HJÄLP Brännarskruv kärvar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

HJÄLP Brännarskruv kärvar

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Efter sisådär 8 års drift stannar nu internmatningen på min 20D med täta mellanrum då jag provar att köra den manuellt. Det visar sig vara brännarskruven, den nedre skruven, som av någon anledningn kärvar. Jag har precis bytt kullagret som var rejält fyllt med skit och i princip bomfast, men det kärvar ändå.

Jag provade att köra drivmotorn med kedjan enbart på brännarskruven, och det kärvar.

Skulle ju kunna vara drivmotorn som är på väg att ge upp, men det känns ju lite mysko, vad skulle det vara då? Den tycks kämpa på bra.

Det ser inte ut att sitta någon bussning i "lagringen" längst fram i brännkoppen, det är ett glapp där men långt ifrån stort nog för att få plats med någon bussning, så jag antar att det inte ska vara det där. Känns som det bara är antingen kullagret eller den bussningen som kan kärva.
Jag hade ut skruven helt när jag bytte kullagret och så då inga andra konstigheter.

Några tips på vad det kan bero på?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: HJÄLP Brännarskruv kärvar

Inlägg av Roli »

Nu kan jag inte din brännare samt hur brännarkoppen sitter monterad på röret där skruven går. Men på min g:a brännare, EcoTec A3, var det möjligt att montera brännarkoppen lite snett vilket fick till följd att skruven kunde kärva i matarröret och den hade också kullager i bakkant och ingen bussning längst fram i koppen.

Provade du att vrida skruven för hand när den var monterad i matarröret och koppen var på plats, men innan du monterade kedja? Då skall nämligen skruven gå väldigt lätt utan motstånd och inte ta i någon vägg eller likvärdigt. Går den det minsta trögt så kan något var felmonterat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: HJÄLP Brännarskruv kärvar

Inlägg av thomasx »

Inga sådana problem här, skruven går väldigt lätt när det är tomt. Misstänker en kombination av många saker, och funderar fortfarande på om motorn kan börja tröttna, om det kanske är växellådan som börjar gå trögt eller nåt. Nu verkar den i alla fall vara på gång igen efter att jag haft ner allting en gång till, rensat ut och monterat ihop. Men jag noterar ibland att matningen liksom bromsar upp en sekund, som om något kom ikläm eller kärvade till. Jag gissar att det då är pelletsbitar som hamnar i kläm, och tycker att det där borde drivningen klara av utan att det bromsar upp.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: HJÄLP Brännarskruv kärvar

Inlägg av Stegatorparn »

Är det en kapslad SPG-motor kan det vara kondensatorproblem.
Kondensatorn brukar finnas i kopplingsboxen, men har sett varianter där den hängt löst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: HJÄLP Brännarskruv kärvar

Inlägg av thomasx »

Det är den tidigare motorn. Jag inbillar mig att den tidigare är i klenaste laget, och växellådan på den har aldrig känts helt pålitlig, vet att jag hade isär den i ett tidigt skede och försåg den med fett. Men, den har ju gått nu i åtta år i alla fall :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar