Thermia Bequem med CTC265

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

ok lycka till :!:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Idag var det en gubbe här från en firma som sysslar med pannor. Han menade att det skulle gå att modifiera den befintliga luckan och tog med den och gejderfästet. Huvudsaken är att resultatet blir bra, även om det verkar bli dyrare än vad jag hade hoppats på. Han skulle även konstruera en baffelplåt åt mig.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

:thumright: :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Så här i väntan på att min lucka ska bli modifierad (skulle ta någon vecka) tänkte jag fråga hur andra har hängt upp själva röret i taket? Det följde med en kedja som jag tror den förre ägaren hade i en knut över diverse rör i taket, vilket jag inte kan göra pga hur rören är placerade.

Taket består av träplankor klätt med gipsskivor, så det måste vara något som håller och inte sprider vibrationer och oljud.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av d_anders »

Min matarskruv hänger i en kedja som hänger i en krok i betongtaket. För att undvika att ljudet fortplantar sig är det viktigaste att se till att röret och motorn inte ligger emot något vattenrör eller liknande. Det bästa i ditt fall vore väl att lyckas träffa en regel bakom gipset. Om inte det går så krävs säkerligen en _rejäl_ plugg. Risken är ju uppenbar att man råkar slå till röret
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

Vinkelplåt i taket så att du kan skruva i 2-3 skruvar sen har jag spännband som håller min externa skruv på plats inga vibrationer eller ljud som kan gå igen där.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Eldvin »

Sätt en motorkudde mellan taket och kedjan.
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Brynäs skrev:Vinkelplåt i taket så att du kan skruva i 2-3 skruvar sen har jag spännband som håller min externa skruv på plats inga vibrationer eller ljud som kan gå igen där.
Ungefär som på den här bilden jag hittade?

Bild


Får hoppas luckan blir klar nu i veckan, vill gärna testa systemet innan det blir minusgrader.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Brynäs »

:D exakt :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Sådärja! Luckan på plats och passar perfekt.

Bild

Har några till frågor och det är väl lika bra att jag fortsätter i samma tråd.

Så som jag förstår det ska termometern till brännaren stoppas ner i ett hål på pannan. Idag sitter det de tre givarna som syns på bilden. Tror ni att de gick till den gamla oljebrännaren eller att de går till termometern som sitter på pannan? Kan jag knipsa av dem eller måste de vara kvar? (Klicka för större bild)


Bild

Vad tror ni kablarna på bilden är till för? Gul och grön (jord?) går ingenstans, brun och vit är avskalade och rosa och grå går till termometern. Ska jag göra något speciellt med de andra kablarna eller bara strunta i dem?

Bild

Tänkte att jag hänger upp röret i två sådana här vinkelbeslag från Biltema, rygg mot rygg. Verkar stabilt. Men är det någon speciell vinkel röret bör hänga i?

Många frågor, men jag hoppas ni tar er tid. :D

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Montering ... lag-19489/
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Roli »

Nu kan jag inte din panna men de tre givarna skulle kunna vara till driftstermostat, överhettningsskydd (max temp.brytare) och termometergivare.

Klipp dem inte, då förstörs de eftersom värmen leds i det lilla röret. Någon skulle kanske gå att återanvända. Om inte så lägg bara givaren åt sidan för ev. framtida bruk.

Om du menar vinkel på skruvröret så brukar 45° vinkel vara en gångbar vinkel. Helst inte mer ibland kanske något mindre beroende på skruvutformning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Stegatorparn »

Jag råder dig till att stoppa tillbaka de tre givarna i dykröret.
Bra om panntemperaturen fungerar på pannan.
De andra två är överhettningsskyddet som du måste ha anslutet till brännaren och drifttermostaten som iof är onödig, men det går inte att avgöra enkelt vilken som vad.

Rosa/grå går till panngivaren och brun/vit går till överhettningsskyddet/maxtermostaten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lee van Cleef
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 17 sep, 2014 20:01

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Lee van Cleef »

Tack för hälpen!

Jag fick ner alla fyra i röret så nu ska väl allt vara som sig bör.

När du, Roli, säger maxtempbrytare antar jag att det måste vara något oljebrännaren använde sig av, för jag har lyckats koka pannan en gång då jag eldade med ved utan att något hindrade det. (Det var första gången jag använde pannan, men man lär sig ju av misstagen.)

Stegatorparn: Då skall alltså brun/vit på något sätt kopplas in i pannan? Någon ledtråd om var och hur? Mina pannkunskaper är inte vad de borde vara. Räcker det inte med panngivaren? Man kan ju ställa in i menysystemet att brännaren skall bryta vid en viss temperatur.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Stegatorparn »

Nope, det räcker inte med panngivaren ifall det blir fel på den.
Det måste finnas ett överhettningsskydd anslutet.
Vad jag förstår har du en sådan här brännare http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem%202 ... 20SWE1.pdf

Då skall överhettningsskyddet anslutas potentialfritt till brännarens plint 41 o 42.
Pannans manual http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CTC_260-serien.pdf
Är du inte van vid el ska du anlita en elektriker eller göra en alternativ koppling enligt följande.
Anslut brännarens matningskabel till plint i pannan där oljebrännaren en gång var ansluten.
Vrid upp drifttermostaten på max eller bygla termostaten.
Bygla plint 41 o 42 i brännaren eller koppla ihop brun och vit ledare med en toppklämma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Thermia Bequem med CTC265

Inlägg av Roli »

Lee van Cleef skrev: När du, Roli, säger maxtempbrytare antar jag att det måste vara något oljebrännaren använde sig av, för jag har lyckats koka pannan en gång då jag eldade med ved utan att något hindrade det.
Maxtempbrytare eller överhettningsskydd (många namn på "samma" funktion) gäller naturligtvis pelletsbrännare eller oljebrännare. Anledningen till att de finns är som en säkerhet ifall den ordinarie driftstermostaten skulle gå sönder eller få problem. Då skall överhettningsskyddet bryta matningen till brännaren och stoppa uppvärmningen.

Mitt överhettningsskydd fick jobba efter att sotaren hade sotat pannan i torsdags, han hade kommit åt termostaten som startar cirkulationspumpen till Laddomaten så att den stod på max, dvs högre värde än överhettningsskyddet, som jag tror bryter kring 93-95°. Brännaren gick en stund efter återstart, så länge som självcirkulationen hann med att skicka över värmen till acktanken. Till slut så minskade den överföringen och överhettningsskyddet gick in och stoppade brännaren. Tror jag skall montera ett skydd över termostatvredet till c-pumpen eftersom detta inte var första gången som detta hände. Har själv missat att man kommit åt vredet och ändrat tempinställning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar