den på krokarna.
http://forumbilder.se/images/ab10201212125280aa.jpg
Tack för svaret!

Det underlättar ju onekligen om man inte behöver svetsa vilket jag var rädd för. Men håller verkligen de två bultarna som höll fast oljebrännaren i infällt läge om inte armen hjälper till att fördela vikten? Jag bifogar en bild på hur min panna ser ut eftersom det finns visst en del varianter av CTC265 (klicka för större).


Bild

För tätning runt den nya plåten, ska man använda något i stil med pannkitt eller eldfast gjutmassa som de säljer på eldkraft.se?

Ska man ha några sorts distanser på bulten så inte den nya plåten åker för långt in, eller tar det stopp ändå?

På insidan av plåten, ska man isolera på något sätt? Den gamla oljebrännaren hade keramik, som numera är sprucken. Har hört att man kan använda glasull?

Bild

Angående shunten så är den rätt trög att vrida runt med handkraft.

Du får förresten hemskt gärna posta en bild på hur din plåt ser ut, och om du har en ritning man kan visa upp för någon firma som jobbar i metall så vore det underbart.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Tyvärr så har jag ingen bild på plåten men det är inte så svårt som du tror.

1) Gör plåten som pannluckans yttermått
2) Plåten tjocklek 6mm eller mer.
3) Skär ut ett fyrkantshål i plåten så brännarkoppen kommer igenom.
4) Borra 4 nya hål i plåten vid hörnen för skruvarna som ska skruvas in i pannan.
5) Märk upp dessa hål på pannan och borra in i pannan gärna för 10 mm skruv alltså borrstorlek 8.5-8.6 mm.
6) Gänga dessa med M10 gängtapp
7) Sätt plåten mot brännaren och markera hålen som finns på brännaren och borra med 6.8 mm borr genom plåten för M8 skruv och gänga.
8) Skruva in 4 skruvar från baksidan av plåten och sätt den på brännaren och dra åt med muttrar.
9) Placera gejderfästet i brännaren och lägg an mot plåten och markera hålen för gejderfästet borra och gänga hålen.

Mellan plåten och pannöppningen så finns det värmebeständig silikon att köpa som stelnar av värmen och blir som en packning eller glasfiberpackning denna finns på Biltema eller byggaffärer.

Den (o)befintliga keramiken du har i pannan där kan du ta en klinkerplatta och sätta in den håller väldigt bra och länge eftersom värmeutvecklingen är inte så hög i botten p g a askan som faller ner samt att det är både lättare att byta ut och billigare än om du ska skaffa in en ny keramikplatta.
Hoppas att du förstår lite grand av vad jag skrev tyvärr har jag inga bilder men din panna liknar min.
http://forumbilder.se/DEADR/img-0664.jpg?width=150 bilden du själv har postat visar vad jag menar bara anpassa plåten till pannöppningen.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Ett jättestort tack för hjälpen. Jag ska börja skissa och lägga pannan (min egen) i veck imorgon (har eldat ved i pannan idag, så nu har kråkorna varma stjärtfjädrar. Vedeldning utan ackumulatortank måste vara oerhört oekonomiskt).

Jag har ingen direkt erfarenhet av att jobba i metall, men om jag inte lyckas lösa det själv finns det säkert firmor i närheten som gör jobb i metall.

En fråga - måste man tänka på något speciellt när man borrar i pannan? Så man inte förstör något.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Stegatorparn »

Tänk på att pannan är vattenmantlad. En felborrning så är pannan läck.
Försök i första hand att utnyttja samma hål som den gamla luckan var bultad vid.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av FRS05 »

Du känner ingen som jobbar med metall eller är lite praktiskt lagd? Då är inte det där inte svårt att göra. Annars går du gå till en mindre mekanisk verkstad, finns sådana som gör rätt små jobb. Se bara till att mäta dig fram och göra en bra ritning så är det där otroligt enkelt att göra. Men som sagt, se till att göra en bra och genomtänkt ritning.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Där pannluckan är så finns det inga rör eller dylikt som tar skada så det är bara att borra.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Brynäs skrev:Där pannluckan är så finns det inga rör eller dylikt som tar skada så det är bara att borra.
I det rödmarkerade området är det alltså fritt fram att borra?
Bilagor
lucka.jpg
lucka.jpg (220.33 KiB) Visad 4114 gånger
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Ja det är plåt i det rödmarkerade området.
Längst ner så är det isolering under keramikplattan.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Lee van Cleef hur går det med pannluckan och monteringen :?:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Hej. Jag har varit i kontakt med en firma som sagt sig kunna fixa det hela, men de har varit upptagna med annat. Ska ringa imorgon måndag och se om de har tid att ta sig an mitt lilla projekt.
Skriv svar