Kmp px21 stannar vid återstart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lindmark_89
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 22 nov, 2014 18:49

Kmp px21 stannar vid återstart

Inlägg av lindmark_89 »

Som rubriken lyder så har jag en kmp px21 i en norah 3000 (inte världens bästa panna kanske), iaf, brännarens tempgivare är kopplad via gamla oljebrännarens termostat, ett vred styr start/stopp o ett vred är ställt på 85 grader som extra säkerhet. Går tempen över så bryts strömmen till brännaren.

Startdosen är ställd på 3dl o den har inga som helst problem att tända på första försöket, eldar sen på upp till ca 70 grader för att sen stanna, vid återstart efter detta däremot så gör den några startförsök men går inte igång. Ingen dragregulator eller sånt monterat ännu( bara haft pellets i 3 dagar så jag e nybörjare).

Vad kan jag kolla?
tändelement nytt, flamvakt fungerar.

Tacksam för hjälp:)
KMP PX21 i en Parca Norah 3000-1980
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp px21 stannar vid återstart

Inlägg av Stegatorparn »

Avsaknad av dragbegränsare kan vara en orsak.
Draget är högre i en uppvärmd skorsten.
Hur hög är skorstenen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp px21 stannar vid återstart

Inlägg av Eldvin »

När brännaren brunnit färdigt så tar du loss den och kollar om de ligger en massa jox kvar i röret.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kmp px21 stannar vid återstart

Inlägg av nyman »

Med en brännare som knappast kommer ned under 14-15 kW effekt får du väl en hög rökgastemperatur i den gamla pannan.
Då du eldar mot panntermostaten blir det start och stopp hela tiden och draget från skorstenen blir så kraftigt att tändelementet kyls av och inte orkar tända. KMP har väl en egen termostatgivare med högre hysteres? En ordentligt dimensionerad dragbegränsare måste som du själv ser monteras.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar