Hur ofta får ni driftstop?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Har en px21 i en gammal diom kombipanna. När vi köpte huset gick brännaren jättebra. Nu den sista veckan har den stannatc2 gåbger på 6 dagar. Den startar om utan problem. Har pellets av myvket god kvalité (Stockhorvan). Finns det något enkelt man själv kan göra utom att aska ur den.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av d_anders »

Jag gissar att du får för högt drag när pannan ska starta och att elden då slocknar. Om du har en korrekt inställd dragbegränsare så återstår att laborera med startdosen. Min gissning är då att du ska sänka den.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Ok jag får alltså trimma in den igen då? Den kan ju gå flera dagar i sträck utan bekymmer.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av d_anders »

Det är värt ett försök. Jag vet inte hur din brännare fungerar. Visar den om den stannade under startfas eller drift?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Det vet jag inte men den röda lampan lyser med fast sken och enligt manual är ju det under driftsfasen.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Ta av kåpan och starta upp brännaren .När sen gått in i driftfas så mäter du hur många volt det är över flamvakten. Vänta en bra stund och mät under en längre stund och kolla om värdet varierar mycket eller är högt.Kolla även att flamvakten är ren.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Brännaren stannade igen. Det låg en hel del glödande pellets i brännaren. Stålborstade som fan, damsög med asksug och har precis startat upp. Får kolla flamvakten imorgon. Får ta hit en installatör isf.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Stålborste i all ära.Men det har ju hänt nått! Sätt dig bredvid brännaren och håll den sällskap .Om den har funkat tidigare måste nått ha hänt.Om den stannar mitt i arbetet så måste antingen fläkten stå fel eller att matningen blir fel vilket kan bero på fel inställning eller en ojämn matning av någon anledning.Eller att flamvakten inte ser ljus.För högt drag kan spöka,men då skulle det inte funkat bra innan heller ,Dock skall dragbegränsare finnas för en mer optimal funktion anser jag. Ta isär brännaren i morn och dela på yttre å innre röret och gör ren flamvakten och kolla att den sitter rätt.Kolla att fläkten är ren och inte låter konstigt.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Suttit en stud här nere. Pellets trillar ned i jämna intervall. Fläkten verkar gå som den ska. När den stanbade tidigare idag så askade jag inte ur den utan startade bara om den. Borde ju askat ur den. Får ta ner bränbaren imorgon och kolla flamvakten. Körde sotningsviskan genom påfyllningsröret till bränbaren också. Var ju en del sot där också. Brännaren har nu gått 1h och pannan är på 76 grader och då slår ju bränbaren ifrån. Fläkten går ett tag efter. Sedan gick jag in i huset och får se om jag kan sova nu.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Om de e sot i påfyllningsröret e nått inte bra!Du ska kunna köra bra länge innan de stannar.Folk gnäller på kmp brännare ! Men att dom inte förstår sig på sin anläggning hörs det aldrig nått om! Lär dig din anläggning så kommer det att funka helt suveränt!
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Har precis flyttat hit. Försöjer lära mig så mycket jag kan. Eftersom jag aldrig haft pellets innan kan jag ju inte jämföra med en optimal drift. För två veckor sedan stannade brännaren två gånger. När jag kollade in i pannan var den full till bredden med aska. Askade ur och körde. Gick bra. Efter 3 dagar tänkte jag att jag tar isär inre och yttre röret och rengör där för det står i manualen att man ska göra det. Var rent och fint. Efter detta så har anläggningen fungerat sämre. Så något kan ga hönt med bränbaren. Var jötteförsiktig. Förra ägaren sa att han bytt tändelementet precis innan han flyttade. Nästa gång brännaren stannar så ska jag rengöra flamvakten. Ska ringa en instalkatör på måndag som får justera in den och då ska jag vara med och lära mug saker.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Antagligen kom inte tändelementet på rätt plats när du monterade ihop rören .Men det är bara att göra om göra rätt så de e ingen fara.Om du inte har nån dragbegränsare så sätt dit en innan dom justerar in brännaren.Och till begränsare räknar jag inte tigerX utan kolla på en KW 150 tex.
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Hade ju aldrig loss tändmodulen. Ska kolla den. Efter min dammsugning, koksrengöring och stålborstning a la som fan tycker jag brännaren bränner bättre. Den dånar liksom lite mer som om det vore bättre drag i den. Det där med dragbegräbsare har jag nog ingen alls, ingen mekanisk som du refererar till iaf. Jag ändrade lite på matarstationens placering så hag tyckte fallet blev lite bättre. Pannan har ju gått bra sedan 21 igår iaf
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av Eldvin »

Då är de bara att vänta och se :)
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: Hur ofta får ni driftstop?

Inlägg av aeromagnus »

Ja verkligen. Pannan har gått hela natten och hela dagen i intervall. Varit nere i pannrummet åtskilluga gånger. Hör det underbart klingande ljudet av pellets som faller ned i brännarröret och ett burrande ljud från brännaren.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Skriv svar