inkonsekvent tändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus medelpad
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 13:23

inkonsekvent tändning

Inlägg av Magnus medelpad »

Hej
Min brännare har gått sedan 2006 utan större problem. Jag har bara bytt tändelement med jämna mellanrum.
Nu efter senaste tändelementsbyte uppträder brännaren knäppt. Ena gången startar den hur enkelt som helst, för att några starter senare inte starta alls. När den missar starten finns det bara några svedda pellets mot bakkanten på brännarröret.

Jag har 3,5 dl startdos. Brännaren har alltid gått på högfart. Jag kör med keramiskt tändelement, där hylsan ligger helt emot brännarröret.

Efter jag har tömt brännaren på oförbränd pellets startar den utan problem.

Kan någon hjälpa mig?
Kalmar Opex 2006, KMP PX21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: inkonsekvent tändning

Inlägg av Stegatorparn »

Kollat och rengjort flamvakten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Magnus medelpad
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 jan, 2015 13:23

Re: inkonsekvent tändning

Inlägg av Magnus medelpad »

Flamvakten är rengjord men inte kontrollmätt.
Borde inte det finnas brända pellets bland det obrända om flamvakten inte fungerar?
När min brännare inte tänder, så finns det bara några få svedda pellets närmast tändröret.
Kalmar Opex 2006, KMP PX21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: inkonsekvent tändning

Inlägg av Stegatorparn »

Jag fattade det som större delen av startdosen brunnit upp, men är startdosen intakt kan man fråga sig om den täcker hålet i gaveln tillräckligt. Testa att öka startdosen lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 24 nov, 2014 23:21

Re: inkonsekvent tändning

Inlägg av aeromagnus »

Jag skulle ta isär innerröret och ytterröret och kontrollera de fyra klakarna innerröret vilar på. Dessa slits med tiden då innerröret växer och krymper med värmen. Då sackar innerröret lite och pelletsen kommer ifrån tändytan och får svårt att tända. Loongshot kanske men jag har haft lite problem. Läs min tråd som står fixat på.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Skriv svar