Duschkomfort - elpatron - låg temp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snorredk
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 okt, 2014 12:56

Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av snorredk »

Detta blir mitt första inlägg här.
Ni ser i signaturen vad jag har för utrustning.
Jag har av olika anledningar haft lite driftstopp pga av experimenterade med mitt pelletsförråd.
Jag har satt min elpatron på att stötta vid 55 grader. När brännaren inte gått och elpatron istället kör på 55 grader får jag ut mkt små mängder varmvatten. Likaså om brännaren precis jobbat upp tempen till 80 grader från att ha varit kall. Är det så att "Panntempen" endast känner av temperaturen för en mindre volym vatten längst upp. Annars tycker jag att jag borde få ut 150 liter 55 gradigt vatten när jag kör på elpatron?
KMP Uno 2006 med 9Kw elpatron, med tryckluftsrengöring
150 l panna, ej acktack. Tappvattensling i panna på 3 liter
PX21 2006 chipp 7.3 med 12 graders hysteres.
Tigex 25 draglucka
Shunt-auto VSE-2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av micke_932 »

Värmeväxlaren kan ju vara igenkalkad så utbytet av varmvatten blir dåligt, om det kommer varmt vatten först men kallnar snabbt om du låter det rinna så brukar det vara ett tecken på risig värmeväxlare.

Är allt friskt så bör den kunna leverera "duschbart" vatten ned till en panntemp på 45 grader eller så.

Men visst kan det vara som så att du har en zon med varmt vatten och en med kallt vatten, om sen tempgivare sitter på fel plats så kan det ju bli skräp.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snorredk
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 okt, 2014 12:56

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av snorredk »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=43456

Kan vara en slinga som är klen?
KMP Uno 2006 med 9Kw elpatron, med tryckluftsrengöring
150 l panna, ej acktack. Tappvattensling i panna på 3 liter
PX21 2006 chipp 7.3 med 12 graders hysteres.
Tigex 25 draglucka
Shunt-auto VSE-2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av micke_932 »

Klen ? varför skulle den vara det, den är givetvis anpassad för att kunna leverera varmvatten i vettig omfattning, men som sagt var så kan den vara full med kalk, har du mycket kalk i vattnet ?

Det är i och för sig bara 150 liter vatten i pannan, men det bör vara fullt tillräckligt.
Annars tycker jag att jag borde få ut 150 liter 55 gradigt vatten när jag kör på elpatron?
Varför skulle du få det ? det beror ju på hur snabbt du tappar vattnet och hur mycket elpatronerna värmer, så fort du börjar tappa varmvatten så kyls pannvattnet och då hänger det på hur bra elpatronerna hänger med, om dom kan värma i takt med den hastighet som du tappar varmvatten så skulle du kunna tappa 55 gradigt vatten hur länge som helst, men så är aldrig verkligheten.

När du inte har värme på så står ju vattnet stilla i pannan och då tar det en stund för elpatronerna att värma vattnet, slingan sitter ju längst upp.

Du säger att det även är problem när du värmer pannan upp till 80 grader från att ha varit "kall", vad är kall ?
Senast redigerad av micke_932 den mån 10 nov, 2014 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snorredk
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 okt, 2014 12:56

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av snorredk »

Jag tror jag hade behövt en sprängskiss för att hänga med. Från början trodde jag att pannan var en tank som brännaren eldade under (ungefär som en kittel som hänger över elden)
Men i själva verket värmer brännaren en "slinga" som ligger i pannan och värmer vattnet?
Värmer elpatron samma slinga? Eller värmer elpatron inte pannvattnet utan bara vattnet som "tappas ur"?

En fråga till bara för förtydligande. Har jag inte för "stort uttag" så bör hela pannan med 150 l ha temp 80 Gr när panntempen visar 80 Gr?

Var är det som mäts med "panntempen"? Är det vad pannan värms upp med för temp just nu, lr är det vad vattnet har för temp just nu?
KMP Uno 2006 med 9Kw elpatron, med tryckluftsrengöring
150 l panna, ej acktack. Tappvattensling i panna på 3 liter
PX21 2006 chipp 7.3 med 12 graders hysteres.
Tigex 25 draglucka
Shunt-auto VSE-2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av micke_932 »

Det är som du trodde från början :D
Brännare och elpatroner värmer vattnet i pannan.

Bilder finns här: http://www.ariterm.se/76_KMP_Uno (PDF längst ner "Drift och skötsel")
längst upp i pannan finns en kopparslinga som ligger nere i pannvattnet.

Det varma pannvattnet värmer alltså kallt vatten som går igenom kopparslingan och kommer ut som varmt vatten i andra änden.

Panntempen är temperaturen på vattnet i pannan för tillfället (på den plats där tempgivaren sitter), värme stiger uppåt så generellt sett är det varmast längst upp i pannan, därav placeringen av kopparslingan.

Elpatronerna brukar sitta långt ner i pannan vaför det givetvis tar en stund innan det blir varmt uppe vid kopparslingan.

Men så fort du tappar varmvatten till radiatorerna eller tappar varmvatten så kommer ju pannvattnet att kylas av, om då elpatronerna inte kan värma tillräckligt snabbt så kommer ju panntempen att sjunka.

Om tempmätaren visar på 80 grader så är pannvattnet 80 grader där tempgivaren sitter, finns givetvis inga garantier för att resten av pannvattnet också är 80 grader men det bör inte vara några enorma avvikelser.

Eftersom varmvattnet i kopparslingan värms genom att pannvattnet värmer kopparslingan så kommer ett högt flöde medföra att det blir svårare att värma vattnet, och eftersom vattnet står still i pannan så kylas vattnet runt kopparslingan snabbast, dvs, det kan vara rätt kallt vatten runt kopparslingan fast tempgivaren fortfarande visar en hög temperatur, det kommer att ta en stund innan tempgivaren reagerar beroende på var den sitter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snorredk
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 okt, 2014 12:56

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av snorredk »

micke_932 skrev:Det är som du trodde från början :D
Brännare och elpatroner värmer vattnet i pannan.

Bilder finns här: http://www.ariterm.se/76_KMP_Uno (PDF längst ner "Drift och skötsel")
längst upp i pannan finns en kopparslinga som ligger nere i pannvattnet.

Det varma pannvattnet värmer alltså kallt vatten som går igenom kopparslingan och kommer ut som varmt vatten i andra änden.
Så pannvattnet är aldrig samma vatten som som rinner i kranen? Jag trodde att Pannan var som en varmvattenberedare. Där är allt varmvatten i bereadren samma vatten som sen går ur beredaren.

I mitt fall värmer alltts bara mina 150 liter en kall vattenslinga. Den slingan kan ev vara igenkastad och mao "isolerad" vilket gör att den inte värms ordentligt. Man kan också tänka sig att byta slingan?

Såg följande citat här på forat:
Hmm... vet inte riktigt om det finns underhållsglöd på KMP UNO (p21)? ... Om man kör slinga i tanken (Effecta 500 med två slingor tror jag... rörisen kortslöt iaf två rör på tanken för att få mer vamvattenkapacitet eller vad han nu sa...) vad är då en rimlig lägsta hysteres för att inte få "pissljummet"?
KMP Uno 2006 med 9Kw elpatron, med tryckluftsrengöring
150 l panna, ej acktack. Tappvattensling i panna på 3 liter
PX21 2006 chipp 7.3 med 12 graders hysteres.
Tigex 25 draglucka
Shunt-auto VSE-2.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Duschkomfort - elpatron - låg temp

Inlägg av micke_932 »

Tro mig, du vill inte ha ut pannvattnet i kranen :mrgreen:
det är oftast svart som synden.

Man ska helst undvika varmvattenberedare som inte har slinga/värmeväxlare också, det är inte bra att ha varmvattnet stillastående lång tid i beredaren.

Kopparslingan kan vara igenkalkad, den kan också vara skitig på "utsidan", mot pannvattnet alltså, och ja den går att byta ut, men pannan måste tömmas på vatten.

Du har bara en slinga i din panna så det finns inte så mycket du kan göra åt det.

Har du samma problem när du har värme på radiatorerna ? då cirkulerar vattnet bättre i pannan och får en jämnare temperatur.

Fråga kommunen om kalkhalten i vattnet, om dom säger att den är mycket kalk där så kan du prova ett skölja rent slingan (finns en del inlägg om detta här), det kan mycket väl räcka med detta om det nu är slingan som är problemet, då behöver du inte tömma pannan i alla fall, lite enklare att prova först.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar