Oljud från fläkten PX21 [löst]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Oljud från fläkten PX21 [löst]

Inlägg av Boomtown »

Hej! Nu har morsans PX21 börjat strula igen... ;)

Hon har ett par gånger klagat på kallt vatten på morron då pannan stannat under natten. Jag har inte hittat något större fel på den mer än att jag tyckte att fläkten lät lite illa. Nu senast lyfte jag av kåpan för att kolla hur fläkten beter sig och det var ju inte så bra.

Under uppstarten ska den gå upp i varv ett par gånger och sedan dra på ordenligt. Nu hör man ett allmänt surrande och fläkten rör på sig, men knappt det. Ett varv i minuten tippar jag på. Petade på den för att hjälpa den lite på traven, men det gick inte. Men själva intervallena för att gå upp i varv och sen sakta ner stämmer. När den ska dra på rejält snurrar den dock igång, men om det är lika mycket som den ska snurra har jag inte koll på. Däremot låter den illa, ett skrapande ljud som kommer och går. Dessutom såg fästet på högersidan lite lattjo ut, såg ut att ha lossnat kring fläktaxeln? På bilden har jag iofs petat upp det lite.
Tändelementet verkar funka som det ska iaf då det blir varmt under starterna.

Nu när jag satt och vaktade den gick den igång på tredje försöket och verkar ha gått sen dess, utan kåpa.

Jag läste lite om fläktproblem här och om jag förstått saken rätt är reservdelar dyra till denna, men att lagren kan bytas? Via jobbet kan jag få tag på alla möjliga sorters lager, så frågan är om det är vägen att gå?

Bild
Senast redigerad av Boomtown den ons 26 nov, 2014 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Oljud från fläkten PX21

Inlägg av Stegatorparn »

Blir ju betydligt billigare att byta lager än att byta hela fläkten, så visst är det en god idé.
Samtidigt blir det tillfälle till att göra ren fläkten och centrera axeln.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Oljud från fläkten PX21

Inlägg av nyman »

Har den svårt att starta är det väl snarast kondensatorn man ska misstänka. Dåliga kullager brukar väl först föra oljud. Billigaste kmpfläkten hittar man hos pelletsteknik.se tror jag. Där finns startkondensator också.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Oljud från fläkten PX21

Inlägg av Eldvin »

Vart sitter startkondensatorn på px 21 an??
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: Oljud från fläkten PX21

Inlägg av Boomtown »

Kondingen tror jag inte riktigt på, eftersom när det väl är dags att dra på ordentligt så gör den ju faktiskt det. Jag tycker den uppför sig som att den inte orkar dra runt på låga varv då motorn inte får lika mycket ström som när det väl är dags att gå på full effekt.

Ska se om jag hinner ut i helgen och kan riva loss fläkten. Ingen som sitter på beteckningen på lagret? :D
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Boomtown
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 okt, 2013 19:54

Re: Oljud från fläkten PX21

Inlägg av Boomtown »

Ny fläkt installerad och brännaren går som en klocka igen! :D

Den gamla rörde sig knappt när jag petade på den, så den hade verkligen gjort sitt.
Brännare: KMP PX21 med skruv från bulkförråd
Panna: Parca Norah 3000
Skriv svar